کد خبر : 31006
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶

جرایم سایبری در گیلان ۵۵ درصد افزایش یافت

جرایم سایبری در گیلان ۵۵ درصد افزایش یافت

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان گفت: جرایم حوزه فضای مجازی و سایبری گیلان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش گیلانستان ، سرهنگ ایرج محمدخانی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بررسی پرونده‌های قضایی حوزه فضای مجازی نشان می‌دهد جرایم حوزه فضای مجازی و سایبری گیلان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 55 درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان عنوان کرد: براساس پرونده‌های ورودی به حوزه پلیس فتا گیلان در نیمه نخست سال 97 هتک حیثیت و نشر اکاذیب در بین جرایم اتفاق افتاده صدر نشین است به طوری‌که بیشترین آمار جرایم سایبری در استان گیلان را شامل می‌شود.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان گفت: برداشت غیرمجاز از حساب‌های اینترنتی،‌ قمار بازی،‌ تهدید، اخاذی و مزاحمت‌های اینترنتی، به ترتیب از جمله سایر حوزه‌هایی هستند که پرونده‌های قضایی برای آن‌ها تشکیل شده است و بیشترین جرایم سایبری گیلان را شامل می‌شوند.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به اینکه بیشترین جرایم در فضای سایبری نخست به حوزه اجتماعی و در رتبه دوم به حوزه اقتصادی تعلق دارد افزود: پایین بودن سطح اطلاعات مردم،‌ عدم توجه به هشدارها و توصیه‌های پلیس و افزایش چشمگیر کاربران اینترنتی از علل افزایش جرایم اینترنتی در گیلان است.

محمدخانی با تاکید بر اینکه وقوع جرایم سایبری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 55 درصد افزایش داشته است تصریح کرد: سهولت ارتکاب جرم در فضای مجازی،‌ مخفی مانده آسان مجرم در این فضا و توسعه فناوری‌های نوین از جمله دیگر علل افزایش کلاهبرداری‌های اینترنتی است.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان فیشینگ را ترفند کلاهبرداران اینترنتی برای سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی اعلام کرد و گفت:‌ در این بخش مجرم با ایجاد یک صفحه یا ایمیل جعلی که عموماً با https آغاز می‌شود اطلاعات کاربر را سرقت و حساب بانکی وی را خالی می‌کند.

وی رصد فضای مجازی را محوری‌ترین ماموریت پلیس فتا برشمرد و خاطرنشان کرد: رصد تمامی تارنماها، وبلاگ‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های پیام رسان موبایلی داخلی و خارجی به‌طور شبانه روز انجام می‌شود تا امنیت به بهترین شکل ممکن برای کاربران در فضای مجازی مهیا شود.

محمدخانی با اشاره به اینکه باید فرهنگ استفاده صحیح تکنولوژی به اقشار مختلف جامعه آموزش داده شود تصریح کرد: افراد باید در استفاده از آداب معاشرت مجازی تابع یکسری قوانین و حریم‌های خاصی باشند و به هیچ عنوان به فضای مذکور و کاربران سایبری اطمینان نکنند.

وی از فناوری اسکیمر به عنوان یکی دیگر از ترفندها و شگردهای کلاهبرداران برای سرقت اطلاعات بانکی مردم نام برد و بیان داشت:‌ در این شیوه یک قطعه سخت افزاری در ورودی کارت‌خوان‌ها نصب می‌شود سپس کلاهبرداران اطلاعات کارت‌های بانکی افراد را کپی می‌کند.

محمدخانی با بیان اینکه اسکیمرها اطلاعات را از نوار مغناطیسی پشت کارت‌ بانکی سرقت و در کارت‌های غیرمجاز خود کپی می‌کنند افزود: کارت‌های کلاهبرداران به صورت قاچاقی به کشور وارد می‌شود و ‌تا زمانی که شهروند رمز کارت خود را تغییر ندهد برداشت‌ از حساب وی ادامه پیدا می‌کند.

رئیس پلیس فتا استان گیلان گستره و پیچیدگی‌های فضای مجازی را گسترده برشمرد و گفت: دستگاه‌های فرهنگی،‌ مراکز آموزش عالی و رسانه‌های تصویری و خبری در راستای فرهنگ‌سازی در حوزه فضای مجازی می‌توانند نقش مهمی را در همکاری با پلیس فتا ایفا کنند.

انتهای پیام/ تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار