کد خبر : 53706
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴

رئیس سازمان صمت گیلان:

توسعه نیافتگی مناطق مرزی فرصتی برای بروز پدیده شوم قاچاق کالا

توسعه نیافتگی مناطق مرزی فرصتی برای بروز پدیده شوم قاچاق کالا

رئیس سازمان صمت گیلان توسعه نیافتگی مناطق مرزی را فرصتی مناسب برای بروز پدیده شوم قاچاق کالا دانست و گفت: بی انگیزگی تولیدکنندگان داخلی از تبعات منفی این پدیده است.

به گزارش گیلانستان،فرهاد دلق پوش صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه مبارزه با قاچاق کالا در استان گیلان، اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال هزار و ۷۳۱ بازرسی انجام شده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد هزار و ۵۹۴ مورد مربوط به واحدهای صنفی و ۱۳۷ واحد غیر صنفی بوده است، افزود: در مجموع ۲۹ پرونده قاچاق کالا در این مدت در استان گیلان تشکیل شده است.

رئیس سازمان صمت گیلان با اشاره به اینکه پرونده‌ها مربوط به قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد خوراکی، تجهیزات پزشکی، ابزار آلات و تلفن همراه بوده است، گفت: بیشترین میزان کالای قاچاق کشف شده با ۲۶۷ بازرسی مربوط به لوازم آرایشی و بهداشتی است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته هفت میلیارد و ۲۱۵ میلیون ریال پرونده برای کالاهای قاچاق کشف شده در استان تشکیل شد، افزود: استان گیلان در زمینه ظرفیت‌های بسیاری در زمینه صادرات و واردات کالا و این موقعیت هم می‌تواند فرصت و تهدید و در صورت عدم نظارت مستمر خطرآفرین باشد.

بیکاری و اشتغال کاذب از نتایج پدیده قاچاق کالا

رئیس سازمان صمت گیلان با اشاره به اینکه بیکاری و اشتغال کاذب از نتایج پدیده قاچاق است، گفت: توجه به ارتقای کیفیت تولید داخل و سطح درآمد و معیشت مردم در نقاط مرزی لازم و ضروری است.

وی توسعه نیافتگی این مناطق را از دلایل بروز پدیده شوم قاچاق عنوان کرد و ادامه داد: برای حل این مشکل باید دولت برنامه ریزی و سیاست مناسبی را در سطح کلان اتخاذ کند.

دلق پوش با تأکید بر اهمیت سوق دادن نبوغ و توان اقتصادی به سوی سرمایه‌گذاری مولد، افزود: نیازمند فرهنگ سازی و اقناع مطلوب افکار عمومی هستیم اگر سرمایه و ایده در مسیر تولید به کار گرفته شود از اشتغال کاذب و زودگذر مقطعی پیشگیری شده و انگیزه‌ای برای قاچاق وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ مصرف کالای خارجی یکی دیگر از پیامدهای ناگوار قاچاق کالا، اظهار کرد: این موضوع حتی باعث ضعیف شدن اعتقادات فرهنگی در جامعه می‌شود و حتی مصرف کالای خارجی؛ تعصبات ملی در حمایت از کالا و تولیدات داخلی و هنجارهای ارزشمند جامعه را کاهش خواهد داد.

رئیس سازمان صمت با اشاره به اینکه کالای قاچاق موجب اخلال در بازار می‌شود، گفت: ایجاد نوسان در نظم بازار، توسعه قانون شکنی در نظام توزیع و عرضه و در نهایت در سیستم اقتصادی از عوارض مهم پدیده قاچاق است.

قاچاق کالا چالش اقتصادی در حوزه تولید و تجارت

وی کاهش انگیزه در تولید کنندگان را از دیگر تبعات منفی قاچاق عنوان و اضافه کرد: قاچاق کالا، آغاز یک چالش اقتصادی بزرگ در حوزه تولید و تجارت است.

دلق پوش با اشاره به راه اندازی «پویش خرید کالای ایرانی» در سال گذشته از سوی سازمان صمت گیلان، تأکید کرد: تشویق و ترغیب مردم به استفاده از صنایع بومی و دستاوردهای داخلی مسیر قاچاق مسدود می‌کند.

وی گفت: متأسفانه برخی از افراد همواره کاسبان شرایط بحرانی هستند و لازم است باید هوشمندانه، جدی و به طور قانونی با این موارد برخورد شود.

دلق پوش بر لزوم ثبت تمام موجودی انبارها در سامانه جامع تاکید و تصریح کرد: همه اصناف و تولیدکنندگان موظفند موجودی انبار خود را در سامانه (www.nwms.ir) ثبت کنند در غیر این صورت در گزارش و بازرسی، به عنوان کالای قاچاق و احتکار محسوب شده و حسب قانون با متخلفان برخورد می‌شود.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار