کد خبر : 53929
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰

حجاب و عفاف زمینه ساز حیات طیبه/ تمرکز دشمن بر حجاب زدایی است

حجاب و عفاف زمینه ساز حیات طیبه/ تمرکز دشمن بر حجاب زدایی است

۲۱ تیر ماه ۱۳۱۴ عمال رژیم رضاخان مردم نمازگزار و مومنی که در مسجد گوهرشاد مشهد به خاطر مخالفت با دستور کشف حجاب تحصن و اجتماع کرده بودند را وقیحانه به خاک و خون کشیدند، روزی که در تقویم کشور به نام روز عفاف و حجاب نامگذاری شد.

به گزارش گیلانستان، نوشین کریمی؛ لبه روسریش را پشت گوش‌هایش کنار زده و با مانتویی جلو بازی که آستینش از آرنج به پایین تور است دارد پاچه شلوارش را تا می‌زند تا زنجیری که دور مچ پایش بسته خودش را بهتر نشان دهد…

وقتی سر راست می‌کند از داخل کیفش یک بادزن پارچه‌ای چینی در می‌آورد تا خودش را باد بزند. به ساعتش نگاهی می‌اندازد و گویی که منتظر کسی است به دور و بر چشم می‌چرخاند. از دور نظرم را دختر محجبه‌ای که چادر قهوه ای رنگ به سر دارد جلب می‌کند، با ماسک بر صورت به سمت ما می‌آید، تازه حواسم به خودم می‌آید و تند تند ماسکم را که پایین کشیده بودم دوباره روی صورتم مرتب می‌کنم.

 

دختر چادری وقتی نزدیک‌تر شد با دختر مانتویی سلام و احوالپرسی گرمی کردند و با هم کنار من ایستادند تا اتوبوس بیاید. یک پسر نوجوان نزدیک ما شد و تراکت تبلیغات تخفیف یک مانتو فروشی را به مناسبت هفته «عفاف و حجاب» دستمان داد و رفت تا بقیه را پخش کند. تفاوت حجاب در دو دختر جوان و دوستی گرمشان برایم جالب بود، تراکت و تخفیف آن بهانه خوبی شد تا سر صحبت را با دختر محجبه باز کنم وقتی که پرسیدم: می‌دانید آدرس این مانتو فروشی کجاست؟

«ثریا محمدی» با نشان دادن چند مغازه بالاتر از ایستگاه اتوبوسی که آنجا ایستاده بودیم گفت: جنسی را که ارزش داشته باشد حتی می‌شود گران خرید ولی باید جنس‌های خوب را بیشتر در بازار ببینیم تا راغب خرید شویم، من مدت‌هاست جنس خوب را در بازار نمی‌بینم.

وی با بیان اینکه سلیقه افراد متفاوت است و نمی‌توان برای آن مرزی قایل شد، افزود: نظارت بر روی تولید و پخش خیلی از کالاها مخصوصا پوشاک بانوان سلیقه‌ای است و نتیجه‌اش را هم در اطراف خود زیاد می‌بینیم.

محمدی با اشاره به«سمانه صوفی» که او را دخترخاله خود معرفی کرد گفت: مثلا ما در یک خانواده سنتی بزرگ شده‌ایم اما هر کدام بنا بر سلیقه خود پوشش و حجابمان را انتخاب کرده‌ایم که اگر چه خیلی‌ها نمی‌پسندند اما از لحاظ اخلاقی با هم مشکلی نداریم.

«سمانه صوفی» که اسمش به زبان آمده بود وارد گفتگوی ما شد و بیان کرد: خب اگر این لباس‌ها بد است و نباید پوشید پس چرا تولید می‌شود! گرما مرا اذیت می‌کند و اصلا طاقت پوشش اضافی را ندارم.

 

ثریا با طعنه‌ای زیرکانه به دخترخاله اش گفت: حجاب بد نیست و فقط باید بدانی چطور خودت را بپوشانی و… هنوز حرف ها تمام نشده بود که اتوبوس آمد و سمانه صوفی برای وارد شدن به داخل اتوبوس بادبزنش را داخل کیف گذاشت و ماسکش را برداشت و کش آن را دور گوشش کشید.

به خانه که رسیدم در تقویم چشمم به روز عفاف و حجاب افتاد. یکی از پلیدترین توطئه‌های دشمنان اسلام در تاریخ معاصر، توطئه‌ کشف حجاب است. رضا‌خان که با طرح کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ و با حمایت و هدایت انگلیسی‌ها بر سر کار آمد درصدد اجرای تز اسلام‌زدائی و جایگزینی ارزش‌های لیبرالیستی در جامعه بود. از مهم‌ترین جلوه‌های این طرح، پدیده‌‌ کشف حجاب بود. برای آماده ساختن زمینه‌ کشف حجاب، مجلس، در ششم دی‌ماه ۱۳۰۷ قانون متحدالشکل کردن البسه را تصویب کرد که بر اساس آن، پوشیدن کت و شلوار و کراوات و کلاه فرنگی، برای مردان الزامی شد.

 

تلاش‌های رضا‌خان، باعث شد تا عده‌ای از زنان غرب‌زده، به‌ویژه زنان درباری و دولتمردان، به صورت بی‌حجاب یا بدحجاب، در مجامع و معابر عمومی ظاهر شوند و مردم نیز تحت تأثیر اختناق و ظلم رضاخانی، حساسیت لازم را از خود نشان ندادند.  دو سال بعد یعنی در ۲۱ تیر ماه دژخیمان رضاخان مردم مشهد را که علیه کشف حجاب معترض بودند در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.

 

حجت الاسلام«محمد محمدیان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با گرامیداشت هفته عفاف و حجاب اظهار کرد: در ۲۱ تیر ماه ۱۳۱۴ امال رژیم پهلوی رضا خان مرتکب جنایتی شدید شدند و مردم نمازگزار و مومنی که در مسجد گوهرشاد مشهد به خاطر مخالفت با دستور رضا خان مبنی بر کشف حجاب تحسن و اجتماع کرده بودند را وقیحانه به خاک و خون کشیدند.

امام جمعه سنگر با اشاره به اینکه بعد انقلاب به سبب آن اتفاق و حرمت خون های ریخته شده ۲۱ تیر را روز عفاف و حجاب می نامند، گفت: عفاف هم مردان و هم زنان جامعه را در بر می گیرد و تعبیر حجاب در آیات و روایات ما یک پوشش خاص را مد نظر دارد ولی متاسفانه تمرکز دشمنان نیز بر روی عفاف و حجاب در جامعه است.
وی تصریح کرد: عفاف و حجاب حیات تدین و شریعت در یک جامعه اسلامی است و بعضی ها چه دشمنان داخلی و چه خارجی و یا ضعف مدیریتی سبب می شود که ما منظره های بدی را در جامعه اسلامی مشاهده کنیم.


حجت الاسلام محمدیان در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا که باعث شد بعضی چیزها برای ما روشن شود، افزود: پوشیدن ماسک برای این است که ویروس در جامعه سرایت پیدا نکند و خیلی ها درگیر این بیماری نشوند و رعایت حدود حجاب و عفاف هم در جامعه اسلامی باعث می شود از بی عفتی و ویروس معضلات مختلفی که بی حجابی و بی عفتی به همراه دارد، جلوگیری کند.

 

وی تصریح کرد: این روزها معمولا برای دریافت آمار کرونا و وضعیت هشدار قرمز، سبز و زرد از بیمارستان ها استعلام می گیرند و باید برای مشاهده وضعیت بد بی عفتی و بی حجابی از دادگاه ها استعلام کرد.

حجت الاسلام محمدیان وفور پرونده هایی که به سبب درگیری های خانوادگی، طلاق، خیانت و جنایت هایی که رخ می دهد را به خاطر بیشتر شدن بی حجابی در جامعه دانست و ادامه داد: حجاب هم مانند ماسک مصونیت در برابر ویروس است.

وی مسئله حجاب را مانند ماسک زدن در جوامع عمومی یک حق اجتماعی عنوان کرد و افزود: همه ما می دانیم که سلامت یک جامعه در گرو همکاری همه اعضای آن جامعه است و وقتی در عرصه اجتماع هستیم باید تابع قانون باشیم.
حجت‌الاسلام محمدیان با تاکید بر اینکه وقتی با دستور رییس جمهور از ۱۵ تیر ماه ماسک زدن در مکان های عمومی و ارایه خدمات منوط بر استفاده از آن و اجباری شد، اظهار کرد: این قانون با یک دستور اجرایی شد ولی حجاب قانون دارد و در قانون اساسی ما قید شده است.

آری، حجاب نه تنها چیزی از ما کم نمی کند بلکه جایگاه والای انسان بودن و تفکر را در ما متبلور کرده و شأنیت بانوان را بیشتر نمایان می کند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار