کد خبر : 52916
تاریخ انتشار : شنبه 31 خرداد 1399- 35: 17

جولان بدحجابی/ دل پرخون گیلانی‌های مهمان‌نواز از حرمت‌شکنی مسافران

جولان بدحجابی/ دل پرخون گیلانی‌های مهمان‌نواز از حرمت‌شکنی مسافران

با حضور مسافران طی روزهای اخیر در گیلان متاسفانه شاهد جولان بی‌حجابی در ییلاقات و سواحل این استان هستیم که موجب نارضایی مردم مهمان‌‌نواز این استان شده است.

به گزارش گیلانستان،تعطیلات تابستانی آغاز فرصتی برای مسافرت، گردش و تفریح در دل طبیعت در خطه سرسبز و کوهستانی استان گیلان است. خطه‌ای سر سبز، با آب و هوای خنک که با توجه به بارش‌های خوب و پربرکت در فروردین ماه، سرسبزی و سرزندگی دوچندانی را نسبت به سال‌های گذشته پیش روی مسافران قرار داده است.

با توجه به اینکه ویروس کرونا همه مسافرت‌های نوروزی را کنسل کرد در تعطیلات پیش‌رو شاهد حضور مسافران بسیاری در گیلان و شهرستان‌های مختلف این استان سرسبز هستیم.

گردشگرانی که پلاک‌های ماشین آنها نشان می‌دهد اکثریت از تهران، شیراز و اصفهان هستند، تا اینجای ماجرا مردم گیلان مهمان‌نوازی از مسافران را مانند همیشه سرلوحه کارهای خود قرار می‌دهند.

اما کمی جلوتر که پیش می‌رویم، همین مردم مهمان‌نواز گیلان، دلِ پرخونی از حرمت‌شکنی مسافراندارند، مسافرانی که وقتی وارد این استان می‌شوند فرهنگ غربی را وارد شهرستان‌ها و حتی روستاهای گردشگری می‌کنند، مسافرانی که این استان را با لوس‌آنجلس و آنتالیا و کشورهای آن طرف آبی اشتباه گرفته‌اند.

متاسفانه برخی از مسافران با بدترین نوع حجاب با برداشتن روسری و پوشش بسیار نامناسب وارد این خطه سرسبز می‌شوند و خیلی راحت جولان می‌دهند، اگر سری به مناطق گردشگری بزنیم خواهیم دید که بانوان با تاپ و شلوار و بدون روسری خیلی راحت در کنار خیابان در حال استراحت هستند و مردان هم که انگار در اتاق خواب خود به سر می‌برند.

مقوله پوشش و حجاب یکی از دغدغه‌های اساسی است که ذهن مسئولان و بالاخص مردم مناطق مختلف استان گیلان را به خود مشغول کرده و همه خواستار جلوگیری از این همه ناهنجاری هستند.

حجاب حکم الهی است که رعایت آن صلاح و امنیت جامعه را موجب می‌شود اما پدیده بدحجابی و بی‌حجابی به یکی از معضلات ضدفرهنگی تبدیل شده که با فرهنگ دینی و ملی در تضاد کامل است.

در این راستا با چندتن از مردم و مسئولان به گفت‌وگو پرداخته‌ایم؛

* حجاب قطعه‌ای از پازل

«فاطمه ابراهیم‌زاده» با اشاره به وضعیت نامناسب حجاب گردشگران و مسافران در گیلان اظهار کرد: وضعیت حجاب گردشگران در استان و به خصوص در سواحل دریای خزر، شهرک تاریخی ماسوله و ییلاقات ماسال نامناسب است و این بی‌حجابی در ایام تعطیلات بحرانی‌تر می‌شود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه بارها شده بانوان از این معضل گلایه‌مند هستند افزود: قطعا مسئولان امر باید پیگیر این مسئله باشند تا شاهد ولنگاری فرهنگی در استانمان نباشیم.

وی با بیان اینکه یکی از واجبات بسیار مهم و از ضروریات دین مبین اسلام، بلکه تمام ادیان الهی، مسئله «حجاب» و پوشش است گفت: در جوامع متدین، حجاب قطعه‌ای از یک پازل است که برای ایجاد آن باید به سایر قطعات هم توجه کرد.

ابراهیم‌زاه تصریح کرد: انتظار می‌رود که متولیان حوزه حجاب و عفاف در استان به همراه دستگاه‌های اداری مرتبط با این موضوع، فکری اساسی برای ساماندهی وضعیت موجود در مناطق گردشگری گیلان داشته باشند تا احساس شود که فریادهایی که از سر مسئولیت دینی از برخی از کارشناسان مذهبی و حتی مردم از بی‌حجابی و بی‌بندوباری شنیده می‌شود به گوش آنهایی که باید بشنوند، رسیده است.

این کارشناس مذهبی تذکر و نهی از منکر را وظیفه دینی دانست و خاطرنشان کرد: مردم و مسئولان استان با افزایش اقدامات فرهنگی، امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه رونق دهند تا از عواقب سوء این معضلات اجتماعی پیشگیری شود.

*رژه برخی مسافران با لباس‌های مختص فضای اندرونی در گیلان

«شیوا بشاش» با بیان اینکه در سال‌های اخیر تهاجم فرهنگی دشمنان موجب شده است تا مسئله حجاب از طرف برخی بانوان کمتر رعایت شود اظهار کرد: متاسفانه رفته رفته و به دلیل کم‌کاری مسئولان امر هر روز شاهد بدحجابی، بی‌حجابی و بی‌عفتی بیشتری در سطح جامعه هستیم.

این شهروند گیلانی با بیان اینکه متاسفانه برخی از مسافران با حضور خود حتی در دهستان‌های کوچک سبب تغییر فرهنگ و سنن می‌شوند افزود: در جایی بودیم که چند خانم به صورت خیلی راحت بدون روسری و با بلوز آستین کوتاه و شلوار وارد مغازه‌ای شدند بستنی خریدند و رفتند و هیچ کسی به آنها حرفی هم نزد و کاری نداشت.

وی با بیان اینکه کشور ما یک کشور اسلامی است و نباید فقط نام اسلام را به یدک بکشیم بلکه باید ملزومات اسلامی هم رعایت کنیم گفت: آزادی تا چه حد باید باشد؟، چرا مسئولان جلوی این همه ولنگاری را نمی‌گیرند.

بشاش تصریح کرد: متاسفانه برخی از افراد با لباس‌هایی که مختص فضای اندرونی است در سواحل و مناطق گردشگری جلوی چشم همدیگر رژه می‌روند و فکر می‌کنند که استان گیلان، قطعه‌ای از خاک جمهوری اسلامی ایران نیست .

این شهروند گیلانی خاطرنشان کرد: باید جلوی ورود این گونه مسافران به گیلان گرفته شود تا نتواند با ناهنجاری‌های خود سبب آزار و اذیت مردم شوند.

*لزوم برنامه‌ریزی نهادهای فرهنگی برای جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی

حجت‌الاسلام«علیرضا جلالی» با بیان اینکه تکالیفی داریم که غفلت می‌کنیم اظهار کرد: در آستانه گرما قرار گرفته‌ایم و با توجه به ویروس کرونا اما مردم از تفریحات و تعطیلات نمی‌گذرند.

امام جمعه گوراب‌زرمیخ با بیان اینکه متاسفانه بعد از ۴۱ سال نسبت به ناهنجاری‌های اجتماعی غفلت می‌کنیم افزود: همه ما مسئولان و مردم در برابر این ناهنجاری‌ها مسئول هستیم.

وی با بیان اینکه بعضی مواقع ناهنجاری‌هایی در جامعه به وجود می‌آید که احساس شرمساری از بیانش وجود دارد گفت: باید در این زمینه نهادهای فرهنگی برنامه‌ریزی داشته باشند.

حجت‌الاسلام جلالی با بیان اینکه برخی صحنه‌ها در سطح جامعه دیده می‌شود که به دور از شأن حکومت اسلامی است تصریح کرد: امام جمعه به عنوان رییس شورای امر به معروف و نهی از منکر با همکاری دیگر مسئولان برنامه‌ریزی داشته باشند تا در تابستان شاهد این ناهنجاری‌ها نباشیم.

بی‌تفاوتی و احساس وظیفه نکردن دستگاه‌های مسئول در برابر بی‌عفتی می‌تواند لطمات جبران ناپذیری بر پیکره جامعه اسلامی ما داشته باشد.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار