کد خبر : 54646
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 مرداد 1399- 40: 17

گزارش ویژه؛

خودنمایی شکاف عمیق در شورای پنجم رشت/ از به سمت یکدیگر بودن انگشت اتهامات تا توصیه فساد به شهردار

خودنمایی شکاف عمیق در شورای پنجم رشت/ از به سمت یکدیگر بودن انگشت اتهامات تا توصیه فساد به شهردار

عملی نشدن طرح استیضاح شهردار رشت در شورای این شهر منجر به اتهام و توهین هایی از سوی اعضا نسبت به یکدیگر شد تا چهره ای جدید از شورای پنجم نمایان شود.

به گزارش گیلانستان، مائده اسفندمز؛ در حالی که از تصدی ناصر حاج محمدی بر شهرداری رشت، تنها یک سال می گذرد، طی دو ماه گذشته، ۲بار طرح سوال و در نهایت استیضاح وی در شورای این شهر رقم خورده است.

 

هرچند در طرح سوال نخست در ۳۱ اردیبهشت ماه امسال، شهردار توانست اعضا را با توضیحاتش قانع کند اما دو ماه بعدتر یعنی در واپسین روزهای تیرماه، مجددا طرح سوال از وی در شورا رقم خورد تا اینبار توضیحات مختصر حاج محمدی، اعضا را قانع نکند و منجر به طرح استیضاح وی در شورا شود.

 

با اینکه در جلسه شنبه(۴ مرداد) استیضاح شهردار از دستور کار خارج و ماندگاری حاج محمدی بر مسند شهردار رشت تثبیت شد اما آنچه که همچون جلسه طرح سوال ۳۱ اردیبهشت در شورای شهر رشت دیده شد و حتی پررنگ تر به چشم آمد، خودزنی اعضای شورای پنجم بود.

 

اگرچه در جلسه ۳۱ اردیبهشت، برخی از اعضا با صراحت، نوک پیکان حمله را به سمت یکدیگر گرفتند، در نهایت با رای گیری، اقناع خود در برابر توضیحات شهردار را به صورت یکپارچه نشان دادند اما آنچه که در جلسه استیضاح که دو بار هم به صورت متوالی با غیبت اعضا تشکیل نشد، رخ داد این بود که عدم یکپارچگی در بین شورانشینان رشت پررنگ‌تر از گذشته خودنمایی کرد به طوری که نه تنها اعضا نسبت به یکدیگر، کلام های توهین آمیز و انتقادهای تند را حواله کردند بلکه در نهایت با امضای ۶ عضو از ۱۱ عضو، عملا حتی طرح استیضاح مطرح نشد و از دستور کار خارج شد.

 

*مدیران بدبخت و همراهان بدبخت تر

در جلسه ای که به منظور استیضاح شهردار به صورت فوق‌العاده تشکیل شد، اعضا نسبت به یکدیگر بی پرده سخن گفتند و حتی اتهام هایی را روانه یکدیگر کردند. بهراد ذاکری همراهی با شهردار را به برخی از اعضا نسبت داد و گفت: کسانی که طرح استیضاح را با امضای خود از دستور کار خارج کردند، در آینده نزدیک باید پاسخگوی مردم باشند.

 

حجت جذب پا را از این فراتر گذاشت و صراحتا اظهار کرد: حتی یک روز ماندن حاج محمدی در رشت، به ضرر شهر است و تاریخ کسانی را که با وی همراهی می کنند، قضاوت خواهد کرد.

 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا افزود: اگر قرار است نظارتی صورت بگیرد، انگشت اتهام به سمت شورا است و حوزه نظارتی باید یقه شورا را بگیرد.

 

اما صریح ترین انتقاد را امیرحسین علوی، رییس سابق شورای پنجم بیان کرد. وی گفت: مدیری که برای حفظ صندلی خود باج می دهد خیلی بدبخت است اما بدبخت تر از او، کسانی هستند که با آن مدیر موافق هستند.

 

*فساد با توصیه اعضا به شهردار برای استخدام رخ می دهد

با این وجود، امضاکنندگان خروج طرح استیضاح از دستور کار هم از قائله به پا شده عقب نماندند. حامد عبداللهی با حمایت از شهردار بیان کرد: باید اول یک سوزن به خودمان بزنیم بعد یک جوالدوز به شهردار رشت؛ با روی کار آمدن حاج محمدی، جلوی بسیاری از خیانت‌ها گرفته شده و همین باعث شده داد خیلی‌ها بلند شود.

 

وی مدعی شد: نامه‌های مختلفی از سوی اعضای شورا به شهردار زده شده است که افراد بیکار دور و برشان را جذب کند و اینهاست که ایجاد فساد میکند.

 

هرچند امضاکنندگان خروج طرح استیضاح از دستور کار، هدف خود را بازگرداندن آرامش به شهر و شهرداری و جلوگیری از بی ثباتی در مدیریت شهرداری و پیگیری ۲۶۴ پروژه نیمه تمام آن طی یک سال آینده عنوان کردند اما به نظر می رسد طرح استیضاح شهردار رشت، بیش از آنکه برای به چالش کشیدن عملکرد حاج محمدی باشد، صحنه ای عریان و بی پرده برای نشان دادن عملکرد شورا و اتهامات و انتقادات اعضای شورا از یکدیگر بوده است.

 

با وجود اینکه تنها یک سال از عمر شورای پنجم باقی مانده و کارنامه چندان درخشانی از فعالیت این شورا برای شهر رشت رقم‌ نخورده اما آنچه که بیش از پیش خود را نشان داده، شکاف عمیق و اختلافات جدی بین اعضای شورا است. شورایی که پیش از نظارت بر عملکرد شهردار، به نظر می رسد نیازمند نظارتی بالادستی بر عملکرد خود و اعضایش است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار