کد خبر : 65927
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 اردیبهشت 1400- 16: 18

جایگاه ویژه مساجد گیلان در کمک‌های مؤمنانه/ اپیدمی کرونا کارکردهای اجتماعی مسجد را تقویت کرد

جایگاه ویژه مساجد گیلان در کمک‌های مؤمنانه/ اپیدمی کرونا کارکردهای اجتماعی مسجد را تقویت کرد

​همزمان با شیوع کرونا و آغاز کمک‌های مؤمنانه به اقشار آسیب‌پذیر، مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری فعال گیلان نقش پررنگ خود را در اجرای این طرح به اثبات رساندند، امری که به عقیده برخی موجب شد کارکردهای اجتماعی مساجد بیش از هر زمان دیگر تقویت شود.

به گزارش گیلانستان، مسجد، مهم‌ترین نهاد سیاسی و اجتماعی جوامع اسلامی در طول قرون متمادی بوده و نقشی محوری و بی‌بدیلی در ادارۀ جامعه و تحولات آن ایفا کرده است از سوی دیگر دشمنان که به اهمیت این امر واقف بودند همیشه در جهت ایجاد خدشه در جایگاه مساجد و کانون‌های مساجد تلاش کرده و درصدد تقلیل کارکردهای خانه خدا به اقامه نماز برآمدند.

با شیوع بحران کرونا، مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری استان گیلان پس از لبیک به ندای مقام معظم رهبری در ارائه کمک‌های مؤمنانه به اقشار آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا نقش پررنگ خود را در اجرای این طرح به اثبات رساندند به گونه‌ای که برخی معتقدند شرایط ایجاد شده کارکردهای اجتماعی مساجد را بیش از هر زمان دیگر تقویت کرد.

شناسایی خانواده‌های محروم و نیازمند محلات، شناسایی افرادی که کسب و کارشان به جهت شیوع کرونا تعطیل شده و با مشکل معیشتی مواجه بودند، ساماندهی کمک‌های مؤمنانه و توزیع عادلانه آن بین مردم و نیازمندان، جذب حداکثری خیران و نیکوکاران و ده‌ها مورد دیگر تنها بخش کوچکی از اقدامات مؤثری است که با محوریت مساجد و کانون‌های مساجد گیلان به ویژه در چند ماهه اخیر شکل گرفت.

البته تعطیلی مساجد و کلیه فعالیت‌های آن در دوران شیوع کرونا به ویژه در ماه‌های نخستی که از شروع این اپیدمی گذشته بود خطایی بود که نادرستی و عدم صحت آن با دیدن فعالیت‌های چشمگیر و نقش فعال مساجد و کانون‌ها برای مقابله با کرونا و کمک به مردم به خوبی به اثبات رسید.

*کارکردهای مساجد با کرونا نمایان تر شد

حجت الاسلام «محمدعلی رضوانی نژاد» با بیان اینکه کانون‌های مساجد در بحران کرونا با احساس تکلیف در کنار ائمه جماعات و اصحاب مساجد، ضمن حمایت‌های مالی، به تقویت بعد معنوی و روحی خانوارهای تحت پوشش مساجد پرداختند گفت: مدیران و اعضای کانون‌ها در لبیک به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در کمک مومنانه به نیازمندان به شناسایی افراد نیازمند و آسیب دیده از کرونا پیرامون مسجد پرداخته و به پایگاه جمع‌آوری کمک‌های مومنانه و رزمایش احسان و همدلی تبدیل شدند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان با اشاره به توزیع بسته‌های بهداشتی و معیشتی به همت کانون‌های مساجد گفت: این کانون‌ها با احساس تکلیف در تامین نیازهای ضروری مردم به اقلام بهداشتی، به کارگاه‌های کوچک تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده تبدیل شده تا بتوانند در کمک به کادر بهداشت و درمان از فشارهای اقتصادی جامعه بکاهند.

وی ترویج آموزش، نظافت و بهداشت فردی و جمعی، کمک به تقویت روحیه مردم و نمازگزاران، تقویت بعد معنوی جهت عرض نیاز به درگاه باری تعالی و استمداد از الطاف الهی برای رفع بیماری را از کارکردهای مساجد در این اپیدمی برشمرد و تصریح کرد: کانون‌های مساجد  با حضور در فضای مجازی و ایجاد شبکه ارتباطی با تک تک خانوارهای پیرامون خود، به آرامش جامعه کمک کرده و در راستای تقویت روحیه، امیدآفرینی و مقابله با شایعات گام برداشتند.

رضوانی نژاد بیان اینکه فعالیت کانون‌های مساجد در این ایام نه تنها تعطیل نشد بلکه قوت یافت از توزیع گوشت گرم با همکاری موسسه حضرت خدیجه(س) بین نیازمندان خبرداد و اعلام کرد: از ابتدای کرونا تاکنون و در چهار مرحله افزون بر چهار هزار و ۶۰۰ بسته گوشت یک کیلو و نیمی بین نیازمندان توزیع شد.

*تلاش بی‌بدیل مساجد و کانون‌های مساجد گیلان در کمک‌های مؤمنانه

«احمد ابراهیمی»، توزیع بیش از ۴۴ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان استان گیلان در ماه مبارک رمضان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: مساجد و کانون‌های مساجد گیلان در تهیه و توزیع این بسته‌ها بین نیازمندان تلاش‌های بسیار زیادی انجام داده‌اند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان با تاکید بر اینکه نقش مساجد و کانون‌های مساجد استان در ارائه کمک‌های مؤمنانه به نیازمندان و محرومان بی‌بدیل بوده است تصریح کرد: علاوه بر خیران و سایر نهادهای فرهنگی و حمایتی، مساجد، روحانیون و طلاب استان مشارکت فعالی در اجرای چندین مراحله از رزمایش مواسات داشته‌اند.

*هنر ارزشمند مساجد در احیاء هرچه بیشتر فرهنگ انفاق و زنده کردن عطوفت در جامعه 

حجت‌الاسلام «علی اکبر بابایی» نیز با تاکید بر اینکه مساجد در دوران شیوع ویروس کرونا نقش بسیار ارزشمندی در کمک به مردم داشتند افزود: جذب حداکثری خیران و به تبع آن کمک‌های مؤمنانه و توزیع آن بین خانواده‌ها از دستاوردهای قابل توجه مساجد گیلان در طول یکسال اخیر بوده است.

امام جمعه لوشان کمک‌های مؤمنانه و احیاء هرچه بیشتر فرهنگ انفاق و زنده کردن عطوفت در جامعه به ویژه در دوران بروز سختی‌ها و بلایایی مانند همه‌گیری ویروس کرونا را هنر بزرگ و ارزشمند مساجد دانست و تصریح کرد: مساجد ما می‌توانند اجتماع را به سمت و سویی سوق دهد که رأفت اسلامی به خوبی در آن تجلی پیدا کند.

بابایی با اشاره به این نکته که مساجد در طول دوران پیروزی انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و همچنین در شرایط حساس به‌ویژه وقوع حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی همچون زلزله، سیل و مانند این‌ها نقش آفرینی انکارناپذیری داشته‌اند افزود: ایام اخیر یک‌بار دیگر ثابت شد مساجد بهترین سنگر برای ترویج معنویت و پرداختن به امور خیریه هستند.

بدون تردید اگر در همان آغاز اپیدمی و همه‌گیری ویروس کرونا به شکل محله به محله با این بیماری مبارزه و محور محلات ما مساجد قرار داده می‌شد امروز در حوزه کنترل این بیماری موفق‌تر بودیم و نتایج بهتری برایمان برای نجات جامعه حاصل می‌شد.

از سوی دیگر باید به این امر مهم هم توجه داشته باشیم که در صورت عملی شدن توطئه دشمن و تقلیل کارکرد مساجد صرفاً به اقامه نماز جماعت، این انتظار می‌رود که در صورت وقوع هرگونه بحرانی مانند وضعیت فعلی به جای بهره‌بردای از ظرفیت تأثیرگذار آموزشی و ترویجی مساجد، شاهد تعطیلی آن‌ها باشیم که تجربه نشان داده خسارات اتخاذ چنین تصمیمات عجولانه‌ای برای جامعه ما چند ده برابر خواهد بود.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار