کد خبر : 32941
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 دی 1397- 52: 16

تکمیل و بهره برداری ۳ پروژه زیرساختی فرودگاه رشت در سال آینده

تکمیل و بهره برداری ۳ پروژه زیرساختی فرودگاه رشت در سال آینده

مدیرکل فرودگاه استان گیلان از تکمیل و بهره برداری ۳ پروژه زیرساختی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال در ابتدای سال آینده در استان خبر داد.

به گزارش گیلانستان غلامرضا کریم آقایی همزمان باپنجاهمين سال تاسيس فرودگاه سردارجنگل رشت و در آستانۀ چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامی، گفت: فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت با علامت اختصار (OIGG) در کتاب هوانوردی دنیا به ثبت رسیده است، تأسیس فرودگاه رشت به سال ۱۳۴۷ خورشیدی باز می‌گردد.

وی افزود: این فرودگاه از لحاظ دسترسی شهری در شهر رشت یکی از برترین فرودگاه‌های ایران است و در رتبه۱۲ از نظر آمار پروازی است.

کریم آقایی ادامه داد: در حال حاضر فرودگاه سردار جنگل رشت با داشتن حدود ۱۰۰ سورتی پرواز برنامه ای در هفته به مقاصد داخلی مشهد،اهواز، عسلویه، تهران، شیراز، بندرعباس، کیش، اصفهان و تبریز و پروازهای عتبات؛حج ،ترکیه، گرجستان بصورت فصلی و غیربرنامه ای خدمات فرودگاهی ارایه می دهد و با توجه به زیرساخت های موجود ظرفیت پذیرش حداقل روزانه ۴۰ سورتی پرواز در مسیرهای داخلی و خارجی وجود دارد که در صورت درخواست شرکت های هواپیمایی جهت پذیرش پرواز آمادگی دارد.

وی گفت: دستاورد انقلاب اسلامی برای صنعت حمل و نقل هوایی گیلان را می توان در دو بخش منابع نیروی انسانی و تجهیزات و سامانه های کمک ناوبری دسته بندی کرد.

مدیرکل فرودگاه گیلان اضافه کرد: اگر تا سال ۱۳۵۷ کارشناسان خارجی در واحدهای مراقبت پرواز فرودگاههای کشور مشغول بکار بودند ولی امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران، شاهد حضور کارشناسان ایرانی در واحدهای عملیات هوانوردی فرودگاهها از جمله فرودگاه سردار جنگل رشت هستیم.

وی تصریح کرد: توسعه سطوح پروازی، احداث ترمینال پروازهای داخلی، ساختمان عملیاتی و اداری و داشتن تجهیزات و سامانه های کمک ناوبری برای نشست و برخاست پروازها همچون DVOR, ILS و DME که از پیشرفته ترین دستگاههای کمک ناوبری می باشند از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه فرصتهای سرمایه گذاری در فرودگاههای کشور در دو بخش هوانوردی و غیر هوانوردی دسته بندی می شود ادامه داد: در بخش هوانوردی می توان به افزایش پروازهای داخلی و خارجی توسط شرکت های هواپیمایی مختلف و تاسیس باشگاه خلبانی و راه اندازی تاکسی هوایی اشاره کرد.

کریم آقایی، راه اندازی ترمینال تشریفاتی ( CIP), اجاره غرف و فضاهای تبلیغاتی,برگزاری نمایشگاه در سالن پشتیبانی پروازهای خارجی, احداث مجتمع تفریحی, تجاری و فرهنگی را از بخش غیرهوانوردی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: فرودگاه سردار جنگل رشت به منظور توسعه حمل و نقل هوایی در استان گیلان و متناسب با طرح جامع خود پیشنهاد ۱۶۰ هکتار از اراضی اطراف فرودگاه سردار جنگل رشت را به استانداری گیلان پیشنهاد داد که پس از بحث و بررسی در معاونت عمرانی استانداری گیلان و کمیسیون ماده ۵ شهرداری رشت مورد تصویب قرار گرفت و تملک آن مستلزم تخصیص اعتبار است.

کریم آقایی گفت: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بصورت درآمد هزینه ای مدیریت می شود و وظیفه ذاتی شرکت در خصوص توسعه فرودگاه صرفا در اراضی تملکی صورت می پذیرد که این موضوع در فرودگاه سردار جنگل رشت در ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در راستای توسعه و بهسازی فرودگاه انجام گرفته است که می طلبد نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با تعیین ردیف اعتباری، در چند سال بتوانند نسبت به تملک این اراضی مساعدت کنند.

مدیرکل فرودگاه گیلان خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه پروژه شامل ۴۵ هزار متر مربع محوطه سازی روبروی ترمینال داخلی، احداث مخزن ۵۰۰ متر مکعبی آب شرب و نصب سیستم کمک ناوبری DVOR/DME چراغهای روشنایی تقرب دقیق پرواز با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در دست اجراست که حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و سعی می شود تا ۴ ماه دیگر به بهره برداری برسد.

قرارگیری فرودگاه رشت در قلب استان گیلان سبب پوشش سفرهای هوایی تمامی شهرستان‌های این استان و استان‌های همجوار است. این فرودگاه دارای موقعیت ارتباطی ممتاز حاشیه دریای کاسپین و در مسیر کریدور شمال–جنوب و در سومین شهر گردشگرپذیر ایران (رشت) واقع شده است .

این فرودگاه در ۷ کیلومتری جاده رشت به انزلی و ۱۵ کیلومتری منطقه آزاد بندر انزلی واقع شده و مساحت کل آن به ۲۲۰ هکتار می رسد. ارتفاع آن ۴۰ پا پایین تر از آبهای دریای آزاد می باشد و به سیستمهای کمک ناوبری دقیق وارتباطی با ۷ طرح تقرب و آماده ارائه خدمات فرودگاهی بصورت شبانه روزی است.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار