کد خبر : 46035
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲

رئیس میراث فرهنگی گیلان:

ثبت ۱۲ میراث فرهنگی ناملموس گیلان ابلاغ شد

ثبت ۱۲ میراث فرهنگی ناملموس گیلان ابلاغ شد

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان از ابلاغ ثبت ۱۲ میراث ناملموس این استان از سوی وزیر میراث فرهنگی خبر داد و گفت: ثبت آثار سبب احیا و صیانت از این آثار می شود.

به گزارش گیلانستان شهرود امیر انتخابی ظهر چهارشنبه در این باره به خبرنگاران گفت: با ارسال نامه‌ای از سوی وزیر میراث‌فرهنگی به ارسلان زارع استاندار گیلان مراتب ثبت ۱۲ میراث فرهنگی ناملموس استان گیلان ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در این نامه مراتب ثبت ملی «آئین گترا گیشه بری»، «شیوه پخت تیان حلوا خشکبیجار»، «شیوه تهیه کال کباب»، «بازی مرغانه جنگ»، «الکاوه بازه»، «شیوه پخت پنیر برشته»، «شیوه پخت باقلاواویج (گل در چمن)»، «شیوه پخت بادمجان شکم پر»، «شیوه پخت سنتی خورش ترش واش»، «شیوه پخت سنتی سیاه پلو (سیاه پلا، پلاسر قوام، سبله مات) لنگرود»، «مهارت سنتی نوغان‌داری و ابریشم‌کشی در گیلان»، «مهارت سنتی جوراب بافی گیلان» ابلاغ شده است.

امیر انتخابی با تأکید بر لزوم حفظ و صیانت از آثار فرهنگی و تاریخی، گفت: ثبت ملی آثار سبب می‌شود تا زمینه حفظ و احیای این میراث فراهم شود.

وی همچنین در ادامه از مرمت ۲۰ بنای تاریخی استان گیلان از محل اعتبارات استانی و ملی نیز اشاره و تصریح کرد: این اقدام در راستای احیای و حفظ این آثار در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از اعتبارات در نظر گرفته شده برای مرمت آثار مذکور از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان گیلان و به صورت اوراق بهادار است، افزود: به منظور مرمت این بناها بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که حدود ۴۰% اعتبارات از سوی سایر دستگاه تأمین می‌شود و ۶۰% دیگر آن از محل اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی است.

رئیس میراث فرهنگی گیلان مسجد صفی رشت، بنای چوکام، کلبه روستایی پارک ملت رشت، موزه میراث روستایی، موزه رشت، ساختمان استانداری سابق، حمام حاجی رشت، بنای سیگارودی، خانه دریابیگی فشکالی لنگرود، خانه صوفی در املش، موزه لاهیجان، منار بازار صومعه سرا را از جمله این آثار عنوان کرد.

انتها پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار