کد خبر : 9742
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹

حذف ۱۱ هزار نفر از مستمری بگیران کمیته امداد امام خمینی (ره) گیلان

حذف ۱۱ هزار نفر از مستمری بگیران کمیته امداد امام خمینی (ره) گیلان

هزاران نفر از مددجویان کمیته امداد گیلان حذف شده اند که ضروری است بازنگری نسبت به حذف مددجویان در چرخه شبکه لحاظ شود.

به گزارش گیلانستان، خانه های محقر، ناتوانی در کسب درآمد و نبود شغل از عمده ترین مسائلی است که خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) همیشه با آن دست و پنجه نرم می کنند.
ارائه و پرداخت مستمری به خانواده های تحت حمایت این سازمان حمایتی گرچه نمی تواند کفاف زندگی های ساده و بی آلایش هزاران خانواده در سطح استان را بدهد اما می تواند کمک خرج و مرهمی بر زخم های کهنه بدمعیشتی و مستمندی خانواده ها را بدهد.
بسیاری از خانوار های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان علاوه بر اینکه اشتغال پایدار برایشان وجود ندارد و کماکان به صورت فصلی کارگری می کنند، دریافت مستمری از کمیته امداد برایشان جدای از خرجهای اضافه، پول نان شبشان می شود.
شنیده ها از سطح استان حکایت از حذف هزاران نفر از مددجویان کمیته امداد از چرخه مدد جویی خبر می دهد.
به گفته برخی از حذف شدگان از چرخه مددجویی کمیته امداد، هزینه های زندگی و دوا و درمان خانواده ها بسیار زیاد است اما کمیته امداد در بررسی ها و حذف خود به آنها توجهی نکرده است.
هزینه های گزاف و تحمیل اقتصاد کمرشکن بر خانواده های فقیر و مستمند گیلانی از یک طرف و حذف خانوارهای کمیته امداد از طرفی دیگر موجب شده تا مصائب بزرگ همنشین خانواده های فقیر و مستمند شود.
بسیاری از خانواده هایی که تحت حمایت این سازمان حمایتی هستند، علاوه بر بی بضاعت بودن یا کم بضائت بودن، سالخوردگانی هستند که همسرانشان را از دست داده اند و کسی هم ندارند تا چاره ساز امورشان باشد و نانی بر سفره هایشان بگذارند.
یکی از دلایلی که به برخی از مددجویان برای حذف شدنشان از چرخه کمیته امداد عنوان می کنند، توانمندسازی آنها با ارائه وام های خوداشتغالی است که نبود بازار و عدم رونق مناسب و کم بازدهی باعث شده تا در بازپرداخت وام های خود باز بمانند.
علی ای الحال واکنش قشر عظیم از فقیران و کم بضاعتان گیلانی مبنی بر حذف شدنشان حکم می کند تا نگاهی مجددانه و مهربانانه به چرخه کمیته امداد امام خمینی لحاظ شود و ضمن بررسی های عمیق تر خانواده های درخور مستمری بگیر به چرخه کمیته امداد برگردند.

علیرضا محمدی در گفتگو با خبرنگار 8دی در خصوص حذف هزاران نفر از مددجویان از شاخه حمایتی کمیته امداد استان گیلان با بیان اینکه دو موضوع در حذف مددجویان از چرخه مستمری بگیران نقش داشته است، اظهار داشت: یکی از موضوعات بحث توانمند سازی است که با پرداخت وام های اشتغال از ۱۵ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان به مددجویان و بسته به شرایطی که خودشان انتخاب می کنند موجب حذف مددجویان شده است.
وی با بیان اینکه بین کسی که ۵۰ میلیون وام اشتغال می گیرد و کسی که نمی گیرد باید فرق هایی باشد، افزود:  کسانی که وام اشتغال می گیرند ما یک نگاهی هم به مسکنشان داریم و این شخص باید از رده مستمری بگیران خارج شود و سهم خود را به بیمار صعب العلاج یا شخص دیگری بدهد تا بتواند از خدمات کمیته امداد بهره مند شود.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) گیلان نوع دیگر حذف شدگان از چرخه مستمری بگیران را مواردی خاص برشمرد و گفت: یک سری از افراد نیز هستند که به دلایل مختلف در سنوات گذشته مشکلی نظیر تصادف و زندان داشتند اما امروز به کانون گرم خانواده بازگشته اند و نیازی نیست که تحت پوشش کمیته امداد باشد.
محمدی به ازدواج مددجویان اشاره داشت و اظهار کرد: برخی ها ار افراد تحت تکفل ازدواج می کنند و کسی که ازدواج می کند نباید تحت پوش کمیته امداد باشد.
وی همچنین به بهبود معیشت خانوار و خود توانمند سازی آنها نیز اشاره کرد و متذکر شد: برخی از افراد هم هستند که ارثی به آنها رسیده است و یا تراکتوری خریداری کرده اند و به جای یک خانه دو خانه دارند و این شخص نباید تحت پوشش کمیته امداد باشد و باید جای خود را به شخصی که شرایط خاص دارند بدهد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) گیلان دلیلی دیگر حذف شدن مددجویان را دریافت مستمری از تامین اجتماعی و سازمان های مشابه حمایتی عنوان کرد و بیان داشت: بعضی از افرادی که حذف شده اند از جمله کسانی بوده اند که در جاهای دیگر نظیر تامین اجتماعی می گیرند و ما به هیچ عنوان نمی توانیم به این اشخاص که از رده های دیگر نیز خدماتی دریافت می کنند و پول می گیرند، مستمری دریافت کنیم.
محمدی با اشاره به ایجاد ۳۷۶۰ شغل برای مددجویان تصریح کرد: در سال ۹۵ حدود ۳۷۶۰ طرح اشتغالزایی برای مددجویان داشته ایم که به نوعی می توان گفت ۹۰ درصد مددجویانی که صاحب شغل شده اند توانسته اند روی پای خود بایستند.
وی یادآور شد: حذف هایی که صورت گرفته را نمی توان همه آنها را از پالایش شدگان درنظر گرفت بلکه بحث توانمند سازی، اشتغال، ازدواج و … در حذف مددجویان در چرخه امداد نقش داشته است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) گیلان گفت: نباید کسی که ازدواج کرده بخاطر ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان در کمیته امداد حاضر شود و خود را در امداد نشان دهد و تا ۲۰ سال دیگر نیز مستمری بگیرد.
محمدی با اعلام اینکه علاوه بر این موضوع ۳۲۰۰ خانوار مجددا تحت پوشش کمیته امداد درآمده اند، خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار حدود ۱۱هزار نفر در بحث های توانمندی، اشتغالزایی، ازدواج و… حذف شده اند.
وی با بیان این نکته که اگر هرجایی احساس شود حقی از کسی به هر دلیلی ضایع شده باشد، مجددا به چرخه مستمری بگیریان برگردانده می شوند، با ذکر مثالی گفت:  ممکن است طبق گزارش ها مددجویی ۲ هکتار زمین شالی داشته باشد اما سندی ارائه نکرده باشد اما اگر سندی ارائه کند ما این آمادگی را داریم که مجدد موردی مددجویان را به چرخه برگردانیم./8دی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار