کد خبر : 39334
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 تیر 1398- 57: 16

نماینده مردم رشت در مجلس:

حل مشکلات صنعت نوغانداری به توسعه آن در گیلان کمک می‌کند

حل مشکلات صنعت نوغانداری به توسعه آن در گیلان کمک می‌کند

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: جهت افزایش انگیزه کشاورزان گیلان در نوغانداری و توسعه این صنعت باید مشکلات پیرامون آن به طور کلی حل شود.

به گزارش گیلانستان جبار کوچکی‌نژاد عصر امروز در مراسم روز مزرعه ملی ابریشم در مرکز تحقیقات ابریشم کشور اظهار داشت: مرکز تحقیقات ابریشم می‌تواند در راستای حل مسائل پیرامون نوغانداری و خودکفایی تخم نوغان در کشور گام‌های مثبت بسیاری بردارد.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه تولید و افزایش نوغانداری جزء وظایف مهم مراکز نوغانداری و حتی بخش خصوصی است ابراز داشت: در این راستا گروه‌های تخصصی باید مشکلات پیرامون این حوزه را در زمان مناسب حل و بهره‌برداری را افزایش دهند و البته نیاز به حمایت هم دارند.

کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه امسال میزان تولید پیله تَر در کشور حدود هزار و ۴۰۰ تن بوده است خاطرنشان کرد: قبلاً دو شهرستان لنگرود و آستانه‌اشرفیه به عنوان مرکز بازرگانی نوغان محسوب می‌شدند و همچنین صومعه‌سرا نیز در زمینه تولید در این صنعت بسیار فعال بود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه امروز تا حدودی میزان رغبت کشاورزان نسبت به نوغانداری کاهش یافته است اظهار داشت: در این راستا باید میزان حمایت‌ها را از مرکز تحقیقات ابریشم کشور و همچنین از بخش اجرا افزایش دهیم.

یکی از محققان صنعت نوغانداری گیلان نیز در این مراسم با اشاره به موضوع تأثیر منابع مختلف کودهای ازته روی صفات کیفی برگ توت و پیله کرم ابریشم اظهار داشت: بهره‌گیری از روش‌های محلول‌پاشی در عملیات کودپاشی توتستانها در زمان مناسب بسیار اهمیت دارد.

سیداسماعیل حسنی ‌امام با اشاره به بهره‌گیری از روش محلول‌پاشی اظهار داشت: بهر‌ه‌گیری از روش محلول‌پاشی در عملیات کودپاشی توتستانها قبل از برداشت برگ توت در مسیر تغذیه لاروهای کرم ابریشم دارای مزایای متعددی است.

وی به مزایای بهره‌گیری از روش محلول‌پاشی در عملیات مذکور اشارع کرد و افزود: کاهش مصرف کود در واحد سطح توتستانها، کاهش هزینه کارگری، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، افزایش راندمان تولید پیله به ازای هر جعبه تخم نوغان از مزایای آن است.

به گزارش تسنیم، در انتهای این برنامه از تعدادی از نوغانداران فعال استان گیلان قدرانی شد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار