کد خبر : 58134
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸

حضور هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در شفت/ حوزه سلامت شهرستان تقویت می‌شود

حضور هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در شفت/ حوزه سلامت شهرستان تقویت می‌شود

هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بازدید از زیرساخت‌های بخش بهداشت و درمان شفت و نشست با مسئولان این شهرستان کمتر توسعه‌یافته، بر ضرورت استقرار تجهیزات پزشکی و توسعه اقدامات حوزه سلامت تأکید کردند.

به گزارش گیلانستان، پیش از ظهر امروز ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان به همراه معاونین و جمعی از مدیران ستادی دانشگاه از زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی شهرستان کمتر توسعه‌یافته و محروم شفت بازدید کرد.

حضور هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در شهرستان کمتر توسعه‌یافته شفت

هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان ابتدا در بیمارستان ۳۲ تخت خوابی شفت حضور یافت و از بخش‌های مختلف درمانی و بستری آن بازدید کردند.

سالاری همچنین به همراه معاونین و مدیران ستادی به مرکز جامع سلامت شهری شماره ۲ شفت حضور یافت و ضمن بررسی بخش‌های خدماتی آن مرکز مشکلات موجود را احصا و برای رفع آن‌ها تصمیماتی را اتخاذ کرد.

همچنین هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان پس از بازدیدهای میدانی در جلسه شورای سلامت شفت حاضر شدند و با مسئولان شهرستان طی نشستی مشکلات زیرساختی بخش بهداشت و درمان را بررسی و مواردی را جهت رفع مشکلات و چالش‌های آن‌ها تصویب کردند.

توسعه و تجهیز بخش بهداشت و درمان شفت ره‌آورد رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به شفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان در این نشست با اشاره به وضعیت این دانشگاه طی یک سال گذشته، اظهار کرد: بیش از یک سال و دو ماه است که دانشگاه را تحویل گرفته و از همان موقع تاکنون با دو‌ بحران برف و کرونا مواجه شده‌ایم که علاوه بر آن‌ها تشدید تحریم‌ها نیز شامل حال ما شده است.

وی با بیان اینکه نخستین محور عملکرد ما در دانشگاه پیگیری مستمر برای توسعه زیرساخت‌های درمانی و همچنین پرداخت مطالبات پرسنلی و غیر پرسنلی بوده، افزود: بدهکاری بالا در دانشگاه علوم پزشکی گیلان انگیزه را در نیروهای صف، ستاد، پیمانکار و کادر سلامت گرفته بود اما اکنون نیمی از بدهی بالای ۶۷۰ میلیارد تومانی این حوزه پرداخت‌شده است.

ارسلان سالاری با بیان اینکه کمبودهای عدیده در بخش زیرساخت‌های دانشگاه وجود داشت که نمونه آن کمبود CT اسکن بود، خاطرنشان کرد: تاکنون ۶ دستگاه CT اسکن وارد گیلان شده و در تلاشیم تا ۶ دستگاه دیگر نیز به بیمارستان‌های دولتی گیلان اضافه شود.

وی با بیان اینکه باید در جهت پیشبرد امور از تمامی ظرفیت‌های ملی و استانی بهره گرفت، تصریح کرد: تمام امکانات و تجهیزاتی که در گیلان طی یک سال اخیر اضافه‌شده و افزایش انگیزه‌ای که امروز در سطح دانشگاه شاهد آن هستیم، مرهون تلاش‌ها و پیگیری‌های هیئت‌رئیسه دانشگاه و مساعدت‌های سازمان برنامه‌وبودجه، مقام عالی وزارت بهداشت و همچنین تلاش‌های نیروهای مسلح ازجمله نزاجا بوده است.

سالاری با اشاره به عقب‌ماندگی‌های حوزه سلامت استان به‌ویژه در شهرستان‌های غرب گیلان، گفت: همان‌گونه که زیرساخت‌های بهداشت و درمان در گیلان عقب‌مانده است، شهرستان شفت نیز نسبت به آن بسیار عقب‌مانده‌تر است، ازاین‌رو  در هر بازه زمانی که تجهیزاتی در استان تقسیم شده بر اساس شاخص‌ها و کمبودهای شهرستان‌ها انجام‌شده و در این خصوص سهم شهرستان‌های محروم به‌ویژه شفت و فومن ویژه‌تر دیده‌شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از تشدید توجهات دانشگاه به شفت در جهت افزایش خدمات زیرساختی و زیربنایی خبر داد و گفت: در حال حاضر متخصص بیهوشی و متخصص جراحی به شفت اختصاص‌یافته و به‌زودی در این شهرستان خدمات جراحی عمومی و زنان و زایمان ارائه خواهد شد تا از ارجاع نامتعارف بیمار به مرکز استان و یا بیمارستان‌های هم‌جوار کاسته شود.

سالاری با بیان اینکه علیرغم گسیل توجهات به بیمارستان امام رضا(ع) شفت، این بیمارستان ضریب اشغال تخت پایینی دارد، گفت: انتظار ما این است اشغال تخت در شفت باوجود پزشکان متخصص بیشتر شود و بیماران شهرستان در این بیمارستان درمان شوند.

وی بر لزوم فراهم آوردن قطعه زمینی در منطقه امامزاده ابراهیم(ع) شفت تأکید کرد و گفت: با توجه به نیاز منطقه امامزاده ابراهیم و همچنین گردشگرپذیربودن آن لازم است یک مرکز بهداشتی در آن منطقه به جهت رفاه حال ساکنین و گردشگران راه‌اندازی شود و دانشگاه آمادگی دارد تا در صورت اختصاص زمین این پروژه را اجرایی کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر امکانات و تجهیزات پزشکی به شفت اختصاص‌یافته، گفت: دو دستگاه الکتروشوک دیگر نیز امروز به شفت اختصاص‌یافته و بنده آمادگی دارم با توجه به محدودیت‌های حاکم در این شهرستان نیازهای بهداشتی و درمانی آن بیش‌ازپیش رفع شود.

سالاری همچنین در پایان ضمن تشکر از فرماندار شفت به‌عنوان رئیس شورای سلامت این شهرستان در طول دوران کرونا، از وی خواست همچون گذشته با هماهنگی و ساماندهی توان خیران، منابع حاصله را در جهت رفع نیازمندی‌ها حوزه بهداشت و درمان به کار بگیرد.

افزایش زیرساخت‌های حوزه سلامت در شفت ضرورت دارد

فرماندار و رئیس شورای سلامت شهرستان شفت نیز در این نشست مشترک ضمن تقدیر از پیگیری‌های مجدانه رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به‌ویژه ایام کرونا، اظهار کرد: پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی یک سال اخیر مشهود بوده و تلاش شبانه‌روزی کادر سلامت نیز طی این دوران قابل‌توجه و قابل‌تحسین است.

سید محسن موسوی به وضعیت زیرساخت‌های بهداشت و درمان شهرستان شفت اشاره کرد و افزود: ۸۰ درصد جمعیت شفت در روستاها ساکن هستند و لازم هست به زیرساخت‌های حوزه سلامت در آن با توجه به گردشگر پذیر بودن شهرستان بیش‌ازپیش توجه شود.

فرماندار شفت با اشاره به کمتر توسعه‌یافتگی شفت و لزوم توجه دستگاه‌های اجرایی و خدماتی به آن، گفت: انتظار است شفت با توجه به اینکه جز ۳۱ شهرستان کمتر توسعه‌یافته محسوب شده در حوزه بهداشت و درمان نیز از عنایت و امکانات علوم پزشکی بیشتر بهره‌مند شود.

موسوی به بیمارستان ۳۲ تخت خوابی شفت و مشکلات موجود در آن اشاره کرد و گفت: آمار آسیب پذیران بالا در بیمارستان شفت نشان می‌دهد فقر امکانات ازجمله ICU و همچنین نیروی انسانی در این شهرستان وجود دارد.

رئیس شورای سلامت شفت با بیان  اینکه مراکز بهداشتی در سطح دهستان‌های شهرستان ۲۴ ساعته فعال نیستند، گفت: بیماران این شهرستان با پراکندگی جمعیت حاکم در آن اگر شب‌هنگام بیمار شوند ناچارند به مرکز شهر شفت مراجعه و خدمات درمانی را بگیرند.

فرماندار شفت از آمادگی شهرستان به جهت فراهم کردن زیرساخت‌ها در حوزه سلامت خبر داد و گفت: در بخش احمدسرگوراب زمینی از سوی یکی از خیران در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرارگرفته و برای احداث یک مرکز درمانی و آموزشی جامع مهیا است.

موسوی با اذعان به اینکه خدمات دولت درزمینه بهداشت و درمان به شفت قابل‌توجه است، گفت: بخشداران در شهرستان آمادگی دارند هر امکاناتی که لازم است را برای افزایش زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی مهیا کنند و در این زمینه آمادگی کامل وجود دارد.

رئیس شورای سلامت شفت همچنین در پایان مطالباتی را در جهت افزایش زیرساخت‌های بهداشت و درمان اعم از نیروی انسانی، تجهیزات پزشکی و تشخیصی و همچنین فعال کردن ظرفیت موجود در این حوزه تأکید کرد.

ضریب اشغال تخت بیمارستان شفت کمتر از ۲۰ درصد است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با اشاره به پایین بودن ضریب اشغال تخت در بیمارستان امام رضا(ع) شفت، اظهار کرد: در حوزه سلامت توزیع امکانات بر مبنای جمعیت و ضریب اشغال تخت بوده اما این ضریب  در بیمارستان شفت بین ۱۷ تا ۲۰ درصد است.

انوش دهنادی مقدم با اشاره به نیاز شهرستان مبنی بر راه‌اندازی بخش جراحی، افزود: بخش جراحی شفت به‌زودی راه‌اندازی می‌شود و به‌زودی یک پزشک جراح به همین منظور در بیمارستان مستقر خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان‌های با جمعیت بالای یکصدهزار نفر پیش‌بینی‌شده، گفت: راه‌اندازی دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان‌های ۳۲ تختخوابی که جمعیت پایینی دارند و اشغال تخت آن‌ها نیز کم است مقرون‌به‌صرفه نیست نه اینکه در این نوع از بیمارستان‌ها اکسیژن برای بیماران وجود نداشته باشد.

دهنادی مقدم با بیان اینکه باید از پزشکان متخصص در شهرستان‌های هم‌جوار استفاده و در جهت ارائه خدمات درمانی به مردم شفت بهره گرفت، گفت: در بیمارستان‌هایی که متخصص خاصی حضور ندارد بیمارستان معین جغرافیایی باید امکانات و خدمت موردنظر را به بیماران شهرستان هم‌جوار و فاقد پزشک ارائه کند.

وی در تشریح دلیل پایین بودن ضریب اشغال تخت در بیمارستان شفت نیز بیان کرد: مردم تصور می‌کند همان خدمت را اگر در مرکز استان دریافت کنند به نفعشان است هر جند در برخی از مواقع ضعف در ارجاع غیرحرفه‌ای بیمار به بیمارستان‌ها است.

فعالیت دو داروخانه شبانه‌روزی در شفت

فیروز سرودی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه از سال ۹۲ داروخانه شبانه‌روزی در شهر شفت دایر شده، اظهار کرد: علاوه بر یک واحد داروخانه شبانه‌روزی در شهر شفت داروخانه بیمارستان نیز فعال هست و علاوه بر بیماران بستری به بیماران سرپایی نیز خدمت ارائه می‌کند.

وی افزود: گرچه داروخانه مستقر در بیمارستان سود ده نیست اما همچنان به‌عنوان یک داروخانه شبانه‌روزی فعالیت می‌کند تا مردم به‌ناچار به خارج از بیمارستان مراجعه نکنند.

بیمارستان شفت زیان ده است

سلیمانی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شفت نیز در این نشست با ابراز خرسندی از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مقایسه با سایر استان‌ها، اظهار کرد: در چندین استان به‌عنوان مدیر فعالیت کرده‌ام اما پاسخگویی و دسترسی مدیران شهرستان‌ها به مسئولان علوم پزشکی گیلان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است.

وی با بیان اینکه به سبب شیوع کرونا با ریزش ورودی به بیمارستان‌ها و همچنین کاهش درامد آن‌ها روبرو هستیم، افزود: اضافه‌کار و کارانه پرسنلی در دوره کنونی نسبت به یک سال گذشته بهبودیافته و علاوه بر آن زمان پرداخت کارانه و اضافه‌کار بسیار کوتاه شده است.

رئیس بیمارستان ۳۲ تخت خوابی شفت با اشاره به تراز منفی درآمدی در بیمارستان شفت، گفت: درآمد بیمارستان نسبت به هزینه‌های آن یک‌سوم بوده درحالی‌که دانشگاه تمامی هزینه‌های این بیمارستان را به طریق مختلف تأمین کرده است.

سلیمانی با بیان اینکه وضعیت درآمدی بیمارستان شفت نسبت به گذشته بهبودیافته، افزود: پزشکان متخصص طی یک سال اخیر به شفت تخصیص‌یافته و این مسئله علاوه برافزایش رضایتمندی مردم موجب افزایش درآمد نیز شده است.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار