کد خبر : 43066
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 مهر 1398- 35: 16

حدیث زندگی/ بازار محلی تولمشهر رنگین كمانی از تولیدات بومی

حدیث زندگی/ بازار محلی تولمشهر رنگین كمانی از تولیدات بومی

بازار محلی تولمشهر رنگین كمانی زیبا از تولیدات بومی است که با شور و حال وصف ناشدنی که در آن پربرجاست خود حدیث زندگی است.

به گزارش گیلانستان بازارهای هفتگی گیلان از دیرباز تاکنون با وجود فروشندگان و خریداران همچنان پابرجاست و این بازارها از استقبال بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است.

این بازارها، محلی برای تبادل كالا، فروش محصولات روستایی و صنایع دستی و خرید كالاهای شهر به شهروندان، مسافران و گردشگران بدون هرگونه واسطه و دلالی در طول سال است.

در این بازارهای شور و حال وصف ناشدنی پابرجاست که خود حدیث زندگی است، فروشندگان از اول صبح به این بازارها می‌آیند تا بتوانند بهترین جا را برای پهن کردن بساط خود پیدا و اقدام به فروش آن کنند.

در اکثر شهرها و روستاهایی که بازار هفتگی پابرجاست، مردمان آن منطقه خریدهای خود را به‌صورت هفتگی انجام می‌دهند زیرا این محصولات بدون هرگونه واسطه‌ای و با قیمت مناسب به دست خریداران می‌رسد.

بازارهای هفتگی گیلان، بازارهایی بکر و نابی است که برای گردشگران داخلی و حتی خارجی نیز جذاب، دیدنی و خریدنی است، یکی از این بازارهای هفتگی ‌بازار تولمشهر است که هر هفته پنج‌شنبه‌ها برپا می‌شود.

در این بازار که قسمتی از آن را بانوان تشکیل می‌دهند اقدام به فروش محصولات محلی می‌کنند و اکثر فروشندگان این بازار را قشر کشاورز و باغدار تشکیل می‌دهند.

این بازار محلی برای دید و بازدید دوستان و آشنایان هم است زیرا همه آنها در روز پنج‌شنبه برای خرید که به بازار می‌روند همدیگر را می‌بینند و به گفت‌وگو می‌پردازند.

محصولات محلی از قبیل پرتقال، به، ازگیل، خرمالو، خوج، نارنگی و مواد غذایی مانند ماهی تازه، ماهی شور، پنیر، ماست، دوغ، ترشیجات و پوشاک به همراه وسایل خانگی و ابزار کشاورزی، وسایل زینتی و هزار و یک محصول دیگر نیز در این بازار یافت می‌شود.

*استقبال چشمگیر مردم از بازارهای محلی

یکی از فروشندگان با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال است که در بازارهای محلی اقدام به فروش محصولاتم می‌کنم، اظهار کرد: صحرانشینی دردسرهای خود را دارد و نمی‌شود گفت که همه‌اش سود است.

وی با بیان اینکه وقتی هوا آفتابی باشد قطعا کسب و کار ما بیشتر رونق دارد اما در هوای بارانی از این رونق کاسته می‌شود، افزود: با این اوضاع و احوال، صحرانشینی و شهر به شهر گشتن و در بازارها حضور داشتن خیلی به صرفه‌تر از این است که بخواهم مغازه‌ای اجاره کنم.

این فروشنده با بیان اینکه خوشبختانه مردم از بازارهای محلی استقبال چشمگیری دارند، گفت: بازارهای محلی کار مردم را آسان می‌کند و همه اقلام مورد نیاز خانوارها را در معرض فروش گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه در بازارهای محلی حیات به خوبی جریان دارد، تصریح کرد: این بازارها میراثی ماندگار از روزگاران قدیم تا به امروز هستند که نسل به نسل ادامه پیدا می‌کند و مردم با حضور خود در این بازارها اجازه فراموشی به آن نمی‌دهند.

* بازارهای هفتگی تا حدودی در رفع مشکل بیکاری موثر است

«یاسر رضاپور» با بیان اینکه بازار هفتگی بهترین مکان برای خرید وسایل مورد نیاز زندگی است، خاطرنشان کرد: این بازار به دلیل عدم وجود دلال و واسطه‌گر نسبت به مغازه‌ها بسیار ارزان‌تر است.

این شهروند تولمشهری با بیان اینکه این بازارها تا حدودی در رفع مشکل بیکاری موثر است، اظهار کرد: جوانانی که جویای کار هستند می‌توانند با پهن کردن بساط در این بازارها به خرید و فروش بپردازند و برای خود شغلی مهیا کنند.

وی با بیان اینکه ارزانی کالاها در بازار هفتگی دیگر به مانند گذشته به چشم نمی‌آید، افزود: مردم طبق عادت دیرینه برای خرید به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند.

رضاپور با بیان اینکه بازارهای سنتی، یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری گیلان است، گفت: با معرفی بیشتر بازارهای هفتگی به گردشگران می‌توان در جذب آنها به این بازارها نقش‌آفرینی کرد.

*اکثر وسایل‌های فروشی بازار خارجی است

«رقیه مومنی» با بیان اینکه هر هفته برای خرید سبزی تازه محلی به این بازار می‌آیم، تصریح کرد: صبح زود بانوان با حضور در این بازار سبزی تازه به خریداران عرضه می‌کنند.

این بانوی تولمشهری با بیان اینکه در تعطیلات نوروز مشتریان زیادی به این بازار مراجعه می‌کنند، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته این بازارها مختص وسایل محلی بود اما متاسفانه با ورود فرهنگ غرب، این بازارها هم متاثر از آن تغییر رویه داده‌اند.

وی با بیان اینکه اکنون اکثر وسایل‌های فروشی بازار خارجی است و خیلی کم از اجناس محلی در آن دیده می‌شود، اظهار کرد: امیدوارم تا سالهای آینده دیگر این سبزی‌های محلی جای خود را به محصولات خارجی ندهند.

گفتنی است، بازارهای گیلان نمایشگاهی متنوع از تولیدات بومی هستند که محلی برای داد وستاد و فروش محصولات زنان ومردان روستایی بشمار میروند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار