کد خبر : 70849
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸

مدیرکل بهزیستی گیلان:

جراحی ۷۰ عمل کاشت حلزون گوش در گیلان/ ۷۵ درصد نابینایان گیلان مستمری بگیر هستند

جراحی ۷۰ عمل کاشت حلزون گوش در گیلان/ ۷۵ درصد نابینایان گیلان مستمری بگیر هستند

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با ابراز خرسندی از افتتاح چهاردهمین مرکز کاشت حلزون در بیمارستان حضرت امیر المومنین(ع) گفت: در سال گذشته ۷۰ مورد جراحی حلزون گوش در گیلان صورت گرفته و اکنون هیچ ‌بیمار پشت صفی وجود ندارد.

به گزارش گیلانستان، حسین نحوی‌نژاد امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حمایت از افراد دارای معلولیت و سالمندان یکی از اهداف بهزیستی در کشور است، اظهار کرد: در گیلان بیش از ۴۶ هزار خانوار دارای معلول وجود دارد که سازمان بهزیستی این افراد را شناسایی و به آنان به وسع توان خدمات ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به نقش به بهزیستی در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: بهزیستی بر اساس وظیفه خود متولی آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سلامت جامعه است لذا از این رو جامعه هدف این سازمان تمامی شهروندان می‌باشد زیرا بخش مهمی از فعالیت های بهزیستی پیشگیری محور است.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با تأکید بر لزوم توجه به حمایت و از جامعه هدف مورد حمایت بهزیستی افزود: افراد دچار معلولیت، زنان سرپرست خانوار، فرزندان بدون والد یا والد موثر، افراد ناتوان و افراد دارای اعتیاد مخاطب بهزیستی هستند ته در مراکز این سازمان نگهداری می شوند.

نحوی‌نژاد تولید سمعک را یکی از نیازهای اساسی ناشنوایان در کشور دانست و بیان کرد: سمعک‌های موجود در کشور عمدتا وارداتی بوده و با توجه به تحریم‌های موجود واردات این محصول با مشکل مواجه شده است لذا در راستای تقویت تولید سمعک اقدامات خوبی در دو سال اخیر در گیلان انجام شده است.

وی با ابراز خرسندی از افتتاح چهاردهمین مرکز کاشت حلزون در بیمارستان حضرت امیر المومنین(ع) تصریح کرد: خانواده‌های افراد ناشنوا عمدتا برای تهیه حلزون گوش باید به استان‌های مجاور از جمله تهران مراجعه می‌کردند ولی با همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان و بهزیستی چهاردهمین مرکز کاشت حلزون گوش در بیمارستان حضرت امیر المومنین(ع) رشت افتتاح شد.

مدیرکل بهزیستی گیلان با تأکید بر هزینه یک میلیارد ریالی به منظور کاشت حلزون گوش در کشور گفت: آمادگی کاشت ، جراحی، تجویز پروتز خاص و تقویت شنیداری از جمله مراحل انجام شده به منظور کاشت حلزون گوش است که سال گذشته ۷۰ مورد جراحی حلزون گوش در گیلان صورت گرفته و اکنون هیچ ‌بیمار پشت صفی وجود ندارد.

نحوی‌نژاد با اشاره به اقدامات بهزیستی در خصوص وضعیت اشتغال ناشنوایان گفت: در سال گذشته ۱۵ درصد اعتبارات حوزه اشتغال به ناشنوایان اختصاص یافت که این امر خود نشان دهنده اهتمام بهزیستی در سرو سامان دادن به وضعیت اشتغال این‌ قشر از جامعه است.

وی آب مروارید را یکی از علل اصلی نابینایی در سطح کشور دانست و افزود: در ۵۰ سال اخیر بیماری های مزمن مثل، فشار خون، دیابت، آب مروارید و تنبلی چشم علت اصلی نابینایی در کشور بوده و سازمان بهزیستی در راستای کنترل این مسئله هر ساله کودکان سه الی ۶ سال را مورد غربالگری قرار می‌دهد.

مدیر کل بهزیستی گیلان از درمان ۱۰۰‌ کودک مبتلا به مشکلات بینایی در این استان خبر داد و گفت: در سال گذشته ۵۰هزار کودک سه الی ۶ سال معادل ۹۸ درصد کودکان مورد غربالگری قرار گرفته که از این تعداد ۱۰۰ کودک دارای مشکلات بینایی شناسایی و مورد درمان و عمل جراحی قرار گرفتند.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه مناسب‌سازی فضای شهری، جاده‌ای و وضعیت تردد معلولان و نابینایان در سطح شهر و ادارات دارای وضعیت مناسبی نمی‌باشد، تصریح کرد: در قانون جامعه حمایت از حقوق معلولان به دستگاه دو سال برای ساماندهی و مناسب‌سازی معابر فرصت داده شده بود ولی چون این قانون‌ به صورت طرح‌ بوده است دستگاه‌ها به دلیل نبود بودجه آن‌را اجرایی نکردند ولی اکنون این قانون به صورت لایحه توسط دولت به مجلس ارائه شده و بودجه مشخص برای آن در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به رشد ۲۰ درصدی مناسب‌سازی معابر عمومی برای عبور و مرور معلولان در گیلان بیان کرد: مناسب سازی معابر برای عبور و مرور معلولان از ۲۵ به ۴۵ و در سطح ادارات و شرکت‌ها به ۶۰ درصد رسیده است ولی همچنان به رسیدن به سطح مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

به گفته مدیرکل بهزیستی گیلان بسیاری از معابر موجود در این استان برای عبور و مرور سالمندان، کودکان و بانوان باردار مناسب نبوده و شهرداری و خدمات شهری باید هرچه سریعتر اقدامات لازم را در این خصوص اتخاذ کنند.

نحوی‌نژاد با اشاره به وجود پنج هزار نابینا و کم بیان در گیلان گفت: ۷۵ درصد نابینا و کم بینایان گیلان مستمری بگیر هستند که در تامین معیشت و امرار معاش به دلیل نبود شغلی مناسب با مشکل مواجه هستند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار