کد خبر : 22448
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1396- 09: 20

جبران کمبود پرستار با فعال کردن دانشکده‌های بخش خصوصی/ چراغ همیشه قرمز دولت در چهار راه جذب پرستار

جبران کمبود پرستار با فعال کردن دانشکده‌های بخش خصوصی/ چراغ همیشه قرمز دولت در چهار راه جذب پرستار

کمبود پرستار در کشور همچنان در بیمارستان‌ها بیداد می‌کند درحالی‌که وزارت بهداشت می‌تواند با فعال کردن بخش خصوصی در تربیت پرستار و همچنین استخدام پرستاران تازه فارغ‌التحصیل شده این کمبود را جبران کند.

به گزارش گیلانستان، آمارهای رسمی نشان می‌دهد که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کمبود پرستار در کشور وجود دارد زیرا زمانی که بیمارستانی تأسیس می‌شود و این مرکز درمانی ۲۰۰ تخت بیمارستانی را در خود جای‌ می‌دهد حداقل نیاز به ۴۰۰ پرستار در این مرکز احساس می‌شود.

وزیر بهداشت نیز در آخرین اظهارنظر خود اعلام کرد که ۲۰ هزار تخت بیمارستانی در سه سال اخیر افزایش پیداکرده است بنابراین لازم است ۴۰ هزار فارغ‌التحصیل در رشته پرستاری خدمت گرفته شوند اما با نگاهی به تعداد فارغ‌التحصیلان پرستاری طی سه سال اخیر متوجه می‌شویم که کمتر از ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل داشتیم، این درحالی‌ است که عده‌ای از پرستاران نیز سال‌به‌سال بازنشسته می‌شوند.

گفتنی است ۷۰ درصد بار خدمات بهداشتی  درمانی بر دوش پرستاران است و نیز بر اساس پژوهشی در ایران، ۳۳ درصد از پرستاران تجربه خشونت از جانب بیمار یا همراهیان وی را دارند.

بسیاری از پرستاران پس از ۱۲ سال کار مداوم، سلامت خود را از دست می‌دهند و به یکی از انواع بیمارهای روحی، روانی، اسکلتی، ناراحتی معده، ستون فقرات و یا اختلالات خواب دچار می‌شوند و از همه مهم‌تر پرستاران بازنشسته ازجمله از کار افتاده‌ترین بازنشستگان کشور هستند که به لحاظ حقوق و مزایا هیچ فرقی با سایر بازنشستگان ندارند و حتی در بسیاری از موارد دریافتی کمتری نیز دارند.

باوجود کاستی‌ها و کمبودهای فاحش پرستار در کشور پرستارانی وجود دارند که بیکارند درحالی‌که بسیار یا تقریبا تمامی پرستاران در دو و یا حتی سه شیفت کاری بر بالین بیماران در مراکز بیمارستانی حاضر می‌شوند.

کمبود پرستار نکته‌ای است که ذبیح نیکفر، عضو کمیسیون بهداشت و درمان نیز به آن اذعان دارد و می‌گوید: در تأمین نیروی انسانی بیمارستان‌ها و در راستای حوزه سلامت مشکلاتی وجود دارد.

وی بابیان اینکه سازمان امور استخدامی باید برای تأمین نیروی بیمارستانی ردیف و مجوز لازم را صادر کند، معتقد است که مجوز تأمین و جذب نیرو، نیازمند فراهم شدن بودجه و اعتبارات خاص است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضعف دولت در حوزه تأمین بودجه و هزینه‌های استخدامی گفت: باوجود تنگناهای اقتصادی دولت، صدور مجوز برای استخدام به‌راحتی انجام نمی‌شود.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید پیش‌بینی‌ها لازم را در راستای تأمین نیروی بیمارستانی داشته باشد، خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به کمبودهای ملموس در حوزه پرستاران استخدام این مورد انجام شود و از رنج بسیار پرستاران در بیمارستان‌ها کاسته شود.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید در بیمارستان‌ها پرستاران به‌اندازه کافی وجود داشته تا بحث درمان را پیگیری کنند تصریح کرد: سلامتی انسان‌ها برای ما بسیار حائز اهمیت است و جذب پرستاران در حد نیاز باید از اولویت‌های دولت باشد.

منوچهر جمالی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان نیز بر کمبود پرستار در مراکز درمانی صحه می‌گذارد و معتقد است که مجوز استخدام پرستار در کشور مدت‌ها است که داده نشده و باید به ازای پرستارانی که بازنشست، ازکارافتاده و یا ترک کار می‌کردند، نیروی جدید جذب می‌شد.

وی بابیان اینکه جای خالی پرستاران پر نمی‌شود و این قشر زحمتکش لاجرم به‌اضافه‌کار هستند افزود: حجم کار پرستاران بسیار زیاد است و در طرح تحول سلامت و سایر طرح‌های جاری بیمارستان متقاضیان زیادی برای دریافت خدمات از سوی پرستاران وجود دارد.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه فشار کار سنگین بر روی قشر پرستار دوچندان شده است گفت: ماه‌ها است که مطالبات پرستاران پرداخت‌نشده و در برخی از بیمارستان‌ها کارانه و اضافه‌کار طولانی‌مدت آن‌ها نیز به تعویق افتاده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه پزشک دستور درمان را می‌دهد اما اجرای تمامی دستورات بر گردن پرستاران است بیان کرد: گروه پرستاری باید به‌صورت دقیق و لحظه‌ای دستورات پزشکان را اجرا کنند و این مسئله با تعداد اندک آن‌ها در بیمارستان‌ها بسیار نگران‌کننده است.

جمالی با اشاره به جلسه اخیر خود با مسئولان نظام پرستاری گیلان اظهار کرد: در ارتباط با مطالبات، حجم بالای کار و عدم تناسب حجم کار و تقسیم آن در بیمارستان‌های استان که در اولین فرصت بیماران را به مرکز استان اعزام می‌کنند، مشکلاتی وجود دارد که باید هرچه زودتر رفع شود.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید اعزام کمتری از بیماران از شهرستان‌ها با مرکز استان صورت بگیرد گفت: باید با حضور پزشکان در شهرستان‌ها و کادر پزشکی کار بیماران زودتر پیش رود تا مرکز استان با حجم بالای کار مواجه نشود چراکه  این امر موجب عدم رضایتمندی بیماران می‌شود.

جمالی بابیان اینکه مشکل پرستاران با رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و وزیر بهداشت و درمان در میان گذاشته‌شده است بیان کرد: باید تلاش کرد تا ابتدا مطالبات پرستاران از سنوات گذشته پرداخت شود و شرایط لازم نیز برای استخدام پرستاران موردنیاز در بیمارستان‌ها فراهم شود.

امروزه در کشور فارغ‌التحصیلان زیادی در حوزه پرستاری هستند که نیاز به معرفی به مراکز بیمارستانی دارند تا لباس احرام بر تن کرده و بر بالین بیماران حاضر شوند اما این حضورشان در بیمارستان‌ها نیازمند ارائه مجوز قانونی و حمایت وزارت خانه از آن‌ها با در نظر گرفتن مزایا و حقوق شایسته است.

تعویق در مطالبات پرستاران و سختی کار و چند شیفته بودن آن‌ها در کنار حقوقی که با کسر مالیات و عوارض بسیار ناچیز است ازجمله نکاتی هست که دولت باید توجه بیشتری نسبت به آن داشته باشد.

تأمین نیروی انسانی پرستار در مراکز بیمارستانی از اصلی‌ترین مطالبات در بیمارستان‌ها است که وزارت بهداشت باید نسبت به تأمین آن‌ها اهتمام و توجه بیشتری داشته باشد.

برای رفع کمبود پرستار در کشور باید بخش خصوصی را در قالب دانشکده‌های غیردولتی وارد حوزه آموزش کرد که آیین‌نامه آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب‌شده و شورای گسترش دانشگاه در وزارت علوم نیز سال‌ها است مجوز دانشگاه غیردولتی می‌دهد اما وزارت بهداشت مقاومت می‌کند بنابراین بهترین راهکار برای رفع کمبود پرستار اجرای این قانون است./فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار