کد خبر : 87480
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 بهمن 1401- 48: 18

جشنواره چهل و یکم فرصتی برای ظهور نسلی نو در سینمای ایران

جشنواره چهل و یکم فرصتی برای ظهور نسلی نو در سینمای ایران

.

به گزارش گیلانستان، به اعتقاد کارشناسان این جشنواره امسال در استان از هر سو که بنگری تفاوت‌های فاحشی با سالهای پیش از آن دارد یکی از این موارد نمایش ۲۰ مورد از ۲۴ فیلم شرکت کننده در جشنواره است که مخاطب گیلانی سینما توانست از ۱۷ تا ۲۴ بهمن‌ماه در سینماهای ۲۲ بهمن، سپید رود و تالار مرکزی رشت به تماشای فیلم مورد نظر بنشیند.

 

مسئولان فرهنگی استان نیز تمهیداتی براساس سیاست تمرکززدایی در نظر گرفتند که طبق آن فیلم‌ها را در ۲ نوبت ۱۸:۱۵ و ۲۰:۱۵ به نمایش بگذارند و بلیت ها بدون تغییر قیمت در مقایسه با سال گذشته به مبلغ ۳۵ هزار تومان عرضه شود و در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مردم بصورت نیم بها بلیت تهیه کنند و اهالی رسانه و فرهنگ و هنر(نویسندگان، پژوهشگران، هنرمندان جوان، سینماگران فعال و اصحاب رسانه) نیز مهمانان ویژه جشنواره بودند که این امر واکنش مثبت برنامه سازان گیلانی را در پی داشت.

 

بیشتر بخوانید :

 

۸۵ درصد فیلم های جشنواره فجر در گیلان اکران می شود

 

یک مستندساز گیلانی عملکرد ارشاد استان را برای اختصاص سه سینما برای نمایش فیلم‌های جشنواره فجر ستود اما عملکرد صدا و سیما را در پخش برنامه‌های نقد فیلم مورد انتقاد قرار داد و گفت: پخش این برنامه‌ها از شبکه‌های مختلف تلویزیون بر تعداد تماشاچیان سالن های سینما تاثیر بسیاری داشت که علاوه بر جوسازی‌ رسانه های بیگانه مزید بر علت شد.

 

الله کرم رضایی‌زاده در ادامه کیفیت برخی فیلم‌های تولید شده برای جشنواره فیلم فجر را چندان مطلوب ندانست و گفت: امسال فیلم های شرکت کننده کیفیت لازم را نداشت و ای کاش بزرگان سینما حضور بیشتری در این دوره از جشنواره داشتند.

 

وی در عین حال شرکت تعدادی از سینماگران جوان در این جشنواره را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: این موضوع سبب می شود سینمای ایران نسلی نو با تفکری جدید را تجربه کند.

 

ظهور نسل نو در سینمای ایران وجه مشترک نظرات سینماگران گیلانی است بطوریکه فیلمساز و مدیرعامل یک شرکت فیلم‌سازی دراستان هم در گفتگو با خبرنگار ایرنا، نقطه قوت این جشنواره را جوان‌گرایی دانست و گفت: چند فیلمساز خوب فیلم کوتاه در این جشنواره شرکت داشتند که برای اولین بار توانستند فیلم بلند بسازند و این امر اتفاق مبارکی است و می‌تواند محکی باشد برای آنکه چقدر قالبهای فیلم کوتاه، بلند و سینمایی در فیلمسازی می تواند با هم متفاوت باشد.

 

اسحاق مجیدی بیان کرد: این امر به منزله آن است که بدانیم آیا کسانی که از فیلم کوتاه به ساختن فیلم بلند روی آورده اند تمایل دارند به سمت ساخت فیلم بلند تغییر مسیر دهند یا خیر؟ این خود اتفاق مهمی است که در این جشنواره رقم خورد وغربال خوبی خواهد بود برای کسانی که در این جشنواره حضور یافتند.

 

وی در خصوص استقبال از این جشنواره نیز گفت: یکی از مهمترین فاکتورهای استقبال از جشنواره استفاده از نام‌های آشنا است که این جشنواره تاحدودی نتوانست از نام‌های آشنا برای استقبال بهره بگیرد چرا که نام‌های چندان آشنایی در آثار ارائه شده نبود.

 

وی جشنواره فیلم فجر امسال را شروعی برای تربیت نسلی نام‌آور در سالهای آینده دانست و ادامه داد: آنهایی که با کارگردانان فیلم کوتاه آشنا هستند می‌دانند که این نام‌ها در فیلم کوتاه و جشنواره فیلم کوتاه بسیار آشنا هستند اما در این دوره از جشنواره اسامی، نتوانستند با خود استقبال کننده بیاورند حال آنکه کسانی که جشنواره امسال را دنبال کردند خواهند دید که سالهای آینده همین نام ها تماشاچیان بسیار را به سالن های سینما می کشاند.

 

کارگردان و منتقد تئاتر و فیلمساز فیلم کوتاه نیز همسو با سایر اهالی فرهنگ گیلان چهل و یکمین دوره فیلم فجر را فرصتی برای ظهور استعدادهای فیلم اولی‌ها عنوان کرد و افزود: گاه کارگردانان به امید دیده شدن تن به هر اصلاحیه ای می دهند و فیلم را از معرفت واقعی و اندیشه خاص تفکر کارگردان دور می کنند.

 

سلمان اسماعیل زاده با بیان اینکه مخاطب عادی با توجه به نقدهای ارائه شده فیلم ها را برای تماشا انتخاب می کند، افزود: برخی از فیلمها به بدنه سینما تعلق دارد و تماشاگر ندارند و نمی توانند ارتباط مناسبی بین تماشاگر و فیلم برقرار کنند، تماشاگر از اثر هنری لذتی نمی برد، پس استقبال از این فیلم های خاص تحت شعاع قرار می گیرد.

 

یک منتقد سینما نیز خلاء فیلم های شرکت کننده را مساله روایت و فیلم نامه در آثار ارائه شده ذکر کرد و افزود : فیلم ها در شخصیت پردازی خلاء داشتند و برای فیلم ساز، مخاطب و اینکه روایت برای مخاطب قابل درک باشد، اهمیت کمتری داشت.

 

کاوه قادری با بیان اینکه چندان طرفدار سینما مخاطب محور نیستم، گفت: روایت‌ها برای مخاطب باید عرضه شود و نمی توان احساسات بازیگر را با تاویل به ذهن مخاطب تزریق کرد.

 

سینماگران گیلانی معتقدند بذری که جشنواره چهل و یکم در صنعت سینما کاشت در سالهای آتی میوه های شیرینی می دهد که ثمر آن ساخت فیلم های متفاوت در این صنعت و شرکت در جشنواره های بین المللی خواهد بود.

 

گیلان در جشنواره چهل و یکم میزبان پخش فیلم های اتاقک گلی، آه سرد، آن‌ها مرا دوست داشتند، بعد از رفتن، پرونده باز است، جنگل پرتقال، چرا گریه نمی‌کنی؟، در آغوش درخت، روایت ناتمام سیما، سرهنگ ثریا، شماره ۱۰، عطرآلود، غریب، کاپیتان، گُل‌های باواردِه، وابل، های پاور، هفت بهار نارنج، هوک و یادگار جنوب بود.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار