کد خبر : 36518
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 اردیبهشت 1398- 50: 17

استاندار گیلان:

حفظ اسناد تاریخی گامی برای صیانت از هویت ملی است

حفظ اسناد تاریخی گامی برای صیانت از هویت ملی است

سالاری با تاکید بر لزوم ترسیم نقشه توسعه استان با نگاه به گذشته گفت: حفظ اسناد تاریخی گامی برای صیانت از هویت ملی است.

به گزارش گیلانستان «مصطفی سالاری» امروز (پنج‌شنبه،۱۹ اردیبهشت) در همایش تجلیل از حامیان میراث مکتوب گیلان در رشت با بیان اینکه می‌توان با شناخت از گذشته فردایی بهتر ساخت گفت: شناخت هویت ملی امری مهم در توسعه بوده و در گرو حفاظت از اسناد تاریخی است چراکه در آشنایی با پیشینیان ضمن ساختن فردایی بهتر می‌توانیم آینده مطلوبی را برای کشور رقم زنیم.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه باید به گذشته خود افتخار و از آن برای ساخت فردایی بهتر استفاده کنیم اظهار کرد: با شناخت درست از سوابق تمدنی گیلان باید نقشه راه آینده را ترسیم کرد و وضعیت بهتری را برای نسل‌های آینده در حوزه‌های مختلف دینی، فرهنگی، هنری و معماری حتی ابعادی از خوراک و پوشاک ایجاد کرد.

وی با اشاره به عکسای موجود از استان از حدود ۹۰ سال پیش گفت: این عکس‌ها گویای بسیاری از وقایع مانند پوشاک زیبا و کامل در زنان و مردان گیلانی است که متاسفانه امروزه در معرض فراموشی است.

سالاری با اشاره به تفاوت امروز استان با گذشته که در عکس‌های موجود به طور واضح مشخص است افزود: اسناد مکتوب موجود نشان‌دهنده عدم استفاده درست از میراث طبیعی و به خطا رفتن است.

وی اذعان کرد: در این عکس‌ها اسنادی از رودخانه محله پیربازار که در گذشته محل پهلوگیری کشتی‌های باربری بود، وجود دارد که متاسفانه با دست‌کاری نادرست از بین رفت و این سند نشانگر اشتباه محاسباتی در استفاده از منابع طبیعی است.

سالاری با تاکید بر اینکه نگهداری اسناد توسط متخصصین و مجموعه‌های تخصصی موجب صیانت بهتر از آنها می‌شود گفت: این اسناد ممکن است بر اثر عدم نگهداری صحیح در طول زمان دچار آسیب شود و باید به متخصصان فن سپرده شوند.

وی از همه‌ فرهنگ دوستان و افرادی که دارای اسنادی گران‌بها در خصوص استان هستند، خواست تا آنها را به سازمان اسناد جهت صیانت  و حفاظت و استفاده نسل های بعدی قرار دهند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار