کد خبر : 25512
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱

جولان خودروهای لوکس منطقه آزاد در گیلان/ خدمت به توسعه استان یا خیانت به سرمایه های ارزی کشور، تولید واشتغال؟!

جولان خودروهای لوکس منطقه آزاد در گیلان/ خدمت به توسعه استان یا خیانت به سرمایه های ارزی کشور، تولید واشتغال؟!

بی تردید وجود این همه خودرو های لوکس و مدرن در سطح شهرها و جاده های استان ، نشان دهنده بی تدبیری مدیران و مسئولان است.

 

به گزارش سرویس یادداشت گیلانستان، “علی کشت پرور بین کلایی” خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در رشت طی یادداشتی نوشت:

تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی وصنایع تبدیلی و ارایه خدمات عمومی از جمله اهداف تشکیل مناطق آزاد تجاری- صنعتی در کشور است.

به عبارت بهتر می توان گفت که فلسفه تاسیس مناطق آزاد کاهش تشریفات بازرگانی و در کنار آن افزایش تولید و صادرات کالاهای صنعتی وصنایع تبدیلی است تا بستر رشد و توسعه اقتصادی منطقه و کشور فراهم گردد.

منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی نیز دقیقا در همین راستا در سال 1375 در پی سفر استانی ریاست جمهوری وقت، مرحوم زنده یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی با عنوان ” منطقه ویژه اقتصادی انزلی” استارت زده شد و در سال 1382 منطقه ویژه اقتصادی انزلی به منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی تبدیل شد و در سال 1383 نیز اساسنامه این سازمان به تصویب هیات وزیران رسید.

در حال حاضر محدوده این منطقه به سه شهرستان رشت، انزلی و آستانه اشرفیه با 28 روستا بالغ بر 9 هزار و 600 هکتار را شامل می شود. سوال اساسی این است که آیا منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی در طی بیش از 10 سال تاسیس، توانسته به اهداف تعیین شده برای تاسیس مناطق آزاد که همانا رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه است برسد؟ آن چه به عینه مشاهده می شود آنی نیست که  در اهداف تعریف شده پیش بینی شده بود، یعنی افزایش تراز تولید و صادرات و کمک به توسعه اقتصادی منطقه و استان. به نظر می رسد یکی از بزرگ ترین موفقیت منطقه آزاد انزلی، هموار نمودن مسیر واردات کالاهای لوکس به ویژه خودروهای مدرن و گرانقیمت کشورهای اروپایی، آمریکایی و دو غول صنعتی آسیایی است.

در حال حاضر آن چه که بیش از همه در استان جلب توجه می کند تنوع هزاران دستگاه خودروهای لوکس و گرانقیمت وارداتی منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی است که در خیابان ها و جاده های استان گیلان در حال تردد هستند. خودروهای لوکسی که بابت واردات آن ها میلیون ها دلار از سرمایه های ارزی مملکت از کشور خارج و به جیب شرکت های خودرو ساز غربی ریخته شده است.

بی تردید وجود این همه خودرو های لوکس و مدرن در سطح شهرها و جاده های استان ، نشان دهنده بی تدبیری مدیران و مسئولانی است که این سرمایه های ارزی مملکت را به جای این که صرف سرمایه گذاری های زیر بنایی و تولید و مهمتر از همه اشتغال کنند ، بستر لازم را برای خروج این سرمایه ها جهت واردات بی رویه این گونه کالاهای لوکس فراهم می سازند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که واردات بی رویه و جولان دادن خودروهای لوکس و مدرن با قیمت های گزاف وارداتی منطقه آزاد انزلی در شهرها و جاده های استان در این شرایط بد اقتصادی که کشور بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری نیازمند به اقتصاد مقاومتی است، خدمت به توسعه و شکوفایی اقتصادی استان و منطقه نیست بلکه خیانت به سرمایه های ارزی کشور ، تولید واشتغال  است و لذا انتظار است مدیران مربوطه در این شرایط نامساعد اقتصادی، تدابیری بیندیشند تاضمن جلوگیری از خروج منابع و سرمایه های ارزی کشور،  از شتاب واردات بی رویه این خودروها در منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی کاسته شود.

علی کشت پرور بین کلایی – خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در رشت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار