کد خبر : 26452
تاریخ انتشار : جمعه ۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹

“حتی یک ریال” یارانه تولید به واحدهای صنعتی گیلان پرداخت نشده است

“حتی یک ریال” یارانه تولید به واحدهای صنعتی گیلان پرداخت نشده است

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان گیلان‌ گفت:‌ با وجود گذشت چندین سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها حتی یک ریال از یارانه تولید به کارخانه‌داران گیلانی پرداخت نشده است.

به گزارش گیلانستان، محمدرسول سماکچی در گفت‌وگویی اظهار داشت:‌ طبق بندهایی از قانون هدفمندی یارانه‌ها 30 درصد از محل افزایش قیمت انرژی‌ باید به‌عنوان یارانه تولید به بخش‌های صنعتی پرداخت می‌شد اما کارخانجات گیلان تاکنون حتی یک ریال آن را دریافت نکرده‌اند.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان گیلان عنوان کرد:‌ قانون هدفمندی یارانه‌ها در زمان و موعد خودش برنامه بسیار خوبی بود اما رفته رفته همراه با افزایش قیمت دلار در کشور و افزایش قیمت حامل‌های انرژی امکان ادامه فعالیت‌های تولیدی و صنعتی برای فعالان این حوزه سخت شد.

سماکچی پرداخت هزینه‌های انرژی را خارج از توان واحدهای تولیدی خواند و افزود:‌ هزینه انرژی کارخانه‌ای که تا همین چند سال قبل ماهانه حدود 5 میلیون تومان محاسبه می‌شد هم‌اکنون در سال 97 با جهشی غیرقابل تصور به بیش از 40 میلیون تومان در ماه رسیده است.

وی با اعلام اینکه افزایش قیمت انرژی باعث ورشکستگی کارخانجات و واحدهای تولیدی گیلان شده است تصریح کرد:‌ طبق شنیده‌های غیررسمی یارانه تولید به برخی کارخانجات خاص در گیلان پرداخت شده است اما اکثر واحدهای بزرگ تولیدی از این کمک‌ها تاکنون بی‌بهره مانده‌اند.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان گیلان به قانون کار و مشکلات پیش‌رو در این زمینه اشاره کرد و ابراز داشت:‌ قانون کاری که در سال 69 تدوین شد مشکل خاصی ندارد بلکه آنچه که تاکنون باعث به‌وجود آمدن موانع و معضلاتی بسیار زیادی شده نحوه و چگونگی اجرای آن است.

سماکچی به مفاد ماده 33 حذف شده از قانون کار فعلی اشاره کرد و اظهار داشت:‌ طبق این ماده وقتی بین کارگر و کارفرما اختلافی درمی‌گرفت و کارفرما دیگر تمایلی برای برگرداندن وی به سر کار نداشت مشکل با کمک هیئت حل اختلاف و پرداخت جرائمی از سوی کارفرما حل و فصل می‌شد.

وی با تأکید بر اینکه با حذف این ماده از قانون کار زمینه استخدام رسمی کارگران از بین رفته است ابراز داشت:‌ در حال حاضر کارفرما از استخدام رسمی کارگر امتناع می‌کند زیرا در قانون کار فعلی دیگر گزینه‌ای برای اخراج نیروی کار توسط کارفرما وجود ندارد.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان گیلان از رواج قراردادهای چندماهه بین کارفرمایان و کارگران سخن گفت و تصریح کرد:‌ حذف ماده 33 از قانون کار در واقع به ضرر قشر کارگری تمام شد بنابراین بازنگری و اصلاح موادی از قانون کار فعلی بسیار ضروری است.

سماکچی از تعامل مطلوب کانون کارفرمایی گیلان با نمایندگان استان در مجلس ابراز رضایت کرد و بیان داشت:‌ نمایندگان استان همواره پای درد و دل قشرهای کارگری و کارفرمایی گیلان نشسته‌اند و با برگزاری جلسات متناوب جهت رفع مشکلات موجود تلاش ‌می‌کنند.

انتهای پیام/ تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار