کد خبر : 52741
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 خرداد 1399- 48: 16

سفرها به وقت دیگری موکول شود؛

حرکت چراغ خاموش ویروس تاجدار/ نباید دقیقه ۹۰ گل بخوریم

حرکت چراغ خاموش ویروس تاجدار/ نباید دقیقه ۹۰ گل بخوریم

حرکت چراغ خاموش ویروس کرونا در هفته های اخیر و مسافرت های غیر ضرور نگرانی هایی از احتمال شیوع موج دوم این بیماری در گیلان به عنوان استانی گردشگرپذیر ایجاد کرده است.

به گزارش گیلانستان،دوم اسفند ماه سال گذشته بود که زمزمه ورود ویروس کرونا به ایران به گوش رسید. موضوعی که شاید تا قبل از آن تنها از طریق رسانه ملی و درباره ووهان چین شنیده بودیم و به خیالمان فاصله زیادی با ما داشت. اما این ویروس منحوس که از زمان شیوع تاکنون به شکل‌های مختلف درآمده آنقدر به ما نزدیک بود که امروز بعد از گذشت حدود چهار ماه از شیوع آن، این نزدیکی را درک می‌کنیم.

از ابتدای ورود این ویروس به ایران، قم و گیلان جزو استان‌های اولیه بودند که با کرونا دست به گریبان شدند و با توجه به اینکه سال‌ها بود که با چنین همه گیری در کشور مواجه نبودیم از همان ابتدا گُل را از کرونا خوردیم و هر روز شاهد افزایش آمار ابتلاء و مرگ و میر ناشی از آن در این دو استان بودیم. با مشاهده موارد ابتلای بیشتر از ویروس کرونا ستاد ملی مبارزه با این ویروس تشکیل شد و همه دستگاه‌ها تلاش کردند از شیوع بیشتر آن جلوگیری شود.

با درگیر شدن استان‌های دیگر با ویروس کرونا، ضوابط و قوانین سختگیرانه همانند تعطیلی کسب و کارهای غیر ضرور، تشویق مردم به در خانه ماندن، عدم تردد در معابر و خیابان، عدم مسافرت بین شهری و برون شهری اتخاذ و اعمال شد تا شاید جلوی انتقال سریع این مهمان ناخوانده گرفته شود. هر چقدر که به ایام نوروز و تعطیلات نوروزی نزدیک می‌شدیم نگرانی مسئولان از عدم توجه مردم به دستورالعمل‌های ابلاغ شده و خودداری از سفر بیشتر شد تا جایی که ستاد ملی کرونا انجام هر گونه سفرهای بین استانی را ممنوع و از ورود خودرو با پلاک‌های غیربومی به ۱۳ استان دارای شرایط خاص و قرمز از نظر کرونا ممانعت به عمل آورد.

اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و ممانعت از ورود خودروهای غیر بومی به برخی استان‌ها، مشارکت بالای مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم تردد در سطح معابر و خیابان و قرنطینه خانگی در ایام نوروز جواب داد و خوشبختانه شاهد روند نزولی ابتلاء در سطح کشور به ویژه در استان‌های درگیر همانند قم و گیلان بودیم موضوعی که مسئولان را بر آن داشت تا با پایان تعطیلات و لزوم آغاز فعالیت برخی دستگاه‌ها و کسب و کار طرح فاصله گذاری هوشمند را آغاز کنند.اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و ممانعت از ورود خودروهای غیر بومی به برخی استان‌ها، مشارکت بالای مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم تردد در سطح معابر و خیابان و قرنطینه خانگی در ایام نوروز جواب داد و خوشبختانه شاهد روند نزولی ابتلاء در سطح کشور به ویژه در استان‌های درگیر همانند قم و گیلان بودیم، موضوعی که مسئولان را بر آن داشت تا با پایان تعطیلات و لزوم آغاز فعالیت برخی دستگاه‌ها و کسب و کار طرح فاصله گذاری هوشمند را آغاز کنند.

اقدامات و طرح‌های مختلفی از سوی ستاد مقابله با کرونا در کشور اجرا شد و مشارکت بیش از ۸۵ درصد مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و روند کاهش آمار ابتلاء و مرگ و میر ناشی از کرونا این نوید را به همه می‌داد که ادامه این روند می‌تواند سبب شود تا حداقل در اوایل فصل تابستان شاهد ثبات در زمینه کنترل ویروس کرونا در کشور باشیم.

اما متأسفانه با برداشته شدن بسیاری از محدودیت‌ها و وجود برخی تعطیلات رسمی در این میان، سبب شد عده‌ای از مردم به تصور اینکه کرونا تمام شده و خطری دیگر آنها را تهدید نمی‌کند اقدام به سفر کنند موضوعی که علاوه بر خطر برای خود این افراد و خانواده آنها، خطر مضاعفی برای مردم مناطق مقصد سفر آنها نیز به دنبال داشته است.

در این میان استان گیلان به واسطه طبیعت زیبا و چشم نوازش همیشه یکی از مقاصد گردشگری مردم ایران محسوب شده و سالانه از حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون نفر مسافر پذیرایی می‌کند و با توجه به اینکه از همان ابتدای ورود کرونا به شدت با این ویروس درگیر بود، یکی از اصلی ترین دغدغه‌های مسئولان حوزه بهداشت و درمان این استان ورود مسافر و تشدید بیماری کرونا بوده و هست.

کرونا تغییر چهره داده است

گیلان که تا قبل از شروع خرداد ماه با تلاش کادر درمان و پرستاران، مشارکت بالای مردم و پیگیری‌های مسئولان از یک روند ثابت در ابتلاء به ویروس کرونا برخوردار بود و حتی چند شهر آن در لیست شهرهای سفید قرار گرفت با آغاز این ماه و شروع تعطیلات و حضور گسترده مسافران و عدم رعایت مسائل و پروتکل‌های بهداشتی و همچنین فاصله گذاری اجتماعی، امروز با افزایش آمار تشخیص سرپایی ابتلا و همچنین بیماران بستری ناشی از ویروس کرونا مواجه بوده و این شرایط سبب شده تا فضای همراه با بیم و هراس از شیوع موج دوم کرونا در استان گیلان ایجاد شود.

حضور گسترده مسافران و آغاز فعالیت کسب و کارها سبب شده تا خود شهروندان گیلانی نیز به تصور اینکه کرونا کنترل و مهار شده و دیگر خطری آنها را تهدید نمی‌کند احتیاط را کنار گذاشته و حتی عده‌ زیادی از آنها در هنگام حضور در معابر عمومی، خیابان‌ها و حتی در محل کار خود از ماسک و دستکش استفاده نکرده و فاصله گذاری اجتماعی را نیز رعایت نمی کنند.

هفته جاری بود که ارسلان زارع استاندار گیلان با گلایه از عدم توجه مردم به خطر وجود کرونا و کاهش مشارکت‌ها نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی نسبت به احتمال شیوع موج دوم این ویروس منحوس و خطرناک هشدار داد.

زارع از شهروندان گیلانی درخواست کرد برداشتن محدودیت‌ها را به منزله پایان کرونا ندانند زیرا این ویروس همچنان در کمین نشسته و در صورت غفلت از آن باز نیز قربانی خواهد گرفت.

امروز به گفته بسیاری از مسئولان حوزه بهداشت و درمان، ویروس کرونا تغییر چهره داده و حال با نوعی از بیمارانی در این زمینه مواجه هستیم که دیگر هیچ علامتی همانند سرفه، تب و یا تنگی نفس ندارند که این موضوع شرایط را سخت‌تر از روزهای ابتدای شیوع این ویروس تاجدار کرده است. متأسفانه در این میان عدم توجه شهروندان به نکات و توصیه‌های بهداشتی اعلام شده و برگزاری بسیاری از مراسم‌های غیر ضرور اعم از ختم و عروسی زمینه را برای انتشار بیشتر کرونا که در حال حاضر چراغ خاموش اقدام به گرفتن قربانی می‌کند فراهم کرده است.

بستری شدن روزانه ۳۰ تا ۴۰ بیمار مبتلا به کرونا در گیلان

در این زمینه سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن هشدار نسبت به اینکه کرونا تمام نشده است، اظهار کرد: در حال حاضر به ظاهر روند ابتلاء در استان گیلان کاهش یافته اما این نباید به منزله پایان کرونا تلقی شود.

دکتر آبتین حیدرزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد بستری های ناشی از کرونا در استان گیلان ۳۰ تا ۴۰ بیمار در روز است، افزود: همچنان بیماری به طور فعال منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه امروز شاهد افزایش انتقال و شیوع این بیماری در روستاها و مناطق ییلاقی استان گیلان هستیم، گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل این افزایش مسافرت‌های غیر ضرور و عدم رعایت فاصله گذاری فیزیکی است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه با تأکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی، تصریح کرد: شستن دست‌ها چند بار در روز و استفاده از  ماسک و دستکش نیز در زمان‌های حضور در معابر عمومی و امکان شلوغ ضروری است.

حال که آمارهای اعلامی روزانه از سوی وزارت بهداشت نشان دهنده اوج گیری دوباره ویروس کرونا در برخی مناطق کشور و افزایش آمار فوتی‌ها است، مهم‌ترین مواردی که باید از سوی همه ما مورد توجه قرار گیرد این است که این ویروس با کسی شوخی نداشته و در صورت عدم توجه به توصیه‌های اعلام شده و رعایت نکردن بهداشت و فاصله‌های فیزیکی، دوباره شاهد بازگشت روزهای سخت و حتی محدودیت‌ها در کشور خواهیم بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار