کد خبر : 40387
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 مرداد 1398- 25: 11

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

تنظیم بازار برنج در دست سودجویان/ ضرورت نظارت دولت بر واردکنندگان برنج

تنظیم بازار برنج در دست سودجویان/ ضرورت نظارت دولت بر واردکنندگان برنج

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از تنظیم بازار غیررسمی برنج توسط افراد خارج از سیستم دولتی و رانت‌خواران گلایه کرد و خواستار نظارت بیشتر دولت بر واردکنندگان شد.

به گزارش گیلانستان محمدصادق حسنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به آزاد شدن واردات برنج توسط دولت اظهار کرد: کشاورزان با سختی و دغدغه زیادی برنج را کاشت و برداشت می‌کنند ولی با آزادسازی واردات برنج در کشور آن هم در فصل برداشت باعث نگرانی در بین شالی‌کاران شده که باید این نگرانی به‌زودی رفع شود.
وی با تأکید بر عدم واردات برنج در فصل برداشت گفت: بنده در سال اول مجلس با همکاری دیگر نمایندگان و مساعدت وزیر جهاد کشاورزی و‌ رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، موفق شدیم منع واردات برنج در چهار ماهی که برداشت برنج انجام می‌شود را تصویب کنیم.
رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با اذعان به اینکه واردات برنج در قیمت این محصول تأثیر مستقیم دارد، گفت: در طول سال بعضی از افراد و سودجویان از طریق رانت توانستد برنج را وارد کنند ولی واردکردن این محصول در فصل برداشت تأثیر بسیار زیادی روی قیمت برنج دارد که می‌تواند کشاورزان را با مشکل جدی روبه‌رو کند.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی یکی از دلایل افزایش غیرطبیعی قیمت برنج را تنظیم بازار غیررسمی از سوی عده‌ای سودجو دانست و بیان کرد: در اسفندماه که برنج در دست کشاورز بود قیمت آن سیزده الی چهارده هزار تومان بوده است ولی تنظیم بازار غیررسمی این افراد این‌قدر قوی است که در اواخر اسفند قیمت برنج به کیلویی ۲۳ هزار تومان رسیده و وزیر جهاد کشاورزی با آن‌همه تشکیلات و معاونت هم نتوانست در مقابل این افزایش قیمت کاری انجام دهد‌.
وی با گله‌مندی از تنظیم بازار غیررسمی توسط عده‌ای در خارج از سیستم دولتی گفت: این افراد دقیقاً اواخر اسفند یعنی زمانی که برنج از دست کشاورز خارج و به دلالان می‌رسد قیمت این محصول را به‌طور قابل‌توجهی زیاد کرده و فقط به دنبال سود خود هستند‌‌.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سودجویان و رانت‌خواران در حوزه برنج از مشکلات اقتصادی کشور سوءاستفاده کرده‌اند، افزود: این افراد از اختیار ورود سران سه قوا به مسائل مهم اقتصادی به دلیل مشکلات کشور، سوء استفاده و با ایجاد جو روانی و اعلام قحطی برنج، مصوبه هیئت‌وزیران را لغو و واردات برنج در چهار ماه فصل برداشت را آزاد کردند.
حسنی بر ضرورت نظارت دولت بر واردکنندگان تأکید کرد و گفت: وقتی دولت به یک عده افراد خاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برنج داده و هیچ‌گونه نظارتی بر روی این افراد صورت نمی‌گیرد نتیجه‌اش فروش برنج با قیمت آزاد توسط این افراد می‌شود‌.
وی با اذعان به اینکه در انبارهای کشور برنج به‌اندازه کافی وجود دارد، تصریح کرد: بنده با اطمینان اعلام می‌کنم در انبارهای افراد خاص و واردکنندگان، برنج به‌اندازه کافی وجود دارد ولی این افراد طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که برنج را کشاورز با قیمت پایین فروخته و زمانی که به دست خودشان می‌رسد قیمت افزایش پیدا کند.
انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار