کد خبر : 50940
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵

نشست مدیرعامل و معاونین شرکت آب و فاضلاب گیلان؛

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام آب و فاضلاب گیلان نیازمند اعتبار 59 هزار میلیارد ریالی است

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام آب و فاضلاب گیلان نیازمند اعتبار 59 هزار میلیارد ریالی است

مدیرعامل آب و فاضلاب استان گیلان با برشمردن گزارش‌ها و نیازمندی‌های این حوزه گفت: تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام آب و فاضلاب گیلان نیازمند اعتبار 59 هزار میلیارد ریالی است.

به گزارش گیلانستان نشست مدیرعامل و معاونین شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با جمعی از نمایندگان منتخب مردم گیلان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سالن اجلاس دیوان محاسبات استان برگزار و در کنار ارائه گزارش از عملکرد آب و فاضلاب، درخواست‌های این حوزه به سمع و نظر منتخبین مردم در مجلس رسید.

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام آب و فاضلاب گیلان نیازمند اعتبار 59 میلیارد ریالی است

سید محسن حسینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در این دیدار با اشاره به وضعیت برخورداری مردم در روستاهای گیلان از آب شرب سالم، اظهار کرد: دو هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در گیلان وجود دارد که ازاین‌بین بالغ‌بر ۸۷ درصد از آب شرب برخوردارند.

وی همچنین با اشاره به وضعیت برخورداری شهروندان گیلان از آب شرب سالم، افزود: ۹۹.۹۳ درصد جمعیت گیلان در محدوده شهری از آب شهری برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با اشاره به وضعیت جذب اعتبارات در حوزه آب و فاضلاب استان، گفت: در سال گذشته، ۶۲ درصد اعتبارات بخش آب از ردیف‌های قانون، تنش آبی، صندوق توسعه ملی و توازن استانی مصوب و همچنین ۶۸ درصد اعتبارات مصوب در حوزه فاضلاب جذب‌شده است.

حسینی با برشمردن نیازمندی‌های گیلان در حوزه اعتبارات برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، افزود: برای تکمیل طرح‌های مهم آب استان مجموعاً نیازمند حدود 25 هزار میلیارد ریال و همچنین در بخش فاضلاب نیازمند بالغ‌بر 34 هزار میلیارد ریال اعتبار هستیم.

وی با برشمردن طرح‌های عمرانی حوزه آب و فاضلاب از طریق سرمایه‌گذاری BOT، گفت: احداث و بازسازی تصفیه‌خانه بزرگ گیلان با پیشرفت فیزیکی ۸۹ درصدی و ظرفیت تأمین آب ۶۰۰۰ لیتر بر ثانیه‌ای، تأمین آب ۱۲ روستای شمال آستانه‌اشرفیه با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ظرفیت تأمین آب ۳۶ لیتر با ثانیه‌ای و طرح آب‌شیرین‌کن سنگاچین انزلی با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی و تأمین آب با ظرفیت ۱۷ لیتر بر ثانیه از مهم‌ترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری در قالب BOT در گیلان هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان همچنین استمرار پرداخت کمک زیان شرکت در بخش روستایی، تأمین اعتبارات لازم برای نگه‌داری و تعمیرات تأسیسات آب‌رسانی مناطق روستایی، افزایش سهم استان از صندوق توسعه ملی از ۵.۳ به هشت درصد، افزایش اعتبارت مصوب طرح آب‌رسانی آستارا، افزایش اعتبارات بخش‌های آب و فاضلاب در شهرستان‌های دارای کد اجرایی را از مهم‌ترین درخواست‌های این شرکت از نمایندگان در جهت تسریع و تکمیل آن‌ها عنوان کرد.

تأکید بر چاره‌جویی از ورود شیرابه‌های سمی سراوان به سفره آب زیرزمینی

محمدرضا احمدی، منتخب مردم رشت در مجلس یازدهم نیز در این نشست با تأکید بر لزوم تأمین آب شرب بهداشتی و سالم از سوی آب و فاضلاب، اظهار کرد: مسیر عبور آب شهر بیجار به سنگر روباز بوده و احتمال ورود احشام به آن وجود دارد و لازم است نسبت به سرپوشیده کردن آن اقدام شود.

وی با اشاره به بحران ورود شیرابه سراوان به شبکه آب زیرزمینی و اعلام آمادگی مجلس یازدهم برای حل معضلات آن، افزود: شیرابه‌های زباله سراوان مستقیماً وارد شبکه آب‌شده و بسیاری از روستائیان حاشیه آن از آب شرب سالم محروم هستند و لازم است در این زمینه توجه جدی شود.

احمدی سنگری با اشاره به سایر آلاینده‌های شبکه آب رشت، گفت: ورود فاضلاب صنعتی و بیمارستانی به رودخانه‌ها و ورود آن‌ها به شبکه آب از دیگر موارد آلاینده شبکه آب آشامیدنی هستند و لازم است در این خصوص نیز چاره‌جویی شود.

منتخب مردم رشت در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به احداث منبع آب 6000 لیتر بر ثانیه‌ای در سنگر، خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه این منبع در سنگر در حال احداث است، متأسفانه مردم حاشیه این شهر از آب آشامیدنی سالم محروم هستند.

طرح آب‌رسانی صومعه‌سرا، فومن و شفت چه زمانی نهایی می‌شود؟

خلیل بهروزی فر، نماینده منتخب مردم فومن و شفت در مجلس یازدهم نیز در این نشست با اشاره به معضل ورود شیرابه‌های سمی سراوان به شبکه آب زیرزمینی، اظهار کرد: وجود شیرابه در زباله سراوان موجب آلودگی روستاهای حاشیه آن منطقه شده و باید هرچه سریع‌تر برای آن چاره‌اندیشی شود.

وی با بیان اینکه بحران زباله سراوان و ورود شیرابه‌های آن بیش‌ازحد مجاز است، افزود: روان شدن شیرابه از زباله‌هایی که در سراوان مدفون‌شده با احداث زباله‌سوز و دستگاه تصفیه آب به همین زودی‌های قابل‌حل نیست.

نماینده منتخب مردم فومن و شفت در مجلس با طرح این سؤال که طرح آب‌رسانی صومعه‌سرا، فومن و شفت چه زمانی نهایی می‌شود، گفت: خطوط انتقال این طرح به صومعه و سرا و فومن رسیده اما هنوز به شفت نرسیده است.

بهروزی فر با اذعان به اینکه شهر شفت در حوزه آب آشامیدنی با چالش عدیده مواجه است، گفت: لازم است شبکه آب و فاضلاب برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت آب و فاضلاب استان برای شبکه فرسوده را تبیین کند.

محروم بودن مردم حاشیه سد شهر بیجار از آب شرب علیرغم تأمین آب شرب اغلب گیلانیان

مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده منتخب مردم رودبار در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه گیلان در حوزه آب و فاضلاب ضعیف است، اظهار کرد: باید مشخص شود چند درصد مردم این استان از آب شرب و بعضاً از آب شرب سالم برخوردار هستند.

وی با اشاره به‌جا ماندن رودبار از طرح‌های توسعه آب و فاضلاب، افزود: شبکه آب شهرستان رودبار از زمان زلزله تاکنون در بسیاری از بخش‌ها با کمبود تأمین آب مواجه هست و این مشکل در فصل تابستان بیشتر احساس می‌شود.

نماینده منتخب مردم رودبار در مجلس با اشاره به تأمین آب شرب بسیاری از شهرهای گیلان توسط حوزه آبریز رودبار و درعین‌حال محروم ماندن شهرهای شهرستان از آب شرب سالم، گفت: رودبار بخش عظیمی از آب شرب استان را تأمین می‌کند اما مردم حاشیه شهر سد شهر بیجار از آب شرب برخوردار نیستند و این تأسف‌انگیز است.

گودرزوند چگینی با بیان اینکه باید سهم رودبار از صندوق توسعه ملی مشخص شود، گفت: لازم است مشخص شود که سهم رودبار از اعتبارات صندوق توسعه ملی چقدر بوده، تاکنون چقدر هزینه شده و چقدر از منابع آن باقی‌مانده است.

وی با اشاره به اینکه هر سه تا چهار روستا در رودبار از یک منبع آب بهره‌مند هستند، گفت: سد دیورش 35 درصد رشد فیزیکی داشته و باید مشخص شود کی این طرح عمرانی و عام‌المنفعه به بهره‌برداری می‌رسد تا شاخص بهره‌مندی مردم رودبار از این نعمت افزایش پیدا کند.

سید علی آقازاده، از دیگر نمایندگان منتخب مردم رشت در مجلس یازدهم نیز در این نشست با حائز اهمیت برشمردن تأمین آب شرب سالم، اظهار کرد: روند تخریب محیط‌زیست به لحاظ حوزه‌های آب و فاضلاب در بخش آب‌های سطحی و زیرزمینی در گیلان مشهود است اما انتظار داریم تلاش‌ها پس از ادغام آب فاضلاب روستایی با شهری بیشتر شود تا سفره‌های آب زیرزمینی کمتر آسیب ببینند.

وی با اشاره به فرسودگی شبکه آب و فاضلاب گیلان، افزود: شبکه آب و فاضلاب فعلی در اکثر مناطق گیلان ازجمله رشت برای 50 سال پیش است و با کوچک‌ترین باران شاهد آب‌گرفتگی و با کمترین افزایش دما شاهد کاهش فشار آب و بعضاً قطعی هستیم.

نماینده منتخب مردم رشت در یازدهمین دوره خانه ملت به کمبود چاه‌های نیمه عمیق در استان اشاره کرد و افزود: کمبود چاه‌های عمیق کفاف آب شرب روستاها را نمی‌دهد و بسیاری از روستاها مانده‌اند که چگونه باید آب شرب خود را تأمین کنند.

سهم گیلان از 150 میلیون یورویی صندوق توسعه ارزی چقدر است؟

رسول فرخی میکال، نماینده منتخب مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به نقش آب در تأمین و پایداری سلامت جامعه، اظهار کرد: آب و فاضلاب سازمانی است که مردم در تمامی اوقات به آن نیازمندند و این نعمت الهی در زنجیره غذایی بسیار اثرگذار است.

وی با اشاره به تخصیص منابعی از سوی رهبر معظم انقلاب برای توسعه و تجهیز شبکه آب و فاضلاب، افزود: باید تبیین شود که سهم گیلان از 150 میلیون یورویی که از صندوق توسعه ارزی تخصیص‌یافته چقدر است؟

نماینده منتخب مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس یازدهم با اشاره به مشکلات شهرستان لاهیجان در حوزه آب و فاضلاب، گفت: لاهیجان هم در تأمین آب و هم در بخش فاضلاب مشکل دارد و به‌نوعی وضعیت آب و فاضلاب به مرگ خاموش در تبدیل‌شده است.

فرخی همچنین با اشاره به چالش‌های آب و فاضلاب در شهرستان سیاهکل خاطرنشان کرد: در سیاهکل تصفیه‌خانه‌ای از سالیان دراز احداث‌شده که تنها 29 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است درحالی‌که زمان تأسیس شهر مقارن با تأسیس شهر تبریز است.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای اشتراک در آب و فاضلاب، بیان کرد: با بررسی‌های میدانی و ادعاهای مردم در شهرستان‌های حوزه انتخابیه به نظر می‌رسد هزینه اشتراک کونتر آب بسیار بالا و فراتر از حد مصوب است و باید نسبت به آن تجدیدنظر شود.

نماینده منتخب مردم لاهیجان و سیاهکل در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بر ضرورت شست‌وشوی مخازن آب تأکید کرد و گفت: باید اقدامی در شست‌وشوی مخازن آب روستایی ایجاد شود چون به نظر می‌رسد برخی از منابع آب از ابتدای بهره‌برداری شست‌وشو داده نشده‌اند و مردم از آب ناسالم استفاده می‌کنند.

تأسیسات آب آستارا پاسخگوی نیاز شهروندان نیست

غلامرضا مرحبا، نماینده منتخب مردم آستارا در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت گیلان و ناکافی بودن زیرساخت‌های مربوط به آن اظهار کرد: گیلان، استان پربارانی است اما قریب شهرها و روستاهای آن کمبود آب‌دارند و تأسیسات آن نیز پاسخگوی نیاز مردم نیست.

وی از ادغام آبفار با آبفا ابراز امیدواری کرد و افزود: شهر آستارا دورترین فاصله را با مرکز استان دارد و درعین‌حال بحرانی‌ترین شهرستان در حوزه آب و فاضلاب بوده و پیشرفت آن در این حوزه ناچیز است.

نماینده منتخب مردم آستارا در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه شهرستان مرزی و بندری آستارا قابلیت استفاده از منابع آبی زیرزمینی را ندارد، گفت: چاه‌های حفرشده آن به دلیل ماسه‌ای بودن سریعاً پر می‌شوند و نیازمند سرمایه گذری در منابع آب‌های سطحی است.

مرحبا با بیان اینکه مخازن آب در آستارا در شرایط عادی کفاف شهروندان را نمی‌دهد و در فصل تابستان نیز اسفناک است، گفت: مردم آستارا در روستاها از آب چاه تصفیه نشده استفاده می‌کنند که برای سلامتی آن‌ها بسیار مخاطره‌آمیز است.

آب و فاضلاب هرچقدر در ساماندهی فاضلاب رشت و صومعه‌سرا هزینه کند نفعش به انزلی می‌رسد

احمد دنیا مالی، نماینده منتخب مردم بندرانزلی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بالا بودن شمار مشترکان آب در حوزه شهر، اظهار کرد: بندرانزلی روستای چندانی وجود ندارد که از آب شرب برخوردار نباشند اما مشکلات آب در همان تعداد روستاهای اندک مشهود است درحالی‌که تأمین آب شرب سالم برای آن‌ها هزینه چندانی ندارد.

وی سال 99 را برای آب و فاضلاب، سالی پرکار توصیف کرد و گفت: تصفیه‌خانه آب شهر انزلی، ایستگاه پمپاژ شهر و خط انتقال جدید در این شهر از مهترین انتظاراتی است که انتظار بهره‌برداری آن‌ها وجود دارد.

نماینده منتخب مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از آلودگی تالاب انزلی گره به اقدامات آب و فاضلاب خورده، تصریح کرد: بخش اعظم آلودگی دریا و تالاب انزلی ناشی از فاضلاب‌های شهر رشت و 11 رودخانه ازجمله دو رودخانه زرجوب و گوهر رود است که به آن‌ها وارد می وشد و به نظر می‌رسد هرچقدر آب و فاضلاب برای ساماندهی فاضلاب رشت و صومعه‌سرا هزینه کند نفعش عاید انزلی نیز خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار