کد خبر : 32862
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰

جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در گیلان آغاز به کار کرد

جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در گیلان آغاز به کار کرد

مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور فعالان حوزه قصه‌گویی و کتاب‌خوانی در بندرانزلی استان گیلان برگزار شد.

به گزارش گیلانستان مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صبح امروز با حضور فعالان حوزه قصه‌گویی و کتاب‌خوانی در مجتمع فرهنگیان دهکده ساحلی بندرانزلی برگزار شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در این مراسم با بیان اینکه قصه و قصه‌خوانی یک ابزار مهم در تعالی، رشد و جزء راهکارهای مهم زندگی به‌شمار می‌رود اظهار داشت: مساله قصه و قصه‌خوانی همیشه مورد تأکید بوده و بسیار اهمیت دارد.

پریسا کرمی با اشاره به اینکه قصه و قصه‌گویی از ابتدای آفرینش وجود داشته است گفت: نخستین قصه‌ها با قصه‌گویی که حضرت آدم(ع) برای فرزندان خویش می‌گفت آغاز شد بنابراین باید به این مساله توجه شود و در راستای آن میزان علاقه‌مندی‌ به کتاب‌خوانی نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه قصه‌گویی یکی از ابزارهای مهم برای کشاندن و علاقه‌مندکردن مخاطبان به سمت کتاب و کتاب‌خوانی نیز به‌شمار می‌رود گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی با برگزاری این جشنواره سعی دارد که میزان توانمندی‌های کتابداران و مهارت‌های آنان در بخش‌های مختلف قصه‌گویی را عرضه کند.

کتابدار کتابخانه قائم آل محمد(ص) شهرستان قائم‌شهر نیز در این مراسم اظهار داشت: کتابداران در راستای این جشنواره موفق شدند تا استعدادهای خود را در برابر دیگر مخاطبان عرضه کنند و کودکان نیز با بهره‌گیری از قصه‌ها به نقاط ضعف و قدرت خود پی می‌برند.

ملیحه امیرپورسرخی با بیان اینکه برگزاری برنامه مسابقات کتاب‌خوانی بین کودکان می‌تواند موجب تشویق آنان به سمت کتاب‌خوانی و مطالعه شود ابراز داشت: کودکان از برنامه‌های کتاب‌خوانی همراه با اهدای جوایز لذت می‌برند و به نوعی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی به برنامه‌های نشست کتاب‌خوان و تهیه روزنامه دیواری توسط کودکان در کتابخانه‌ها اشاره کرد و افزود: بسیاری از کودکان با استفاده از محتوای کتاب‌هایی که به آنان معرفی می‌کنیم به تهیه روزنامه دیواری مشغول می‌شوند و در این راستا به کتاب‌خوانی نیز تشویق شده و اعتماد به نفس پیدا می‌کنند.

امیرپورسرخی با بیان اینکه کودکان از قصه‌های دارای هیجان بیشتر استقبال می‌کنند گفت: خردسالان از قصه‌های تکراری و یکنواخت استقبال نکرده و برخی مادران نیز در قصه‌گویی برای فرزند خود تنبلی می‌کنند بنابراین میزان مطالعه مادران و  اعضای خانواده در کتاب‌خوانی کودک اثر می‌گذارد.

کتابدار کتابخانه قائم آل محمد(ص) خاطرنشان کرد: برخی کودکان کتاب‌هایی که می‌خوانند را برای یکدیگر بازگو کرده و به تحلیل آن می‌پردازند و طی برنامه‌ای قصه‌های شاهنامه در حد تصویری و عامیانه برای استفاده کودکان ساخته شد که موجب افزایش درک کودکان از داستان‌های شاهنامه شد.

وی به هوشیاری و دقت کودکان نسبت به محتوای کتاب‌ها و قصه‌ها اشاره کرد و افزود: بسیاری از کودکان از محتوای قصه‌هایی که توسط مادران یا کتابداران بازگو می‌شود ایراد می‌گیرند و یا نتیجه آن را پیش‌بینی و تحلیل می‌کنند که این مساله نشان‌دهنده هوشیاری آنان نسبت به موضوع قصه است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار