کد خبر : 6297
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵

جلسه‌های درس خارج در استان‌ها برگزار شود/ تعطیلی مسجد ظلمی بزرگ است

جلسه‌های درس خارج در استان‌ها برگزار شود/ تعطیلی مسجد ظلمی بزرگ است

نماینده ولی فقیه در گیلان، جلسه‌های درس خارج را گعده‌ای آبرومندانه و خدایی برای بیان مباحث دینی عنوان کرد و گفت: نیاز است جلسه‌های درس خارج در استان‌ها برگزار شود.

به گزارش گیلانستان، آیت‌الله زین‌العابدین قربانی امشب در درس خارج با اشاره به برگزاری این درس در گیلان اظهار کرد: به دو دلیل کلاس‌های درس خارج را در استان برگزار می‌کنم.

وی به حضور علما از حوزه‌های علمیه در شهرستان‌های مختلف گیلان اشاره کرد و افزود: علما نباید رابطه خود را با تدریس قطع کنند و می‌توانیم در شهرستان‌ها تدریس علوم دینی را ادامه دهیم.

امام جمعه رشت با بیان اینکه هر منطقه‌ای در گذشته دارای یک حوزه علمیه بود، خاطرنشان کرد: هر کدام از استان‌ها و شهرستان‌ها حوزه علمیه داشتند و از وجود علما بهره‌مند بودند.

قربانی، خواستار تقویت فقه، فلسفه و اصول در هر کدام از استان‌های کشور شد و بیان کرد: اگر علما در گیلان تجمع داشته باشند این امر موجب می‌شود علم در منطقه پخش شده و جهل از بین برود ضمن اینکه جامعه از حوادث مصون می‌ماند و دیگر نمی‌گویند گیلان تنها محل گردش و تفریح است.

وی به وجود آیت‌الله امینیان، آیت‌الله بحرالعلوم، آیت‌الله مهدوی لاهیجانی و … در سال‌های گذشته در گیلان اشاره کرد و گفت: هر کدام از علما در حد خود افاضه فرمودند و اکنون علمای بزرگ مذکور از دنیا رحلت کردند.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه برگزاری کلاس درس خارج در راستای آشنایی با مباحث دینی است، تصریح کرد: جلسه‌های درس خارج گعده‌ای آبرومندانه و خدایی برای بیان مسائل دینی است.

قربانی در ادامه بر اقامه نماز در مساجد استان تأکید کرد و یادآور شد: اوقاف و امور خیریه با وجود بقاع متبرکه می‌تواند به منظور باز نگه‌داشتن مساجد به روحانیون کمک کند تا اقامه نماز در مساجد تعطیل نشود.

وی، برگزاری مسابقه‌های قرآنی را امر پسندیده‌ای دانست و اظهار کرد: به مساجد نیز باید توجه ویژه داشته باشیم زیرا تعطیلی مسجد ظلمی بزرگ است.

امام جمعه رشت همچنین به موضوع استفاده از ظرف طلا و نقره برای وضو و غسل اشاره کرد و افزود: طبق اجماع علمای شیعه استفاده از ظرف طلا و نقره برای نوشیدن، شست‌وشوی بدن، وضو و غسل حرام است.

قربانی با اشاره به اینکه استفاده از ظرف طلا و نقره وضو را باطل می‌کند، بیان کرد: اهل سنت با شیعه در زمینه مذکور اختلاف دارند اما دلیل ما از روی کتاب و سنت به‌ویژه روایت‌ها است.

وی، روایت در مورد استفاده از ظرف طلا و نقره برای وضو و غسل را دو گونه خواند و تصریح کرد: برخی از روایت‌ها استفاده از ظرف طلا و نقره را نهی کردند و بعضی دیگر استفاده از این ظرف‌ها را مکروه دانستند اما اجماع علما بر این است که باید به روایات نهی تمسک بجوئیم.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه استفاده از ظرف طلا و نقره موجب می‌شود برخی نسبت به دیگران تکبر ورزیده، فخر بفروشند و دل فقرا را بشکنند، متذکر شد: استفاده از ظرف طلا و نقره موجب می‌شود انسان زندگی فرعونی داشته باشد اما حرام دانستن آن موجب از بین رفتن اختلاف طبقاتی در جامعه می‌شود./فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار