کد خبر : 41689
تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 شهریور 1398- 56: 18

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

جلوگیری از قاچاق دام دستاورد پلاک کوبی دام ها

جلوگیری از قاچاق دام دستاورد پلاک کوبی دام ها

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه با پلاک گذاری دام، از قاچاق دام جلوگیری خواهد شد، گفت: هم اکنون اجرای این طرح در گیلان در حال انجام است.

به گزارش گیلانستان علی اکبرنژاد در گفت و گو با ایسنا – منطقه گیلان، با اشاره به اینکه بحث هویت گذاری دام بحث روز در دنیا است گفت: هم اکنون انجام آن در استان ما بسیار جدی تر شده است.

وی افزود: هویت گذاری برای کنترل های بهداشتی و کنترل کشتارگاه استفاده می شود و اولین پله برای انتخاب دام مولد است.

اکبرنژاد خاطرنشان کرد: با پلاک گذاری دام، مالکین دام موظف می شوند، اطلاعات دام را گزارش و جابه جایی را ثبت کنند.

وی گفت: در این طرح جابجایی دام با کد پستی تعریف می شود با کامل شدن آن می‌توان آمار دقیق و طبق آن برنامه دقیق در تولید و مدیریت دام داشته باشیم.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه همچنین با اجرای این طرح از قاچاق دام جلوگیری خواهد شد، گفت: هم اکنون اجرای این طرح در گیلان در حال انجام است.

وی افزود: هر گونه خرید و فروش و جابجایی دام زنده و فاقد پلاک، ممنوع و قاچاق محسوب می شود و مشمول قوانین مبارزه با قاچاق می می شود.

اکبرنژاد با بیان اینکه در گیلان بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰هزار راس دام وجود دارد، ادامه داد: تاکنون ۵هزار راس از این دام ها پلاک کوبی شده اند و یکسال فرصت داریم تا همه دامهای استان را پلاک کوبی کنیم.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی گیلان، تصریح کرد: بیشترین جمعیت دام سبک گیلان در تالش و بیشترین جمعیت دام سنگین گیلان در شهرستان رشت وجود دارد.

وی گفت: گیلان از لحاظ برخورداری از جمعیت گاو بومی رتبه دوم کشوری را از آن خود کرده است.

به گزارش ایسنا، از مزایای پلاک گذاری دام هویت دار شدن دام های گله، پیشگیری از سرقت دام، تسهیل در دریافت خدمات دامپزشکی و تسهیلات بانکی، افزایش سرعت و دقت در امر بیمه دام کشور و برنامه‌ریزی برای تولید علوفه مورد نیاز دام بر اساس آمار دامی کشور و همچنین امکان برنامه ریزی اصلاح نژاد جهت بهبود کیفی و کمی تولیدات دامی است.

برای جابجایی و حمل و نقل دام زنده مالکین یا مباشرین حمل دام زنده از مبدا تمامی استان‌ها به مقصد استان دیگر موظفند در هنگام تردد مجوزهایی مانند، سند حمل بار از سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای، گواهی بهداشتی حمل دام از سازمان دامپزشکی کشوررا اخذ کنند.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار