کد خبر : 70594
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱

جنگل خط قرمز دستگاه قضاست/ مجازات سخت در انتظار ضاربان جنگل‌بانان گیلانی

جنگل خط قرمز دستگاه قضاست/ مجازات سخت در انتظار ضاربان جنگل‌بانان گیلانی

چندی پیش پس از ماجرای مجروحیت محیط بان گیلانی این بار ضاربان جنگل‌بان گیلانی را مجروح کردند که معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان خبر از دستگیری این ضاربان داده و گفته همه تعرض‌کنندگان بدانند دستگاه قضا در مقابل هرگونه تعرض به جنگل‌بانان بی‌تفاوت نبوده و این میراث خط قرمز دستگاه قضایی است.

به گزارش گیلانستان، متأسفانه استان گیلان در ماه جاری شاهد دومین مجروحیت محیط بانان گیلانی بود که در پی حفاظت از اراضی ملی گیلان مورد ضرب و شتم ضاربان قرار گرفتند.

عصر روز جمعه ۱۹ شهریور مأمورین یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان آستارا در حین گشت و کنترل در مناطق تحت مدیریت در داخل پناهگاه حیات‌وحش لوندویل با تعدادی از متخلفین که در حال قطع درختان و خروج غیرقانونی از منطقه بودند برخورد کردند.

پس از اخطارهای مأموران یگان محیط‌زیست و قطع فعالیت متخلفان، اسماعیل ضرابی یکی از محیط‌بانان یگان شهرستان آستارا از سوی این افراد موردحمله قرارگرفته و با سلاح سرد از ناحیه پا به‌شدت مصدوم شد.

چند روز پس از آن حادثه سه تن از قاچاقچیان چوب، هنگام قطع درختان در منطقه جنگلی شهرستان فومن، در درگیری با جنگل‌بانان فومنی، آنها را با سلاح سرد مجروح کردند.

مجازات سخت در انتظار ضاربان جنگل‌بان گیلانی است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز در واکنش به این اتفاقات با اشاره به اهمیت صیانت از جنگل‌های گیلان اظهار کرد: ما در استان گیلان یک میراث جهانی به نام جنگل‌های هیرکانی را داریم که نه‌تنها میراث ملی ماست بلکه یک میراث جهانی است و همه تکلیف داریم در صیانت از این میراث جهانی و ملی کوشا باشیم.

جان احمد آقایی با اشاره به‌فرمان تاریخی مقام معظم رهبری در مورد حفظ و نگهداری از جنگل و منابع طبیعی افزود: فرمان تاریخی مقام معظم رهبری در سال‌های ۹۳ و ۹۶ در مورد صیانت از محیط‌زیست و منابع طبیعی نقطه عطفی در تاریخ ایران در جهت حمایت از منابع خدادادی بود

وی با تأکید بر اهتمام ویژه دستگاه قضا بر رفع تصرف منابع طبیعی گفت: در سال ۱۳۹۹ بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار از منابع طبیعی با حمایت و دستور دستگاه قضا رفع تصرف کردید و در این پنج ماه گذشته حدود ۲۸۲ هکتار از منابع خدادادی رفع تصرف‌شده و ۹۱۶ فقره پرونده در این زمینه رسیدگی شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اشاره به برگزاری منظم جلسات کمیته صیانت از جنگل‌ها در سطح استان تصریح کرد: کمیته‌ای تحت عنوان کمیته صیانت از جنگل‌ها با عضویت اداره اطلاعات، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، منابع طبیعی، محیط‌زیست و دادستانی ایجاد شده که در سال جاری بیش از ۷۰ جلسه در سطح استان تشکیل داده و در مرکز استان نیز ۱۴ جلسه پیرامون حفاظت و صیانت از منابع طبیعی تشکیل‌شده است.

وی با اشاره به اهدای شهدایی توسط یگان حفاظت از منابع طبیعی در راستای صیانت از منابع خدادادی خاطرنشان کرد: بارها شاهد این بودیم برخی حین انجام‌وظیفه به مأمورین محیط‌زیست و یگان حفاظت از منابع طبیعی تعرض می‌کنند که در این زمینه شهدایی هم تقدیم انقلاب شده است.

آقایی با اشاره به پرونده تعرض اخیر به جنگل‌بان گیلانی گفت: تمام افرادی که یکی از مأمورین را مورد ضرب‌وجرح قرار داده بودند توسط نیروی انتظامی بازداشت شدند و برای آن‌ها مجازات سخت پیش‌بینی‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه همه تعرض‌کنندگان بدانند دستگاه قضا در مقابل هرگونه تعرض به جنگل‌بانان بی‌تفاوت نخواهد بود، افزود: برخی از معترضین حمایت می‌کنند لذا به آن‌ها هشدار می‌دهیم حواسشان باشد این میراث خط قرمز دستگاه قضایی است و معترضین بدانند حتی هرگونه توهین به مأموران یگان حفاظت از منابع طبیعی برابر ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی جرم است و با آن‌ها برخورد می‌شود.

مهدی اسدالهی و اکبر بخشش دو جنگل‌بان گیلانی بودند که در حین گشت‌زنی در جنگل‌های روستای درفشه شهرستان فومن توسط سه قاچاقچی چوب که در حال بریدن درختان توسکا به حج یک هزار و ۹۶۷ مترمکعب بودند با سلاح سرد مجروح می‌شوند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار