کد خبر : 47492
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 بهمن 1398- 50: 10

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان:

توان لجستیکی بندر آستارا با ورود واگن‌های یخچالی تقویت می‌شود

توان لجستیکی بندر آستارا با ورود واگن‌های یخچالی تقویت می‌شود

پیشگامی گیلان در توسعه صادرات غیرنفتی، هدفگذاری برای تحقق صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری و تقویت توان لجستیکی بندر آستارا با ورود واگن‌های یخچالی جایگاه استان را در حوزه کسب درآمدهای ارزی ارتقاء می‌بخشد.

به گزارش گیلانستان گیلان با داشتن مرز خشکی، دریایی و ریلی پتانسیل لازم برای توسعه صادرات را دارد از طرفی پیشگامی استان در صادرات غیرنفتی، هدفگذاری برای تحقق صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری، تقویت توان لجستیکی بندر آستارا با ورود واگن‌های یخچالی از جمله مواردی است که در دستور کار قرار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان، با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها به‌عنوان لازمه افزایش صادرات غیرنفتی از جمله برنامه‌های مهم مسئولان استان است اظهار داشت: ایجاد بارانداز در پایانه ریلی آستارا، شبانه‌روزی کردن گمرک و تمهیداتی زیرساختی می‌تواند به استان گیلان در امر صادرات کمک کند.

آرش فرزام‌صفت ایجاد پایانه گل و گیاه، سردخانه‌های مدرن و چندمنظوره برای پشتیبانی از فعالیت‌های صادراتی را از دیگر نیازمندی‌های گیلان در بحث امکانات زیرساختی اعلام کرد و بیان داشت: طبق هدف‌گذاری‌هایی که انجام شده امیدواریم تا پایان امسال صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری استان گیلان به‌طور کامل تحقق پیدا کند.

وی اقتصاد درون‌زا و برون‌‌نگر را یکی از سیاست‌های مهم اقتصاد مقاومتی تلقی کرد و با اشاره به اینکه صادرات غیرنفتی و تلاش برای افزایش آن طبق این برنامه باید در دستور کار قرار گیرد افزود: ارتباط معنادار و هماهنگ بین تولید و صادرات و هم‌افزایی بیشتر بین این مؤلفه‌ها معنی دیگر راهبرد اقتصادی درون‌زا با رویکرد برون‌گرا است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان تقویت صادرات غیرنفتی با بهره‌گیری از توانمندی‌های استان و برنامه‌ریزی برای ارتقاء این جایگاه را یکی از عناصر مهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی که‌ می‌تواند برای کشور ارزآوری کرده و قیمت تولیدات داخلی را رقابتی سازد صادرات است.

فرزام‌صفت با اشاره به اینکه بر اساس استعدادها و ظرفیت‌های گیلان در حوزه مرز خشکی، دریایی و ریلی بحث تقویت صادرات استان مورد توجه مسئولان قرار گرفته است اظهار داشت: شرایط تحریم وضعیت صادرات را کمی دچار اختلال کرده است اما با تمام این‌ها ما نسبت به تحقق صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری گیلان در پایان سال ۹۸ خوش‌بین هستیم.

وی معضلات و موانعی که در مسیر صادرات استان گیلان به سایر کشورهای همسایه وجود دارد را موانعی در سطوح کشوری و ملی تلقی کرد و ابراز داشت: بحث اعمال تحریم‌ها یکی از این چالش‌های عدیده‌ای است که روند انتقال ارز حاصل از صادرات کالاها و اجناس به داخل کشور را به نوعی با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

فرزام‌صفت از تجهیز ناوگان ریلی آستارا – آستارا به واگن‌های یخچال دار خبر داد و افزود: با توجه به تراکم کامیون‌های صادراتی گیلان در مرز آستارا و ظرفیت بالای محصولات استان برای صادرات، با هماهنگی تجار ایرانی و آذری، مقرر شد ۵۰ واگن یخچالدار و نیز تعدادی کامیون یخچالی برای خروج کالاهای صادراتی در نظر گرفته شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان کاهش حجم ترافیک کامیون‌های خروجی از مرز آستارا را به‌عنوان یک ضرورت مورد تأکید قرار دلد و با بیان اینکه تجهیزات لجستیکی تا چند روز آینده وارد مرز می‌شوند گفت: بدون شک انجام این قبیل اقدامات و حمایت‌ها می‌تواند عواید بسیار زیادی برای کشور و صادرکنندگان داشته باشد.

فرزام‌صفت اتصال خط ریلی آستارا به کشور جمهوری آذربایجان و بازار بسیار بزرگ آسیای میانه را فرصت خوبی برای استان گیلان جهت نقش‌آفرینی در حوزه صادرات کالاها خواند و افزود: با پیوستن کشورمان به جمع کشورهای عضو توافقنامه گمرکی اوراسیا نیز بدون شک جایگاه گیلان در بخش صادرات غیرنفتی با تحولات مثبتی همراه می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با بیان اینکه در حال حاضر سیستم پولی و انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل کشور باید تنها از طریق نظام بانکی و نظام سوئیفت انجام شود عنوان کرد: البته کشورمان راه‌هایی را برای دور زدن تحریم‌ها در پیش گرفته که انتقال ارز از طریق صرافی‌ها و مبادله کالا به کالا از جمله آن است.

وی تبدیل خط ریلی آستارا به پایگاهی برای کالاهای صادراتی کشور و گیلان را مورد تأکید قرار داد و با اشاره اینکه این هدف با سرمایه‌گذاری در بخش‌ زیرساخت میسر می‌شود عنوان کرد: حرکت در مسیر اهداف اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یکی از تأکیدات مهم مقام معظم رهبری از جمله برنامه‌های اولویت‌دار استانداری گیلان محسوب می‌شود.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار