کد خبر : 60025
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 آذر 1399- 48: 12

خدمت بی‌منت مسجدی‌ها در روزهای سخت/ «امام محله» یاریگر نیازمندان گیلانی

خدمت بی‌منت مسجدی‌ها در روزهای سخت/ «امام محله» یاریگر نیازمندان گیلانی

مساجد در فرهنگ و آئین ما همواره محل انس با پروردگار و احیای معنویت بوده اند اما این بار مسجدی ها در روزهای سخت در کنار مردم قرار گرفته و به نوعی دیگر فعالیت می کنند.

به گزارش گیلانستان، مساجد در فرهنگ و آئین ما همواره محل انس با پروردگار و آرامش و احیای معنوی محسوب می‌شوند و مسلمانان در مناسبت‌های مختلف در این مراکز الهی گرد هم آمده و به نیایش با معبود خود مشغول می‌شوند.

دین مبین اسلام هیچ‌گاه نگاه یک جانبه گرایانه به مسجد نداشته و این مراکز معنوی همواره محل شکل گیری اتفاقات مهمی در تاریخ بوده است؛ چه در زمان صدر اسلام و چه در تاریخ معاصر و شکل گیری انقلاب اسلامی ایران.

مساجد پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به‌ویژه در سال‌های اخیر علاوه بر نقش‌آفرینی مؤثر و پررنگ در لحظات معنوی ما، محل اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری بوده و حتی یکی از مراکز مهم در زمینه کمک به محرومان و نیازمندان محسوب می‌شود و این مهم، نتیجه نگاه درست و اصیل جریان انقلاب به این پایگاه عظیم معنوی است.

«طرح امام محله» یکی از طرح‌هایی است که به همت سازمان تبلیغات اسلامی و با هدف کمک به محرومان و آسیب‌دیدگان با محوریت مساجد و ائمه جماعات در سراسر کشور اجرا شده است و به گفته قائم مقام معاونت فرهنگی تبلیغات اسلامی یکی از محوری‌ترین برنامه‌های این سازمان است.

حجت الاسلام ناصر میر محمدیان در گفتگویی درباره طرح «امام محله» گفت: امام محله یک ایده کلی را دنبال می‌کند اینکه در گام دوم انقلاب به جای اینکه از مسجد انتظار برپایی نماز و از روحانی مسجد هم انتظار پیش نماز بودن داشته باشیم، روحانی مسجد مسائل محله را شناسایی و کمک کند تا مسائل در حوزه‌های مختلف حل شود.

وی ادامه داد: طرح «امام محله» طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در ۸۰ هزار محله و مسجد کشور اجرایی می‌شود و مهم‌ترین هدف طرح نیز، رفع مشکلات مردم محلی با کمک امام و خود مردم است.

میر محمدیان بیان کرد: در اجرای طرح امام محله، روحانی در همه فعالیت‌ها و نه فقط نماز جماعت بلکه در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، خیریه و مباحث خانواده و امور آموزشی فعالیت دارد و امامت جماعت نیز با ایشان است و تلاش داریم با این کار در روستاها و مناطق آسیب پذیر و محلات، روحانیون را محور فعالیت‌های فرهنگی در همه حوزه‌ها قرار دهیم.

طرح امام محله مدتی است که در محلات استان گیلان نیز اجرایی شده و ائمه جماعات در این ایام که ویروس منحوس کرونا، شرایط اقتصادی و معیشتی مردم را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده، نقش مؤثری در رفع احتیاجات مردم و اصناف دارند.

در همین راستا، گفتگویی با امام محله «مسجد امیرالمومنین حافظ آباد رشت» انجام دادیم تا نظرات وی درباره چگونگی اجرای این طرح بزرگ و اقدامات آنها در دوران سخت کرونایی را جویا شویم.

سرکشی از نیازمندان هدف اصلی طرح امام محله

حجت‌الاسلام سید مرتضی فاضلی با بیان اینکه حدود یک سال است که طرح امام محله در رشت آغاز شده است، گفت: حل اختلاف بین خانواده‌ها و سرکشی از مردم نیازمند هر محله از جمله وظایف تعریف شده برای امامان محله است.

امام محله مسجد امیرالمومنین با اشاره به اینکه سعی ما بر این است که در محله حضور مؤثر داشته باشیم، افزود: تلاش داریم که با کسبه محل ارتباط داشته و مشکلات افراد را بررسی و شناسایی کنیم البته در این راستا از ظرفیت افراد مختلف برای رفع مشکلات مردم استفاده می‌کنیم.

استفاده از ظرفیت خیران برای کمک به محرومین

وی با بیان اینکه بودجه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته نشده و ما با کمک‌های مردمی و با استفاده از ظرفیت خیران به رفع مشکلات مردم اقدام می‌کنیم، اضافه کرد: در طرح امام محله در حد توان به مستأجران نیازمند نیز کمک می‌کنیم.

حجت الاسلام فاضلی با تاکید بر اینکه برخی مغازه‌داران در یک سال اخیر به دلیل شیوع کرونا دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند، اظهار کرد: بسته‌های کمک معیشتی از زمان شیوع کرونا طی دفعات متعدد بین نیازمندان محله پاسکیاب حافظ آباد توزیع شد.

غربالگری ۳۰ هزار نفر از ساکنان محله پاسکیاب به همت جوانان مسجدی

مسئول اجرایی کانون امام علی (ع) محله پاسکیاب نیز تصریح کرد: اعضای کانون و مسجدی‌های این محل در جریان برف سال گذشته، سقف تخریب شده یکی از منازل محل را تعمیر کردند و از فرد دیگری که دچار مشکل نخاعی بود نیز پرستاری کردند.

حسین صداقتی با اشاره به غربالگری حدود ۳۰ هزار نفر از ساکنان این منطقه در جریان شیوع ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: تا ۱۰ روز مانده به عید، لوازم بهداشتی مانند ماسک و دستکش را تهیه و بین مردم توزیع کردیم و در دو ماه نخست شیوع کرونا نیز حدود ۱۰ هزار ماسک را در اختیار بیمارستان‌ها قرار دادیم.

وی توزیع ماسک بین اصناف محل، خانوارهای محله و محلات اطراف را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: پس از اتمام کار تولید دستکش و ماسک، توزیع بسته‌های معیشتی را از روز دوم عید آغاز کردیم.

شناسایی ۴۷۸ خانواده نیازمند و توزیع ۱۱۴۵ بسته معیشتی و پروتئینی

مسئول اجرایی کانون امام علی (ع) محله پاسکیاب با اشاره به تهیه فرم خانواده‌های کم برخوردار و آسیب دیده را مورد اشاره قرار داد و افزود: مقرر شد مسجدی‌های محل نیازمندان اطراف خود را شناسایی کنند و در این راستا ۴۷۸ خانواده در مرحله اول شناسایی شدند.

صداقتی با بیان اینکه از ابتدای عید امسال تا دهه اول محرم، هزار و ۱۴۵ بسته معیشتی و پروتئینی را بین خانوارهای نیازمند شناسایی شده در این محله توزیع کردیم، بیان کرد: بسته‌های معیشتی به طور میانگین ۳۰۰ هزار تومان ارزش مادی داشتند.

وی با اشاره به اینکه در نیمه شعبان امسال به تمام خانواده‌های محله حافظ آباد بسته‌های بهداشتی و فرهنگی دادیم، اظهار کرد: در ماه رمضان امسال به دلیل شیوع کرونا مراسم افطاری را برگزار نکردیم و به جای آن هزینه‌ها را صرف تهیه بسته‌های معیشتی برای نیازمندان کردیم.

صداقتی با اشاره به اینکه حدود ۶۰۰ بسته معیشتی به ارزش ۳۴ میلیون تومان توسط مردم همین محل تهیه و بین نیازمندان توزیع شد، خاطرنشان کرد: اطعام روز عید غدیر و برگزاری مراسم محرم با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی نیز انجام شد.

مسئول اجرایی کانون امام علی (ع) محله پاسکیاب با بیان اینکه ما شبکه مولفینی داریم که خانواده‌های نیازمند محله را به ما معرفی می‌کنند، افزود: تهیه پول پیش برای چند خانوار در جریان طرح امام محله انجام شد.

تبلیغ و تبیین معارف دینی برای نسل جوان از دیگر وظایف امام محله است

صداقتی ادامه داد: روحانیون و مداحانی که درآمدی ندارند تحت پوشش مسجد امیرالمومنین هستند و امام محله ما به طور ماهانه کمک هزینه به آنها پرداخت می‌کند.

وی با تاکید به جایگاه مهم مسجد در هر محله، عنوان کرد: تبلیغ و تبیین معارف دینی و تربیت نسل جدید نیز در دستور کار امامان محله است.

مسئول اجرایی کانون امام علی (ع) محله پاسکیاب گفت: نوجوانان در طول تابستان برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اردویی را برعهده دارند و در ایام کرونا نیز کلاس‌های مختلف با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

آموزش مهارت به فرزندان خانواده‌های نیازمند طی توافق میان فنی و حرفه‌ای و مساجد

این جوان بسیجی، توانمندسازی و آموزش مهارت به افراد و فرزندان خانواده‌های نیازمند را از دیگر برنامه‌های مسجد امیرالمومنین رشت برشمرد و اظهار کرد: سال گذشته کلاس‌های «آموزش برق ساختمانی» را برگزار کردیم که در جریان این موضوع، حدود شش نفر از همین محله با مهارت آموزی، شاغل شدند.

صداقتی با بیان اینکه سازمان فنی حرفه‌ای با همکاری مسجد محل اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی رایگان برای افراد نیازمند می‌کند، ادامه داد: آموزش تعمیرات لوازم خانگی، فتوشاپ و سواد رسانه‌ای نیز به افراد داده شد و این طرح ادامه خواهد داشت.

مسئول اجرایی کانون امام علی (ع) محله پاسکیاب با تأکید بر ضرورت حفظ شأن و حرمت افراد نیازمند، افزود: با یک ماشین پست هماهنگ کردیم تا کمک‌های خود را در قالب پست به دست خانواده‌های نیازمند برسانیم تا شأن افراد آبرومند حفظ شود.

اگر چه جوانان بسیجی همواره بدون هیچ چشمداشتی در شرایط بحرانی پای کار آمده و بار خدمت رسانی به محرومان را به دوش کشیده‌اند اما بی مهری برخی از سیاسیون به این جوانان قابل اغماض نیست و دولت موظف است که حمایت حداکثری از جوانان عاشق خدمت را در دستور کار خود قرار دهد چرا که پرورش استعدادها و قدردانی از خدمات بی‌منت جهادگران وظیفه ذاتی نهادهای دولتی است.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار