کد خبر : 77260
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اسفند 1400- 51: 17

جذب سرمایه‌گذاران مولد بر اساس سند آمایش سرزمینی/ نجات محیط زیست گیلان با استقرار صنایع پاک

جذب سرمایه‌گذاران مولد بر اساس سند آمایش سرزمینی/ نجات محیط زیست گیلان با استقرار صنایع پاک

جذب سرمایه‌گذاران مولد و نجات محیط زیست گیلان با استقرار صنایع پاک و فعالیت‌های اقتصاد دریا محور از جمله اهداف مهم سند آمایش سرزمینی استان بر مبنای توسعه سبز – آبی است که زمینه آن باید توسط تمام بخش‌های اجرایی، نظارتی و قانونگذار فراهم شود.

به گزارش گیلانستان، یکی از احکام مهم قانون برنامه ششم توسعه، مکلف کردن دولت به تدوین اسناد ملی و استانی آمایش سرزمین در طول سال اول اجرای قانون برنامه است، این سند و قانون راهبردی در سال ۹۹ مصوب و جهت اجرا به تمام استان‌ها ابلاغ شد تا هر منطقه بر اساس ملاحظات و ظرفیت‌های ویژه خود برای توسعه برنامه‌ریزی کند.

در واقع برنامه آمایش، سند بالادستی در کشور و در استانی نظیر گیلان به شمار می‌رود و مقررات توسعه‌ای استان را رقم می‌زند، از طرفی برنامه آمایش استان گیلان سندی برای تحقق توسعه پایدار فضایی در چارچوب چشم انداز، اهداف توسعه ملی و جهت‌گیری‌های آمایش سرزمین با رویکردی توسعه‌گرا، آینده‌نگر، مشارکت جو و انعطاف‌پذیر برای بخش‌های دولتی و غیر دولتی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و کالبدی است.

اما باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشیم که انتخاب نام سبز-آبی توسط مجریان تدوین طرح آمایش سرزمین استان گیلان به این خاطر بوده که اعتقاد داشتند گیلان از معدود نقاطی است که می‌شود محیط‌زیست آن را در کنار استقرار صنایع پاک نجات داد و احیاء کرد. به بیان دیگر هر سرمایه‌گذاری، برنامه اجرایی و تصمیمات مدیران در استان گیلان باید منطبق با ظرفیت‌ها و داشته‌های آن و سند آمایش سرزمینی با محوریت سبز – آبی و در راستای برنامه‌های توسعه‌ای باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد متاسفانه در طول چهل سال اخیر هیچکدام از مبانی توسعه‌ای در کشور و استان گیلان بر اساس ظرفیت‌های جغرافیایی، محلی و منطقه‌ای شکل نگرفته است که مصداق بارز آن وضعیت اسفناک استان‌های مرکزی کشور است که با دارا بودن حجم زیادی از صنایع بزرگ کشور و البته آب‌بر به علت کمبود منابع آبی هم اینک دچار تنش‌های اجتماعی و اقتصادی شده‌اند، بنابراین سند آمایش سرزمینی برای این در دستور کار قرار گرفت که در راستای تقویت ظرفیت‌های هر استان از بروز چنین تنش‌هایی جلوگیری به عمل آورد.

* نبود یک نقشه راه از دلایل عدم تحقق اقتصاد دریا محور در گیلان

«علیرضا نوروزی» نقش این دستگاه در راستای تحقق اهداف سند آمایش سرزمینی استان به ویژه توسعه دریامحور را برشمرد و اظهار داشت: تدوین و یا کمک در تدوین سیاست‌های استانی و منطقه‌ای و رصد کردن اجرای برنامه‌های ملی در کالبد استان یکی از مأموریت‌های ذاتی این اداره محسوب می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان بعد دیگر فعالیت این نهاد را دارایی خواند و با تاکید بر اینکه بعد از تدوین نقشه راه استان گیلان مبتنی بر توسعه سبزآبی و جغرافیای دریا جذب سرمایه گذاران مولد در اولویت قرار دارد گفت: اگر در یک عرصه ملی و طبیعی فرصتز برای شکل‌گیری یک فعالیت اقتصادی تعریف شود جذب سرمایه‌گذاری و صدور مجوزها برای آن جزو مأموریت‌های ذاتی اداره کل امور اقتصادی و دارایی است.

وی علل عدم تحقق اقتصاد دریا محور خاصه در استان گیلان را برشمرد و ابراز داشت:‌ نبود یک نقشه راه یکی از دلایل این امر است، در ویترین توسعه اقتصاد استان باید فعالیت‌های که از قبل شکل گرفته‌اند رصد بارگذاری و عملکردشان مورد سنجش قرار گیرد و از طرف دیگر لازم است فعالیت‌های تکمیلی در عرصه توسعه دریا محور تعریف شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان با بیان اینکه گاهی اوقات ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها در مسیر توسعه اقتصاد دریا محور در استان‌های شمالی از جمله گیلان مانع ایجاد می‌کند اظهار داشت: برای عبور از این موانع باید بارگذاری فعالیت‌های اقتصاد دریامحور فراتر از گیلان با مشارکت استان‌های پسکرانه و پشتیبان توسعه داده شود.

*  وضعیت خوب گیلان در مسیر تحقق برنامه راهبردی توسعه سبزآبی

«مهدی خیاطی» اقتصاد دریا محور را رویکرد جدیدی برای توسعه آتی گیلان تا افق ۱۴۱۵ آمایش سرزمینی استان ذکر کرد و گفت:‌ ریل گذاری و مسیر توسعه گیلان از آنچه که تاکنون در گذشته اتفاق افتاده باید به سمت الگوی توسعه سبزآبی با محوریت توسعه دریا محور تغییر داده شود.

کارشناس ارشد مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان وضعیت گیلان را در مسیر تحقق برنامه راهبردی توسعه سبزآبی خوب ذکر کرد و ضمن اشاره به زیرساخت‌های استان در بخش بنادر، صنایع، کشاورزی و گردشگری تصریح کرد: حتی برخی از بنگاه‌های اقتصادی گیلان که در خشکی در حال فعالیتند فعالیت‌های رو به دریا هم دارند که تجارت ترانزیت از جمله آن بوده و از المان‌های توسعه دریا محور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در کنار زیرساخت‌های موجود تحقق سند آمایش سرزمینی گیلان باید یکسری زیرساخت‌های دیگر هم در استان فراهم و ایجاد شود افزود:‌ به عنوان نمونه بندر آستارا هم‌اکنون یک بندر و مرز زمینی برای گیلان و یک قطب تجاری و بازرگانی برای کشور است در بخش زیرساخت‌ها کمبودهایی دارد و در افق برنامه آمایش آستارا به حلقه کریدور شمال جنوب شرق به غرب تبدیل می‌شود.

کارشناس ارشد مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان قدمت مطالعات آمایشی در کشورمان را نزدیک به ۵۰ سال ذکر کرد و اظهار داشت: اسناد آمایش استان و کشور در سال ۱۳۹۹ به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و اقدامات لازم در جهت دستورالعمل‌ها و ضوابط برای تحقق این اهداف در استان‌ها تدوین و نهایی شدن است.

خیاطی تعامل دائمی و پویا بین دستگاه‌ها را از جمله مزیت‌های سند آمایش سرزمینی ذکر کرد و یادآور شد: آمایش این شانس را فراهم کرده که کشور و خاصه استان گیلان برای نخستین بار بتوانند به شکل سیستماتیک و در قالب یک دستگاه و سیستم منسجم که پشت سر آن انبوهی از نخبگان کشور مشارکت داشتند به سمت اهداف توسعه‌ای خود هدایت شود.

جذب سرمایه‌گذاران مولد و نجات محیط زیست گیلان با استقرار صنایع پاک و فعالیت‌های اقتصادی حول محور راهبرد دریا محور از جمله اهداف مهم سند آمایش سرزمینی استان بر مبنای توسعه سبز – آبی است که زمینه آن باید توسط تمام بخش‌های اجرایی، نظارتی و قانونگذار فراهم شود و عدول از این سیاست راهبردی نتایج خوبی را برای گیلان به همراه نخواهد داشت.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار