کد خبر : 34031
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹

خط آهن رشت-قزوین ۱۰ روز دیگر به بهره‌برداری می‌رسد!!

خط آهن رشت-قزوین ۱۰ روز دیگر به بهره‌برداری می‌رسد!!

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی ساختمان مرکزی راه‌آهن رشت گفت: خط آهن رشت- قزوین ۱۰ روز دیگر به بهره‌برداری می‌رسد که شامل طولانی‌ترین پل ریلی کشور و اقدامات مهندسی پیچیده‌ای است.

به گزارش گیلانستان خیر اله خادمی در حاشیه بازدید از ایستگاه مرکزی خط آهن قزوین- رشت  اظهار کرد: راه‌آهن قزوین- رشت آماده افتتاح است و طی چند روز باقیمانده تا بهره‌برداری مراحل نهایی کار نیز به اتمام می‌رسد و بدین ترتیب رشت به‌عنوان چهارمین مرکز استان در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی حوزه حمل‌ونقل به شبکه ریلی متصل خواهد شد

وی از آماده‌سازی ۹۸ درصدی اقدامات روسازی خط آهن گفت: اقدامات نصب ایستگاه‌های فرعی نیز در حال انجام است و به‌زودی آماده بهره‌برداری خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا دو هفته آینده تمامی اقدامات زیرساختی و روسازی راه‌آهن به اتمام می‌رسد افزود: ایستگاه‌های پنج‌گانه مسیر، پیشرفت ۹۸ درصدی دارند و آماده بهره‌برداری است.

خادمی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی ساختمان مرکزی راه‌آهن رشت بیان کرد: امیدواریم که اقدامات باقی‌مانده تا ۱۰ روز دیگر به اتمام برسد و ایستگاه مرکزی تکمیل شود.

وی با بیان اینکه شرایط برای بهره‌برداری از پروژه خط آهن رشت-قزوین آماده است گفت: در سال ۹۶ و ۹۷ قرار بود پنج استان را به شبکه ریلی مجهز کنیم که خوشبختانه، سه استان به شبکه ریلی متصل شدند و شهر رشت نیز یکی از این پروژه‌ها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی پروژه اتصال گیلان به مسیر ریلی را یک اَبَر پروژه عنوان کرد و افزود: هم ازلحاظ محل اجرای پروژه، عبور از کوه‌های البرز و نیز پیچیدگی اقدامات مهندسی، موجب شد این پروژه منحصربه‌فردی باشد.

خادمی استان گیلان را قطب گردشگری کشور دانست و بیان کرد: با توجه به زیبایی‌های طبیعی مسیر، وجود  ۲۸ کیلومتر تونل، ۹ کیلومتر پل‌های زیبا و نیز طولانی‌ترین پل ریلی کشور، این خط ریلی خود می‌تواند مقصد گردشگری باشد.

وی با اذعان به اینکه این خط ریلی تأثیر مهمی در شبکه حمل‌ونقل بین‌المللی دارد تصریح کرد: با افتتاح این خط ریلی، مسیر انتقال بار از هند به اروپا را نصف و هزینه‌های حمل را نیز  ۳۰ درصد کاهش می‌دهد؛ همچنین اتصال گیلان به شبکه ریلی تحول بزرگی در مبادلات کالا ایجاد می‌کند، پس‌ازاین حجم عظیمی از مبادلات کالا در آسیا و اروپا از مسیر ریلی رشت-قزوین انجام خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این خط آهن بااتصال به آستارا و از آنجا به کشورهای آذربایجان و روسیه درنهایت به اروپا می‌رسد گفت: این مسیر ریلی در کریدور شمال- جنوب واقع‌شده که به‌عنوان یکی از فرصت‌های مهم اقتصادی ایران نه‌تنها می‌تواند درآمد سرشاری از محل ترانزیت نصیب کشور کند، بلکه جایگاه سیاسی کشور را نیز ارتقا می‌دهد.

خادمی با اشاره به جابجایی ۴۰ میلیون تُن بار از مسیر ریلی گیلان گفت: بارهایی که از جنوب شرق آسیا وارد روسیه و اروپا که می‌شدند که برآورد آن‌ها ۴۰ میلیون تن بار در سال بوده و پیش‌ازاین با کشتی جابجا می‌شدند، می‌توانند از شبکه ریلی استان گیلان استفاده کنند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار