کد خبر : 27348
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 مرداد 1397- 47: 17

توسعه فضاهای ویژه اقامه نماز جمعه در گیلان روند مطلوبی ندارد

توسعه فضاهای ویژه اقامه نماز جمعه در گیلان روند مطلوبی ندارد

مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در گیلان گفت:‌ توسعه امکانات و ساخت فضاهای ویژه اقامه نماز جمعه در گیلان به علل مختلف روند مطلوبی ندارد.

به گزارش گیلانستان حجت‌‌الاسلام والمسلمین علی اسلامی‌نژاد صبح امروز در جمع خبرنگاران در رشت اظهار داشت:‌ توسعه امکانات و ساخت فضاهای ویژه اقامه نماز جمعه که تحت عنوان مصلی از آن یاد می‌شود به علل مختلف روند مطلوبی در گیلان نداشته است.

مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در گیلان عنوان کرد:‌ در حال حاضر بسیاری از مصلی‌های در دست ساخت این استان واقع در شهرستان‌ها به علل مختلف پیشرفت فیزیکی خوبی ندارند که یکی از مهم‌ترین دلایل آن نبود بودجه لازم و اعتبارات کافی است.

اسلامی‌نژاد به روند ساخت مصلی بندرانزلی نیز اشاره کرد و ابراز داشت:‌ ساخت این سازه بزرگ بیش از ۳۰ است که به طول انجامیده و تکمیل نشده است که به غیر از وجود مشکلات اعتباری و کمبود بودجه‌ لازم مسائل دیگری نیز در روند کند اجرا و تکمیل آن نقش داشته‌ است.

وی تخصیص اعتبارات لازم جهت تکمیل پروژه‌های این‌چنینی در گیلان را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد:‌ پیشرفت فیزیکی این جایگاه‌های ویژه اقامه نماز جمعه در گیلان در شهرستان‌های مختلف بین ۱۰ تا ۸۰ درصد تخمین زده می‌شود که برای اتمام کار نیاز به اعتبارات بیشتری دارند.

مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در گیلان خاطرنشان کرد:‌ مردم گیلان حقیقتاً مردمانی مؤمن و خداجو هستند بنابراین مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی باید در مسیر ایجاد فضاهای مطلوب اقامه نماز تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

اسلامی‌نژاد به تعداد بسیار محدود مصلی‌ و نبود امکانات لازم در فضاهای فعلی اقامه نماز در گیلان اشاره کرد و افزود:‌ در حال حاضر به علت عدم وجود فضاها و مکان‌های وسیعی نظیر مصلی،‌ نماز جمعه اکثر شهرستان‌های استان گیلان در مساجد جامع این مراکز اقامه می‌شود.

وی از نماز جمعه به عنوان یک عنصر ذی‌قیمت و گرانقدر یاد کرد و ابراز داشت:‌ یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی و قیام بزرگ امام خمینی(‌ره)‌ که تا قبل از استقرار نظام جمهوری اسلامی در جامعه به نوعی مغفول و مهجور مانده بود فریضه نماز جمعه است.

مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در گیلان نماز جمعه را ذکر‌الله خواند و تصریح کرد:‌ همان طور که در قرآن کریم از یاد خدا به عنوان مایه آرامش دل‌های مؤمنان یاد شده است ادای فریضه نماز جمعه نیز در سایه موعظه الهی موجب اطمینان قلوب مؤمنان می‌شود.

اسلامی‌نژاد با بیان برخی از فواید موعظه در خطبه‌های نماز جمعه عنوان کرد:‌ اگر به قلب‌ها سخنان خوب و آرامش‌بخش نرسد این عضو مهم بدن انسان در گذر زمان دچار افسردگی مفرط شده و کارایی مطلوب خود را به‌ ویژه از لحاظ مسائل معنوی از دست خواهد داد.

وی از نماز جمعه به عنوان عنصری مهم و الهام‌بخش در ایجاد تقوای الهی نام برد و بیان کرد:‌ اگر ویژگی تقوا در انسان‌ها به خوبی نهادینه شود بسیاری از مشکلات،‌ معضلات و آسیب‌های اجتماعی که هم‌اکنون جامعه به آن دچار شده است برطرف می‌شود.

مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در گیلان به برخی از فواید وجود تقوا در انسان‌ها اشاره کرد و گفت:‌ دور شدن بسیاری از زشتی‌ها و پلیدی‌ها از نهاد انسان،‌ تقویت یاد خداوند و تضمین سعادت دنیا و آخرت برخی از فواید بی‌شمار نهادینه شدن تقوا است.

اسلامی‌نژاد با بیان این مسئله که دل سپردن به خداوند متعال موجب ایجاد نشاط معنوی می‌شود تصریح کرد:‌ ایجاد نشاط معنوی در یک جامعه در کنار فرایضی نظیر ادای نماز جمعه به نحوه عمل و کارکرد سایر نهادهای متولی امور فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی نیز بر می‌گردد.

وی وجود معضل فقر را از جمله عوامل مخل در ایجاد نشاط حقیقی در یک جامعه خواند و عنوان کرد:‌ برای ایجاد یک چرخه مطلوب و نهادینه شدن روحیه نشاط واقعی در جامعه،‌ باید زمینه‌‌های لازم آن به‌وسیله ریشه‌کنی عناصر مخرب و از بین برنده ایمان فراهم شود.

مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در گیلان نقش آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت:‌ در کنار فریضه نماز جمعه نقش این نهادهای فرهنگی و تربیتی در ایجاد زمینه و بستر لازم جهت کارسازشدن موعظه‌های الهی بسیار قابل توجه است.

اسلامی‌نژاد نماز جمعه را منادی حقیقی ایجاد اتحاد و وحدت قلمداد کرد و اظهار داشت:‌ نماز جمعه به عنوان یک فریضه عبادی و سیاسی در کنار تقویت تقوا و پایه‌های ایمانی در مؤمنان،‌ زمینه ظهور و بروز ایجاد اتحاد و همبستگی در میان آنان را به‌خوبی فراهم می‌سازد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار