کد خبر : 59345
تاریخ انتشار : شنبه 1 آذر 1399- 06: 18

وقاحت اروپایی؛

جدیدترین بیانیه ضدایرانی انگلیس، فرانسه و آلمان: ما تحریم‌ها را رفع کرده‌ایم اما ایران نقض عهد کرده است!/ ظریف ولع مذاکره با چه کسانی را دارد؟

جدیدترین بیانیه ضدایرانی انگلیس، فرانسه و آلمان: ما تحریم‌ها را رفع کرده‌ایم اما ایران نقض عهد کرده است!/ ظریف ولع مذاکره با چه کسانی را دارد؟

اروپا که باید اکنون قدردان ایران می‌بود و صبر دوساله ایران علی رغم صفر شدن اندک مزیت برجام را مورد ستایش قرار میداد با پررویی در مقابل انفعال دولت روحانی و وزارت خارجه ظریف، ایران را مقصر نقض برجام اعلام کرده است.

به گزارش گیلانستان، از اردیبهشت سال ۹۷ که دولت آمریکا با نقض توافق هسته‌ای به راهبرد فشارحداکثری رو آورد امید می‌رفت که دولتمردان ایران با اقدام به موقع و قاطعانه پاسخ این عهدشکنی را بدهند و دشمن را از اقدام خود پشیمان کند. اما حسن روحانی به سرعت خود را پشت تریبون رساند و اعلام کرد برجام را با دیگر کشورها ادامه خواهد داد و از آن خارج نخواهد شد. این اقدام در حالی صورت گرفت که از برجام چیزی جز محدودیت‌های فراوان برای ایران باقی نمانده بود. این اشتباه باعث شد تا علی رغم اینکه اروپا با حرف درمانی ایران را بازیچه قرار داده بود، هر بار در شورای حکام آژانس و شورای امنیت از نقض عهدهای ایران بگوید!
با این وجود دولت روحانی مماشات را بر اجرای کامل برجام(کاهش تعهدات عینی و ملموس در قبال نقض عهد دشمن) ترجیح داد. اکنون درحالیکه پیروزی جو بایدن در آمریکا دولتمردان ایران را به این سو برده که خروج امریکا از برجام را به اقدام یک شخص در آمریکا(دونالدترامپ) تقلیل داده و بار دیگر به طبل اعتماد به آمریکا و اروپا بدمند که بیانیه تروئیکای اروپایی آب پاکی را روی دست خوش خیالان دولتی ریخت.
در آخرین اقدام سه کشور اروپایی در بیانیه ای خطاب به شورای حکام، جمهوری اسلامی ایران را به شدت مورد تهمت و افترا قرار داده و در جایگاه متهم نشانده است. اروپا که باید اکنون قدردان ایران می‌بود و صبر دوساله ایران علی رغم صفر شدن اندک مزیت برجام را مورد ستایش قرار میداد با پررویی در مقابل انفعال دولت روحانی و وزارت خارجه ظریف، ایران را مقصر نقض برجام اعلام کرده است.
 ۳کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای «برجام» در بیانیه‌ای مدعی شده‌اند که علی‌رغم تلاش‌های مبتنی بر «حسن نیت» آنها ایران، اقدامات متعددی در نقض این توافق انجام داده است.
تروئیکای اروپا این ادعا را در بیانیه‌ خود که خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده مطرح کرده‌اند.
انگلیس، آلمان و فرانسه مدعی شده‌اند که به عنوان طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» برای حفظ این توافق هسته‌ای تلاش کرده و نه تنها خود به رفع تحریم‌های مندرج در برجام پایبند بوده که از خروج آمریکا از آن هم ابراز تأسف کرده‌اند!
در این بیانیه آمده است: «ما به عنوان مشارکت‌کنندگان برجام بار دیگر بر تداوم تعهد خود برای حفظ توافق هسته‌ای و اجرای کامل آن تأکید می‌کنیم. ما سه کشور اروپایی سخت برای حفظ این توافق تلاش کرده‌ایم.»
در ادامه این بیانیه حتی سازوکار بی فایده اینستکس که بیشتر شبیه یه شوخی تلخ با دولت روحانی بوده به عنوان تلاش موثر تروئیکای اروپا برای همکاری با ایران معرفی شده و آمده است: «همواره صراحت داشته‌ایم که از خروج آمریکا از برجام و احیای تحریم‌ها متأسفیم. ما تحریم‌ها را به نحو پیش‌بینی‌شده در برجام رفع کرده و مضاف بر آن از طریق ایجاد ساز و کار مالی اینستکس، تلاش‌هایی اضافی جهت مجاز کردن تجارت مشروع با ایران به کار بسته‌ایم.»
سه کشور اروپایی در ادامه اینگونه مدعی شده‌اند که ایران برجام را از مزایای آن تهی کرده است: «با وجود این، علی‌رغم این تلاش‌های مبتنی بر حسن نیت، ایران اکنون یک سال و نیم است که مرتکب اقدامات متعددی در نقض جدی تعهدات هسته‌ای خود شده است. ما کماکان به شدت از اقدامات ایران که در حال تهی کردن توافق از مزایای اصلی آن در زمینه منع اشاعه است نگرانیم.»
سه کشور اروپایی در ادامه این بیانیه با خط و نشان کشیدن خود اعلام کرده‌اند: «اکنون اهمیت حیاتی دارد که ایران به سرعت اقداماتش را به عقب برگردانده و به پایبندی کامل برجام برگردد.»
آلمان، انگلیس و فرانسه سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.
دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و به اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران دست زد.
تروئیکای اروپا نیز علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکرد و البته در جایگاه مدعی نسبت به ایران نیز نشسته است.
به نظر میرسد انفعال‌های دولتمردان در زیاده خواهی بیشتر دشمن و تهاجمی شدن سیاست‌های آنها علیه ایران نقش قابل توجهی داشته است.
انتهای پیام/رجا نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار