کد خبر : 44219
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 آذر 1398- 53: 10

جای خالی نخبگان در نظام آموزشی/جوان گیلانی که ۲۱ محصول صنعتی اختراع کرد

جای خالی نخبگان در نظام آموزشی/جوان گیلانی که ۲۱ محصول صنعتی اختراع کرد

مخترع و مبتکر شفتی بر ضرورت استفاده از نخبگان تأکید کرد و خواستار تشکیل کانون‌های اندیشه‌ورز و شتاب‌دهنده ایده به تولید محصول در مراکز آموزشی از سوی بسیج شد.

به گزارش گیلانستان شجره طیبه بسیج همان‌طور که از نامش پیدا است درخت تنومندی است که ریشه در ایمان دارد و با داشتن شاخ و برگ‌های مردمی از جنس شجاعت، مقاومت، اخلاص، ولایتمداری و باپشتکار، میوه‌هایی همچون پیشرفت، آبادانی، عزت، امنیت و اقتدار را برای ما به ارمغان آورده است.

جوان بسیجی، نیروی محرکه توسعه و پیشرفت کشور

امروزه جوانان بسیجی در پیشرفت و توسعه کشور نقش به سزایی دارند و همچون یک نیروی مضاعف در موتور محرکه انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی می‌کنند، سرعت پیشرفت و دستیابی به شاخص‌های توسعه در کشور به اثرگذاری جوانان انقلابی وابسته است و نمود واقعی این ادعا در پیشرفت‌های هسته‌ای، فناوری، پزشکی و موشکی کشور کاملاً مشهود است.

جوانانی که برای کشور پیشرفت و توسعه همه‌جانبه آفریده‌اند از جنس معنویت، بصیرت، تلاش و نهایتاً انقلابند که نگاه و کوشششان به اشاره رهبرشان دوخته است؛ هر جا انقلاب نیاز به حضور داشته باشد، فعالانه اثرگذارند و برایشان فرقی نیز نمی‌کند این حضور در عرصه میدان نظامی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باشد.

حضور جوانان در تشکل‌های سیاسی برای پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی برای مقابله با نیروی متجاوز بعثی، تلاش همه‌جانبه و تعاملی برای سازندگی کشور و امروزه حضور مجاهدانه در جنگ نابرابر اقتصادی همگی نشان از نقش محوری جوانان در عمر پربرکت ۴۰ ساله انقلاب را می‌رساند که روزبه‌روز نه‌تنها اثرگذاری و نقش جوانان کم نشده بلکه تکیه انقلاب از پیش‌تر به آن‌ها بیشتر شده است.

حضور مؤثر جوانان در عرصه تولید محصولات مبتکرانه و فناورانه

حضور قشر فرهیخته جوانان در بعد علم و فناوری، ابداعات و اختراعات، یکی دیگر از عرصه‌هایی است که امروزه نتیجه فعالیتشان در دهه اخیر نشان از پیشرفت‌های قابل‌توجه می‌دهد، جوانانی که خلأهای موجود را شناخته‌اند و با تولیدات و طرح‌های فناورانه خود علاوه بر کاهش هزینه تولید، توان تولید را افزایش داده و گوی سبقت را از جوانان جهان ربوده و موجب شده‌اند کشور در زمینهٔ ثبت ابداعات، اختراعات و فناوری در رتبه‌های بالاتری قرار بگیرد.

اختراع ۲۱ محصول صنعتی توسط جوان بسیجی شفتی

افشین بشیری، جوان بسیجی ۳۴ ساله شفتی، دانش‌آموخته دانشگاه شیراز و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد رشت است که امروزه توانسته پا در عرصه ابداعات و اختراعات بگذارد و محصولات و طرح‌هایی را پدید آورد که استفاده از آن‌ها توان تولید و یا بهره‌وری را افزایش داده و محصول تولیدشده‌اش موجب شده تا زمینه تولید سایر صنایع و محصولات ایجاد شود.

وی عضو فدراسیون مخترعین، کانون مخترعان و مبتکران و انجمن مهندسان مکانیک کشور، عضو سازمان نظام‌مهندسی گیلان است که به سبب علاقه و نیاز جامعه به آن مسؤولیت کانون بسیج مهندسین صنعت شفت و همچنین مسؤولیت پایگاه علمی پژوهشی شهید احمدی روشن شفت را نیز در کارنامه دارد و علاوه بر آن‌ها برگزیده طرح خوب اختراع در بنیاد ملی نخبگان در سال ۹۰ نیز از افتخاراتش محسوب می‌شود.

تاکنون ۲۱ ابداع و اختراع از مصطفی بشیری به ثبت رسیده که دستگاه لوله بر اتوماتیک قابل‌حمل، ماشین کشاورزی و جمع‌آوری محصولات زیرزمینی همراه با بسته‌بندی، سیستم اتوماتیک پنچری خودرو، سیستم هوشمند فرمان خودرو جهت جلوگیری از خواب راننده، طراحی مکانیسم و بازو جهت جمع‌آوری زباله‌های خیابانی، سیستم بارگیری دورانی کامیونت‌ها، طراحی افزایش راندمان در سیکل‌های ترکیبی، طراحی مکانیسم و تولید برق از آب‌های جاری و همچنین طراحی آچار خرطومی چندمنظوره دورانی ازجمله آن‌ها هستند.

تشکیل جامعه هدفمند از جوانان انقلابی برای هم‌افزایی علمی

این مهندس صنعت و مخترع جوان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شفت، معتقد است که باید جوانان فعال که دل درگرو انقلاب اسلامی دارند و پیشرفت برایشان مهم است از هر علم و صنفی تشکل فعال و هدفمندی از علوم و حرفه خود را ایجاد کنند و در جمع علمی خود یک هم‌افزایی علمی را به وجود بیاورند.

جوان باید انقلاب را به تولید داخل مسلح کند

بشیری با اشاره‌ به فرمایشات رهبر معظم انقلاب بیان کرد: حضرت آقا فرموده‌اند، راهبرد اساسی اقتصاد کشور مصون‌سازی آن از تحریم است و نظر صریح مقام معظم رهبری از این مطلب این است که ما جوانان و کسانیکه که روحشان با انقلاب و پیشرفت کشور عجین شده باید انقلاب را به سلاح تولید داخلی مسلح کنیم.

از همین ابتدا می‌توان فهمید که این مخترع جوان بسیجی نگاهش به رهبرش دوخته‌شده و قدم‌هایی که در هیئت، پایگاه بسیج، دانشگاه و امروزه در جبهه علم و فناوری برداشته همگی برای پیشرفت، آبادانی و از همه مهم‌تر برای خوشنود کردن دل رهبرش بوده است.

باید ایده در شرایط تحریم به فرآورده قابل‌مصرف تبدیل شود

اراده تولید در کشور یقیناً راه علاج در شرایط تحریمی است و یکی از راه‌های مصون ماندن از ترکش تحریم، مقام بودن از درون است، به گفته بشیری باید زمینه فعالیت برای دانش‌آموختگان فراهم شود و کسانی‌که در تمامی علوم صاحب‌نظر هستند باید تراوش ذهنی و ایده‌های خود را با در نظر گرفتن تحریم و صنایعی که در آن براثر فشارهای خارجی مشکل‌داریم محصول نهایی و فرآورده قابل‌مصرف تولید کنند.

ضرورت تشکیل کانون‌های اندیشه‌ورز برای تبدیل ایده به محصول در بسیج

همیشه اقشار مختلف بسیج در عرصه‌های مختلف حضور چشمگیر و مؤثری دارند به‌طوری‌که بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و توسعه‌ای کشور بدون حضور فعالان بسیج غیرممکن است.

این جوان مخترع که الگوی شجره طیبه بسیج را در عرصه‌های مختلف هادی و الگوی پیشرفت در جوامع کنونی می‌داند معتقد است؛ در مرتبه‌هایی از بسیج باید کانون‌های اندیشه‌ورز فکری در راستای تبدیل ایده به تجاری‌سازی محصول ایجاد شود.

جوانان موتور صنایع را روشن کنند

به‌جرئت می‌توان گفت بسیارند جوانان فارغ‌التحصیلی که دانش را از هر علوم و فنونی کامل فراگرفته‌اند، علوم آموخته را با پدیده‌های روزمره سنجیده و مشکلات را احصا کرده‌اند اما با داشتن ایده‌هایی در ذهن توانایی بروز آن را به‌عنوان محصول خلاقانه و مبتکرانه ندارند.

بشیری با اشاره به وجود خلأ تبدیل ایده به محصول قابل‌مصرف تصریح کرد: در مدارس و دانشگاه‌ها علم و فناوری به‌صورت پایه‌ای به دانش آموزان و دانش جویان آموخته می‌شود اما لازم است اتاق مشاوره اختراع و تجاری‌سازی برای دانش آموزان و جوانان دانش‌آموخته در دانشگاه‌ها ایجاد شود تا جوانان به‌عنوان قشر اثرگذار جامعه موتور صنایع را روشن کنند.

جوان باید کارآفرین باشد

این مخترع و مبتکر بسیجی با تأکید به هم نوعان خود برای جدی گرفتن  کارآفرینی در زندگی گفت: کارآفرینی چرخه‌ای متشکل از آموخته‌ها با به‌کارگیری سرمایه‌های خرد در یک صنعت است که موجب می‌شود علاوه بر تولیدکننده، چندین نفر نیز مشغول به کار شوند.

حاکمیت و مردم از کارآفرینان حمایت کنند

درد و دل‌های این مهندس جوان شفتی درزمینهٔ کارآفرینی و ایجاد اشتغال بسیار زیاد است؛ گرچه از نجابتی که در کلام و باطن دارد بر زبان نمی‌آورد اما مشخص است که بروکراسی‌های زائد درزمینهٔ ایجاد اشتغال و کارآفرینی، عدم در نظر گرفتن تسهیلات دولتی به کارآفرینان، وجود قوانین و بخشنامه‌های دست و پاگیر و نا به‌جا همگی وی را آزرده‌خاطر کرده و تنها حرفی که حاضر است بر زبان جاری کند، ضرورت حمایت همه‌جانبه حاکمیت از کارآفرینان و لزوم توجه آحاد مردم به تولیدات داخلی است.

از وظایف مهم نخبگان در کشور، تربیت نیروی انسانی خلاق و مبتکر و متناسب با نیازهای روز و همچنین کار علمی برای حل مشکلات کشور است که نقش مبتکران و مخترعین به‌عنوان شتاب‌دهنده‌ها بسیار اثرگذار است.

جای خالی نخبگان در نظام آموزشی و تربیت نیروی ماهر

اینکه نظام آموزشی ما خالی از راهنمایان و شتاب‌دهندگان به‌عنوان محرکه تولید محصول از ایده است، انتقادی پذیرفتنی است و باید تصمیم سازان، تصمیم گیران و مجریان آن توجه کافی به آن کنند.

بشیری با اذعان به اینکه تعداد زیادی از دانش‌آموختگان دارای ایده نو، ابداع جدید و اختراع محصول امروزه آمادگی کامل برای حضور در کنار نظام آموزشی، کارگاه‌های اشتغال آفرینی و صنایع تولیدی و تبدیلی دارند، گفت: متأسفانه این افراد نسبت به ظرفیت بی‌نظیرشان کاملاً مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند و تنها کسانی‌که سرمایه‌ دارند و یا از رابطه‌ها در بروز خلاقیتشان استفاده می‌کنند در جامعه حضور فیزیکی فعالانه دارند.

مخترعین و مبتکران بازوان صنایع

یقیناً کسانی‌که در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کنند به‌عنوان پیشرانان و تسهیلگران توسعه صنایع محسوب می‌شوند و کسانیکه نتیجه تحقیقاتشان تولید خلاقانه و ابتکارانه یک محصول صنعتی است برای صنایع از بازوان قدرتمند محسوب می‌شوند و لازم است صنایع در راستای تولید و توسعه کسب‌وکارهای خود از توان مثبت دانش‌آموختگان ازجمله کسانیکه که تفکری خلاق و بدیع دارند بیشتر استفاده کنند.

عبور از تحریم‌ها با داشتن نخبگان بسیجی

کشور پهناور ایران از داشتن ظرفیت‌های بی‌نظیر منابع ازجمله نیروی انسانی ماهر در جهان کم‌نظیر است و وجود دانش‌آموختگان جوان انقلابی که در علوم و فنون مختلف دستی در کاردارند و تعدادشان نیز کم نیست، می‌توان اقتصاد کشور را در شرایط تحریمی پویاتر کرد.

به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی با ظرفیت بی‌نظیری که تنها بخشی از آن استفاده‌شده و به برکت فعالان اقتصادی، تحریم‌ها از تهدید به فرصت تبدیل خواهند شد و این فرمایش رهبر معظم انقلاب راهبردی است که دست یافتن به آن باوجود داشتن جوانان نخبه بسیجی حتمی و نزدیک است.

مسؤولان باید خوب به یاد بسپارند که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید فرمودند از فرصت جوانان کشور باید درزمینهٔ اقتصاد و تولید بیشتر استفاده شود چون با غفلتی که درزمینهٔ جمعیت کشور صورت گرفته تنها تا ۲۰ سال آینده می‌توان از ظرفیت جوان در شتاب دادن به پیشرفت کشور استفاده کرد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار