کد خبر : 46089
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 دی 1398- 26: 16

خانه احزاب گیلان افتتاح شد/تلاش احزاب برای افزایش مشارکت مردم

خانه احزاب گیلان افتتاح شد/تلاش احزاب برای افزایش مشارکت مردم

در مراسم افتتاح دفتر خانه احزاب گیلان تأکید شد که اعضا آن تلاش کنند با وحدت و همکاری‌هایی که در بینشان وجود دارد مشارکت‌های مردمی را افزایش دهند.

به گزارش گیلانستان صبح امروز دفتر خانه احزاب گیلان که از احزاب قانونی متشکل شده در رشت است با حضور استاندار و احزاب گیلان افتتاح شد.

احزاب نیز زمینه استمرار امنیت در جامعه هستند
ارسلان زارع، استاندار گیلان در حاشیه افتتاح دفتر خانه احزاب گیلان در رشت با تأکید بر وحدت و همدلی اظهار کرد: موفقیت ایران اسلامی در راستای وحدت و وفاق ملی است.

وی با اشاره به نگاه دولت‌ها به احیا یا حذف احزاب در کشور افزود: از زمان شکل‌گیری انقلاب اسلامی تاکنون نگاه دولت‌ها به احزاب و گروه‌های سیاسی متفاوت بوده و بر این اساس است که احزاب پس از دولت اصلاحات چراغش در دولت نهم و دهم خاموش شد و مجدداً در دولت یازدهم و‌ دوازدهم به‌عنوان یک مؤلفه مؤثر در توسعه به آن نگاه شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به فعالیت ۱۱۶ حزب دارای پروانه گفت: ۹ جبهه حزبی جدید در گیلان تشکیل و به تائید وزارت کشور نیز رسیده که فعالیت خود را نیز در استان شروع کردند.

زارع با بیان اینکه ساماندهی اقتصاد در دولت یازدهم رشد صعودی و مستمری داشت اما با پیروزی ترامپ، آمریکا از پیمان قانونی برجام خارج و بدیهی بود که شوک اقتصادی و سیاسی در کشور ایجاد شود، افزود: با توجه به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب و دولت، می‌توانیم باقدرت به حدی پیش برویم که شاخص اقتصادی مثبت شده و به سقف یک‌میلیون نفر شغل تا پایان سال برسیم.

استاندار گیلان پس از تأکید بر تقویت وفاق در بین احزاب و اشاره‌ای به رد صلاحیت عده‌ای از داوطلبین یازدهمین دوره انتخابات مجلس که مورد تأکید رئیس‌جمهور نیز بوده، تصریح کرد: از شورای نگهبان انتظار می‌رود با تجدیدنظر و باز کردن فضا برای ورود دیگر از افراد به چرخه انتخابات که مورد تأکید دولت و احزاب نیز هستند، موجب افزایش مشارکت مردم در انتخابات شوند.

نماینده عالی دولت در گیلان با ابراز امیدواری از بهبود فضای سیاسی در گیلان گفت: به نظر می‌رسد برخی از حوزه‌های انتخابی گیلان به سبب رد صلاحیت عده‌ای از داوطلبان، فضای رقابتی خود را ازدست‌داده باشند که لازم است تجدیدنظرها در این خصوص انجام شود.

کار احزاب گدایی صلاحیت نیست
یدالله طاهر نژاد، عضو خانه احزاب ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه خانه احزاب در دوران دولت اصلاحات شکل‌گرفته است، اظهار کرد: این خانه در راستای دور شدن از فضای تنازع احزاب در دولت اصلاحات شکل گرفت و به سمت هدف‌های مشترک در کشور فعالیت می‌کرد.

عضو هیئت مؤسس خانه احزاب ایران با اشاره به فلسفه ایجاد این خانه در کشور گفت: فلسفه تشکیل خانه احزاب تعامل، همگرایی و خنثی‌سازی رفتارهایی که موجب می‌شد انرژی دولت‌ها به‌جای پرداختن به امور جاری کشور صرف خنثی‌سازی کنش‌های سیاسی شود شکل گرفت.

طاهر نژاد با تأکید بر اینکه توسعه همه‌جانبه سیاسی اجتماعی فرهنگی در کشور نیازمند داشتن چند حزب قدرتمند است، افزود: در کشور به‌جای اینکه صدها حزب داشته باشیم لازم است سه تا چهار حزب قدرتمند داشته باشیم تا فعالیت آن‌ها یکدیگر را خنثی نکنند.

وی با بیان این‌که احزاب دولت ساز هستند، گفت: اعضا، وظیفه عملگی دولت را بر عهده ندارد بلکه برای تشکیل دولت و نقش‌آفرین در کشور تشکیل می‌شوند.

عضو خانه احزاب ایران با بیان اینکه ما حامی دولت بوده اما به‌جا از آن انتقاد نیز می‌کنیم، تصریح کرد: وقتی از ۸۰ میلیون جمعیت ایران ۶۰ میلیون نفر کمک معیشتی می‌گیرند یعنی اشتباه بزرگی در مدیریت کشور علیرغم داشتن ظرفیت و منابع وجود دارد.

وی همچنین رد صلاحیت عده کثیری از داوطلبین یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را موردنقد خود قرارداد و بیان کرد: احزاب نباید صلاحیت را گدایی کنند چون شورای نگهبان کار قانونی خود را انجام می‌دهند درنتیجه احزاب باید روند و رویه بررسی صلاحیت‌های داوطلبین را اصلاح کنند.

طاهر نژاد با اشاره به اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در روزهای واپسین مجلس نهم گفت: در قانونی که در هفته آخر عمر مجلس نهم اصلاح‌شده دادستان نیز در هیبت اجرایی حضور دارد و اعضای هیئت اجرایی نیز باید توسط شورای نگهبان تائید شوند درحالی‌که بنا بر قانون اساسی، قرار بر این است انتخابات همه‌اش مردمی برگزار شود.

تأکید بر وحدت و حفظ وفاق وجه اشتراک احزاب سیاسی
محمود قاسم نژاد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان نیز در این مراسم با اشاره به نقش مؤثر احزاب در توسعه همه‌جانبه کشور اظهار کرد: حفظ نظام سیاسی و زمینه تحرک و پویایی بیشتر مردم، آگاهی سیاسی جامعه، اشتغال و رفع محدودیت‌ها برای قرار گرفتن در کنار یکدیگر وجه مشترک در بین احزاب است و باید با حفظ این رویه گره‌های کلی کشور به‌نظام باز شود.

وی با بیان اینکه حفظ کلیت نظام وجه مشترک وارد این میان احزاب است که می‌تواند بسیاری از مشکلات در جامعه حل کند، افزود: احزاب باید جلوی برخی از رفتارهای استبدادگونه را در کشور بگیرند و مشکلات نظیر کاهش مشارکت مردمی را با وحدت و همکاری‌هایی که در بینشان وجود دارد، افزایش دهند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان همگرایی و حفظ وحدت را، امروزه حمایت همه‌جانبه از دولت دانست و گفت: دولت کنونی برخاسته از رأی حدود ۲۴ میلیون نفر ایرانی است و هیچ‌کس نباید به نفع خواسته جناحی، دولت را سیبل کند بلکه در شرایط کنونی باید در چارچوب نظام اسلامی که همان قانون اساسی و ولایت‌فقیه است از فعالیت احزاب حمایت کرده و به پویایی جامعه کمک کرد.

شورای نگهبان جایگاه اصلاح‌طلبان را در مجلس حذف کرده است
سهیلا مدارائی، مسؤولین خانه احزاب گیلان در حاشیه افتتاح این خانه با بیان اینکه خانه احزاب گیلان از سال ۸۱ در دولت اصلاحات شکل گرفت و جزو اولین خانه‌های احزاب در کشور بود، اظهار کرد: در دولت نهم و دهم خانه احزاب هیچ فعالیتی نداشت اما مجدداً در دولت‌های یازدهم و دوازدهم این خانه فعال شد.

دبیر کل حزب مشارکت‌های مردمی گیلان با اشاره به ظرفیت‌های ایجادشده در زمینه خوابگاه برای میهمانان و کلاس‌های آموزشی برای اعضا افزود: این خانه برای همه احزاب عضو سه فراکسیون فعال اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و مستقلین ایجادشده و بنا دارد محلی برای فعالیت حزبی جریانات سیاسی باشد.

وی بر وحدت و همگرایی در احزاب تأکید کرد و گفت: در تلاشیم احزاب را در کنار یکدیگر و همگرایی با مردم ارتباط دهیم تا اهداف مشترک ملی و استانی در آن دنبال شود.

مسؤولین خانه احزاب گیلان بر لزوم حمایت حاکمیت از احزاب شناسنامه به جهت افزایش مشارکت در عرصه‌های مهم ازجمله مجلس تأکید کرد و افزود: ما نمایندگان مردم هستیم و در انتخابات پیش روی مجلس، ما که از نمایندگان آن‌ها هستیم حذف‌شده‌ایم درحالی‌که باید اصلاح‌طلبان در مجلس جایگاه داشته باشند.

دبیر کل حزب مشارکت‌های مردمی استان گیلان با بیان اینکه شورای نگهبان عده‌ای از داوطلبین هم جناحشان را در بررسی صلاحیت‌ها را رد کرده، گفت: اگر قرار است انقلابی‌ترین مردم با عنوان اینکه مسلمان نیستند علیرغم اینکه التزام به قانون اساسی و ولایت‌فقیه دارند کنار گذاشته شوند، صحیح نیست.

حفظ وفاق در احزاب موجب کاهش اثرات فشار خارجی و اعتماد مردمی می‌شود
دارابی مجد، نماینده فراکسیون اصولگرایان گیلان نیز در این مراسم با بیان اینکه خانه احزاب متعلق به همه احزاب است و در آن باید به وفاق همه‌جانبه ملی رسید، اظهار کرد: وحدت احزاب می‌تواند با توجه به فشارهای خارجی و حوادثی که اخیراً در آستانه انتخابات ایجادشده در جلب اعتماد مردمی اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه احزاب سیاسی حلقه واسطی بین حاکمیت و مردم هستند و هرچقدر به یکدیگر نزدیک باشند حاکمیت بیشتر می‌داند به مردم خدمت کنند، افزود: احزاب با کادر سازی و روشنگری در حاکمیت می‌توانند موجب شکوفایی جامعه شوند.

رد صلاحیت اعتدالیون بیانگر از دست رفتن جایگاه آن‌ها در مجلس است
محمدابراهیم نصر، نماینده حزب اعتدال و توسعه و مستقلین گیلان نیز در این مراسم با تقدیر از نگاه دولت روحانی در احیا احزاب اظهار کرد: در دولت روحانی علاوه بر احیا احزاب، حزب‌های جدیدی نیز تشکیل‌شده اما جایگاهی ندارد.

وی با انتقاد از شورای نگهبان مبنی بر رد صلاحیت تعدادی از داوطلبین موردحمایت حزبشان در انتخابات مجلس پیش رو افزود: ما سه داوطلب موردحمایت در حزب خود داشتیم که آن‌ها توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده و بااین‌حال نمی‌توان گفت احزاب در کشور جایگاهی دارند.

نصر با بیان اینکه جوانان بیکار هستند و مشکلات اقتصادی در جامعه زیاد است که موجب نارضایتی مردم شده، گفت: رد صلاحیت برخی از داوطلبان نمایندگی مجلس بر نگرانی‌های مردم به‌ویژه جوانان افزوده است.

خانه احزاب گیلان به‌منظور کاهش فاصله بین احزاب ایجادشده و بااینکه یک تشکل مردم‌نهاد است دولت از آن حمایت می‌کند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار