کد خبر : 60705
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲

تکمیل پروژه های ملی گیلان همچنان در ایستگاه وعده/ همت مسئولانم آرزوست

تکمیل پروژه های ملی گیلان همچنان در ایستگاه وعده/ همت مسئولانم آرزوست

دولت در حالی ماه‌های پایانی عمر خود را طی می کند که پروژه‌های نیمه تمام با اعتبارات ملی بر زمین مانده و برای آن بهانه‌هایی همچون تحریم و نبود اعتبارات و کم کاری بانک‌ها مطرح می شود.

به گزارش گیلانستان، بودجه ملی یا اعتبارات دستگاه‌های اجرایی، شفاف‌ترین قسمت بودجه است که در آن به طور مشخص تعیین شده که اعتبارات جاری و عمرانی هر دستگاه به طور مشخص و دقیق چقدر است.

سازمان برنامه و بودجه کشور در خرداد ماه امسال و به نقل از «محمد باقر نوبخت» در حالی از تخصیص اعتبارات طرح‌های عمرانی ملی و استانی خبر داد که میزان آن را بالغ بر ۳۱ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان اعلام و گفته بود این منابع شامل طرح‌های عمرانی ملی به میزان ۲۱ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان، طرح‌های استانی ویژه به میزان هزار و ۶٧۴ میلیارد تومان، پروژه‌های استانی به میزان شش هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان بوده که قرار بود با پرداخت این اعتبارات تعداد زیادی از طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی از جمله مصوبات سفرهای استانی رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور تا پایان سال به بهره برداری می رسند.

در این گزارش قصد داریم به واکاوی تعدادی از پروژه‌های مهم عمرانی گیلان که دارای اعتبار ملی از جمله راه آهن رشت-انزلی-آستارا، سایت درمانی لاکان، ورزشگاه‌های فرسوده، کنارگذر انزلی و ۸.۵ کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت – قزوین، سدهای لاسک، شفارود، پلرود، احیای تالاب انزلی و احداث دو هزار واحد مسکن محرومان که مطالبه عمومی مردم گیلان است بپردازیم.

اتصال ریلی خلیج فارس به دریای خزر هر سال به سال بعد موکول شد

حمل و نقل ترکیبی یکی از روش‌ها و مسیرهای کاهش دهنده هزینه در تجارت خارجی است و متأسفانه تنها حلقه مفقوده اقتصاد گیلان، اتصال این بنادر به راه آهن سراسری است اما تحقق این وعده از سوی دولت هر سال به سال بعد موکول و هربار بهانه‌هایی از جمله تحریم‌های ظالمانه و انتظار برای تخصیص اعتبار و غیره چاشنی توجیه آن شد.

ساخت پروژه راه آهن قزوین – رشت از سال ۱۳۸۵ در قالب هشت قطعه عملیات اجرایی آن از محل اعتبارات ملی آغاز شده بود اواخر سال ۹۷ با حضور رئیس جمهور و به صورت یک خطه، به بهره برداری رسید و قرار شد یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در غربی‌ترین نقطه گیلان برسد چرا که قرار است این خط آهن سالانه ۱۰ میلیون تن بار حمل و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر جا به جا کند.

«محمد باقر نوبخت» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه طی سخنانی در شورای برنامه ریزی استان گیلان در فروردین ماه سال گذشته خبر از اتصال ریلی خلیج فارس به خزر با پایان راه آهن رشت به انزلی و سپس آستارا داده بود این در حالی است که نوبخت شرط تحقق وعده خود را ابلاغ اعتبار ۴۰ میلیاردی برای استملاک زمین‌های مسیر ریلی رشت- انزلی اعلام کرده بود اما از آن روز تاکنون این امر بارها به تعویق افتاد و با اینکه نوبخت در مصاحبه‌های بعدی خود خبر از اتصال بندر کاسپین به راه آهن تا پایان سال ۹۹ داده بود در سفر اخیر خود به گیلان تحقق این وعده را پایان عمر دولت تدبیر و امید اعلام کرد که امیدواریم این پرونده به کارتابل دولت بعدی منتقل نشود.

نوبخت در حالی از عزم جدی دولت برای تحقق این وعده و اتصال راه آهن رشت به انزلی و سپس تا آستارا خبر داده بود که این کار را در راستای عمل به بیانیه گام دوم انقلاب برای رونق تولید و اشتغال بیش از ۱۰ هزار جوان بیکار در استان دانسته و معتقد بود دولت در زمینه پرداخت منابع مالی که بر عهده دارد انجام وظیفه کرده است.

دی ماه سال گذشته بود که وزیر راه و شهر سازی در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد: پروژه ریلی راه آهن رشت به کاسپین تا یک سال دیگر تکمیل و پس از بررسی موارد مختلف اقدامات لازم انجام می‌شود اما او نیز همچون معاون رئیس جمهور اواخر آبان ماه امسال در بازدید از این پروژه عنوان کرد که قطعه اول به طول ۳۶ کیلومتر بیش از ٧٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در قطعه دوم به طول ١٨ کیلومتر حدود ۳۱ درصد پیشرفت فیزیکی مشاهده می‌شود و از مجموع ۳۶ کیلومتر سه کیلومتر ریل گذاری شده، چهار کیلومتر عملیات زیرسازی آن به پایان رسیده و زمان بهره برداری آن را پایان عمر دولت اعلام کرد.

بهره برداری از سایت درمانی لاکان، مطالبه بحق مردم رشت

پروژه‌های حوزه بهداشت و درمان که دولت تدبیر و امید وعده تکمیل آن را تا پایان عمر خود داده است با اعتباری بیش از ۴۰۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پیش بینی شده که از آن بین توسعه بیمارستان امام خمینی صومعه سرا و شهید بهشتی انزلی، احداث کلینیک ویژه و بخش اطفال بیمارستان رسالت ماسال، احداث بخش اورژانس و توسعه بیمارستان پورسینا به منظور تبدیل شدن آن به بیمارستان جنرال در لیست وعده‌های دولتمردان دیده می‌شود اما بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی لاکان بیش از همه برای گیلانیان اهمیت دارد که البته نیازمند ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

از این مبلغ ۱۵ میلیارد تومان برای احداث کتابخانه مرکزی، ۱۱ میلیارد تومان برای اتمام سالن اورژانس تحت نظر سایت لاکان در مساحت دو هزار و ۲۰۰ متر و پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد، ۱۰ میلیارد تومان نیز برای ساخت مسجد سایت لاکان و پنج میلیارد تومان نیز برای ایجاد مرکز آزمون سایت لاکان در نظر گرفته شده که ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن جهت احداث و ۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز آن جهت خرید تجهیزات پزشکی تعیین اعتبار شده است.

کنارگذر انزلی پروژه ۱۶ کیلومتری با عمر ۲۲ سال و پیشرفت ۵۰ درصد

پروژه جاده کنارگذر انزلی نیز از دیگر پروژه‌های عمرانی استان گیلان با اعتبارات ملی است که جهت روان سازی ترافیک و کاهش حجم ترافیک شهری با توزیع ترافیک در پیرامون شهر به طول ۱۶ کیلومتر روستای طالب آباد در شرق انزلی را به روستای بشمن در غرب این شهرستان متصل و از سال ۷۷ آغاز و از سال ۷۹ به مدت چند سال و به دلیل موانع زیست محیطی از سوی سازمان محیط زیست متوقف و پس از رایزنی‌های بسیار ساخت مجدد آن دوباره آغاز شد.

این پروژه قرار بود در مدت چهار سال به بهره برداری برسد اما مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور معتقد بودند ساخت این جاده با طرح موجود، حیات تالاب بین المللی انزلی را با خطر نابودی مواجه می‌سازد تا آنکه سرانجام در مرداد سال ۸۴ قرار شد اجرای این طرح با اصلاح سه کیلومتر از مسیر از سر گرفته شود.

«احمد دنیا مالی» نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی معتقد است پروژه کنار گذر انزلی بعد از ۲۲ سال تنها ۵۰ درصد رشد فیزیکی داشته و آنچه در مدت این سال‌ها اجرا شده مسیرهای سهل بوده و ۵۰ درصد باقیمانده از پروژه‌ها شامل پل‌ها است.

«محمدباقر نوبخت» نیز شهریور ماه امسال در جریان بازدید از روند عملیات اجرایی کنارگذر شهر بندرانزلی اظهار کرد: که برای اجرای فاز نخست این پروژه ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برآورد و کار اجرایی شده و برای اجرای این پروژه، نخست مطالبات معوقه پیمانکاران پرداخت و سپس مابقی اعتبارات آن را برای تسریع درکار تخصیص می‌دهیم.

«محمد اسلامی» وزیر راه و شهر سازی هم پس ازحضور در افتتاحیه همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در منطقه ازاد انزلی از روند انجام کنارگذر انزلی بازدید و فقط بر تسریع در انجام این پروژه به منظور تسهیل دسترسی مردم تاکید کرد.

اتمام پروژه آزاد راه قزوین-رشت هدیه روحانی به مردم گیلان است

روند پیشرفت عملیات اجرایی آزاد راه قزوین – رشت که از سال ۸۳ آغاز و تا سال ۸۸ قسمت عمده آن تکمیل شده اما ۱۱ کیلومتر از این مسیر آزاد راهی بین رودبار و منجیل، باقی مانده بود که سه هزار و ۲۰۰ متر از این مسیر در دولت یازدهم به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی هشت کیلومتراز آن همچنان باقی مانده اما وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به گیلان اتمام این پروژه را هدیه‌ای از سوی روحانی به مردم گیلان و یادگاری دولت بر دیوار این استان دانسته و از اتمام این پروژه تا پایان عمر دولت دوازدهم خبر داد.

«محمد اسلامی» با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی این پروژه معتقد است هشت کیلومتر باقیمانده از این مسیر از مطالبات مردمی بود که سالهابه عنوان تکلیف وزارت راه برزمین مانده که با تکمیل آن ترافیک این مسیر و دسترسی‌های مردم این مناطق تسهیل می‌شود اما نیاز به دلیل وجود پل‌های دشوار و احداث تونل‌های متعدد برای ۸.۲ کیلومتر نیاز مند ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

احیای جان بی جان تالاب انزلی پشت درهای بسته جلسات مسئولان

تالاب انزلی موهبت الهی منحصر به فردی که آوازه بین المللی دارد و علاوه بر زیستگاه گونه‌های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان از مراکز مهم جذب گردشگر گیلان محسوب و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب از نظر کشاورزی، صیادی و تأمین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن وابسته است این روزها زخم‌های بسیار بر پیکر دارد و منتظر عزم جدی مسئولان برای احیای دوباره خود است و با وجود اینکه همه مسئولان سخن بر احیای این تالاب می‌رانند اما در عمل شاهد هستیم که احیای تالاب انزلی بی جان تنها به جلسات بی ثمر و البته پرهزینه مسئولان کشور و گیلان خلاصه می‌شود و مردم انزلی شاهدان عینی جان دادن این تالاب بین المللی هستند چرا که آلودگی‌های موجود در تالاب انزلی آن را در سال ۱۹۹۳ در فهرست تالاب‌های در معرض خطر (مونترو) قرار داده است.

«ارسلان زارع» استاندار گیلان در جلسات متعدد احیای تالاب انزلی، تنها به حفظ و صیانت از این تالاب ارزشمند و بهره مندی خردمندانه از آن تاکید و اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون برای حفاظت و صیانت از تالاب انزلی در سطح ملی و استانی اقدامات جدی آغاز شده اما وضع موجود و افزایش رشد گیاهان مهاجم، کاهش عمق تالاب تا عمق ۴۰ سانت در برخی از نقاط و همچنین افزایش ورود فاضلاب‌های سنتی و صنعتی به این تالاب خلاف این گفته را ثابت می‌کند.

«بابک دین‌پرست» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در جلسه احیای تالاب انزلی در دی ماه سال گذشته با بحرانی دانستن شرایط تالاب انزلی خواستار آن شد که تمامی نهادها و سازمان‌های مرتبط با رویکردی ملی از روند تخریب این تالاب بین المللی جلوگیری کنند.

وی همه مسئولان دستگاه‌های ملی و استانی را در خصوص وضعیت کنونی تالاب و اقداماتی که برای نجات آن باید صورت بگیرد، مسئول و پاسخگو دانست و تاکید کرد که با متخلفان، تعلل کنندگان و آسیب زنندگان به تالاب به طور جدی برخورد شود.

اما و اگرهای نهضت سدسازی در گیلان

گیلان یکی از پربارش ترین استان‌های کشور نیازمند ظرفیتی هایی است که بتواند این حجم از بارش را ذخیره و مورد استفاده بهینه قرار داده و در مواقع لزوم به نفع کشاورزی و شرب و همچنین تأمین نیرو از آن استفاده کند اما سد سازی در گیلانی که از نعمت وجود ارزشمندترین منابع طبیعی دنیا همچون جنگل‌های هیرکانی برخوردار است اما و اگرهای بسیاری را به وجود آورده است.

سد شفارود با هدف تأمین آب مورد نیاز کشاورزی منطقه و جلوگیری از عوارض خشکسالی‌ها به میزان ۴۵.۵ میلیون متر مکعب، تأمین آب مورد نیاز زیست محیطی به میزان ۳۳.۸ میلیون مترمکعب، تأمین آب شرب به میزان ۲۳ میلیون متر مکعب در سال، تأمین آب مورد نیاز صنایع به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب و کنترل سیلاب‌های فصلی و تولید انرژی برقابی به میزان سالانه ۲۵.۳ گیگاوات ساعت در حال احداث می‌باشد که این پروژه تاکنون حدود ۵۲ درصد پیشرفت داشته و برای اتمام کامل آن به ۲۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

طرح ساخت سد لاسک سال ۷۴ روی میز تصمیم‌گیری مسئولان قرار گرفت اما همان ابتدا عنوان شد با ساخت این سد علاوه بر درختان هیرکانی، ۱۳ روستای جنگلی را هم در مخزن خود محو می‌کند.

طبق بررسی‌هایی که انجام شده، سد لاسک یکی از سرشاخه‌های ورودی به تالاب انزلی است که بیش از دو میلیارد مترمکعب آب از رودخانه‌های گیلان وارد تالاب انزلی و از آنجا وارد دریای خزر می‌شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان در آخرین مصاحبه اش  اعلام کرده که سد لاسک با استفاده از ساز و کار ماده ۵۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در دست اجرا بوده و دارای پیشرفت فیزیکی حدود شش درصد بوده و طرح ساختمان سد پلرود با پیشرفت فیزیکی حدود ۷۵ درصد در دست تکمیل است و به دلیل کمبود اعتبارات ابلاغی در سالیان اخیر فرآیند اتمام عملیات اجرایی آن زمان بر شده است.

به گفته خرمی تفاهم نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اختصاص مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال جهت تسریع در آبگیری سد پلرود منعقد شده که تاکنون مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال در قالب اسناد خزانه اسلامی به این طرح اختصاص یافته است.

ساخت دو هزار واحد مسکن محرومان توسط دولت با کلنگ زنی نوبخت

کلنگ ساخت مسکن محرومان برای مردم گیلان در شهریور ماه امسال در حالی توسط نوبخت به زمین زده شد که وی خبر از تحویل زیر یکسال ۱۰۰ هزار واحد مسکن محرومین در کل کشور برای محرومین، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی داده و سهم گیلان از این تعداد را ۲ هزار واحد ۷۵ متری عنوان کرد که برای حفظ شأن مددجویان بدون هیچ پیش پرداختی احداث می‌شود.

اما باید توجه داشت که نوبخت در حالی این وعده را داده است که عملاً عمر دولت تدبیر و امید در آن زمان به پایان رسیده و در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ اثری از این دولت وجود ندارد و معلوم نیست جناب معاون رئیس جمهور مسندی در دولت بعد داشته باشد.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان نیز در دومین جلسه ستاد استانی طرح احداث دو هزار واحد مسکن محرومین در هفته گذشته اعلام کرد بانک‌ها در جذب متقاضیان، باعث جذب به موقع این اعتبارات و استفاده کامل سهمیه استان شوند چرا که در غیر این صورت سهمیه به استان دیگر انتقال داده می‌شود.

وعده بازسازی ورزشگاه تختی انزلی تا پایان ۱۴۰۰

ورزشگاه عضدی رشت و تختی بندرانزلی هر دو با قدمتی بیش از ۵۰ سال و ظرفیت ۱۵ هزار تماشاگر بیش از دو سال است که در وضعیت نامطلوبی قرار داشته که بازسای آنها از سال ۹۷ در دستور کار قرار گرفت به گونه‌ای که برگزاری مسابقات ورزشی در ورزشگاه عضدی رشت ممنوع و سکوهای ضلع شرقی ورزشگاه تختی انزلی نیز تخریب شد.

«مریم بخشی» مدیرکل ورزش و جوانان گیلان در مصاحبه‌ای اعلام کرده که بازسازی ورزشگاه تختی انزلی پس از سفر رئیس جمهور به گیلان در ردیف اعتبارات ملی قرار گرفته و به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور برای انطباق سازی با استانداردهای بین المللی فوتبال واگذار شده و قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ این ورزشگاه به ورزش و جوانان گیلان تحویل شود و برای فاز اول بازسازی ورزشگاه عضدی رشت نیز ۷۰ میلیارد ریال اعتبار از ردیف اعتبارات استانی تخصیص یافته است.

با همه این تفاسیر پروژه‌های عمرانی نیمه کاره با اعتبارات ملی همچنان در کش و قوس وعده و تخصیص و تحریم به دور خود می چرخد و با توجه به اینکه از عمر دولت تدبیر و امید چند ماهی بیشتر باقی نمانده باید منتظر ماند و دید آیا به گفته وزیر راه و شهر سازی دولت یادگاری ارزشمندی از خود برای گیلانیان بر جای می‌گذارد یا خیر؟

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار