کد خبر : 65105
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵

جایگاه اصلی شوراها از دست رفته است؛

خیز ۴۴ بیکار برای کرسی های شورا در گیلان/ شهر تحمل حضور افراد بی تخصص را ندارد

خیز ۴۴ بیکار برای کرسی های شورا در گیلان/ شهر تحمل حضور افراد بی تخصص را ندارد

بررسی وضعیت داوطلبان ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر در گیلان نوید خوبی برای تغییر نمی دهد مگر اینکه مردم این بار با بصیرت و تأمل بیشتری انتخاب کنند.

به گزارش گیلانستان، بنا بر اصل یکصدم قانون اساسی برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان تشکیل می‌شود که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند.

شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان، حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراها و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و‬ تمامیت ارضی نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد قانون معین می‌کند.

از این رو بازار انتخابات در گیلان نیز همگام با سایر استان‌ها داغ است به طوری که بیش از هزار و ۷۰۰ نفر در ۴۴ شهر استان ثبت نام کرده و خود را در رقابتی نفس‌گیر قرار داده‌اند تا با تکیه بر کرسی شورای شهر علاوه بر پذیرش مسئولیت، خود را وارد عرصه سیاست کنند. حال آنکه چقدر در این مسیر تخصص و تعهد وجود دارد جای تأمل است لذا وظیفه مردم برای تشخیص افراد متخصص و متعهد در پذیرفتن چنین مسئولیت مهمی، دوچندان است.

آمارها نشان می‌دهد که ۲۰ نفر از داوطلبین ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر در استان گیلان دارای تحصیلات حوزوی، ۴۰ نفر دکتری، ۴۷۳ نفر فوق لیسانس، ۹۶۷ نفر لیسانس، ۱۶۹ نفر فوق دیپلم، ۵۶ نفر دیپلم و ۷ نفر زیر دیپلم هستند.

اینکه فضا برای ورود بسیاری از افراد به صحنه سیاست باز است و همگان می‌توانند خود را در معرض انتخاب قرار دهند از یک طرف قابل تحسین است. اما آیا بستر آزاد برای شرکت همه افراد می‌تواند نتایج مثبتی برای شهر رقم بزند یا خیر مورد بحث است که باید به صورت جدی به آن اندیشید.

مجلس گامی محکم برای آئین‌نامه شورا بردارد

اهمیت شورا و ورود افراد به عرصه سیاست به قدری است که نماینده ولی فقیه در استان گیلان نیز از ورود جدی مجلس برای تدوین آئین نامه‌ای قوی سخن می‌گوید.

امام‌جمعه رشت در یکی از خطبه‌های نمازجمعه رشت با اشاره به نواقص فراوان در قانون شوراها، از مجلس شورای اسلامی خواست تا گام مهمی برای محکم کردن آئین‌نامه اجرایی این بخش برداشته تا افراد دارای صلاحیت وارد عرصه شوند.

آیت‌الله رسول فلاحتی انقلابی بودن، تخصص و داشتن طرح و برنامه را از ویژگی‌های مهم داوطلبان کسب کرسی‌های شورا دانست و گفت: کسانی را انتخاب کنید که به دور از زد و بندهای سیاسی باشند.

وی تأکید کرد: مردم باید بدانند که چه کسانی را انتخاب می‌کنند تصاویر زیبای داوطلبان برای تبلیغات نمی‌تواند نشان دهنده شایستگی افراد باشد بلکه داوطلبان باید راهکار و برنامه داشته باشند.

۴۴ نفر از شرکت کنندگان بیکار هستند

بررسی وضعیت تحصیلی داوطلبان شوراهای شهر در استان گیلان نشان دهنده این است که در دوره ششم انتخابات شوراها، ۱۳۲ نفر فرهنگی، ۴۱۷ نفر کارمند دولت، ۹ نفر پزشک، ۱۵ نفر کشاورز، ۳۳ نفر استاد دانشگاه، ۵ نفر نظامی، ۱۹۶ نفر بازنشسته، ۶۵۲ نفر شغل آزاد، ۸ نفر روحانی، ۱۱ نفر وکیل دادگستری، ۲۱۰ نفر سایر مشاغل را دارند.

در این میان افرادی که دارای شغل آزاد هستند گوی سبقت را از سایر داوطلبان ربوده‌اند موضوعی که شاید با کمی تأمل بتوان آن را از نواقص این دوره از انتخابات دوره برشمرد زیرا با توجه به مشکلات فراوانی که در شهرهای استان گیلان در حوزه مدیریت شهری با آن در سال‌های اخیر مواجه بوده و در این مدت بارها شاهد اختلاف نظرهای شدید بین اعضا و عدم تصمیم گیری درست به دلیل نداشتن تخصص در این زمینه بوده‌ایم، حضور بیش از ۶۵۰ داوطلب با شغل آزاد نشان دهنده این است که در صورت تأیید صلاحیت این افراد باید شاهد ادامه روند گذشته باشیم.

شهرهای استان گیلان به واسطه مشکلات عدیده ای که در حوزه مدیریت شهری و یا حتی مدیریت روستاها با آن مواجه هستند نیازمند نفس تازه در پارلمان‌های محلی و حضور افراد متخصص است. در این میان اعلام آمادگی ۴۴ نفر که هیچ شغلی ندارند در اذهان مردم این فکر را متبادر می‌کند که عده‌ای شورا را محلی برای رسیدن به شغل و یک درآمد می‌دانند که این خود نیز نقص قوانین را نشان می‌دهد.

شورا بستری برای تحول یا پله‌ای برای نشستن بر کرسی سیاست

از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که انتخابات شورا باید بستری برای تحول عمیق در حوزه شهری باشد اما آنچه که به یک نگرانی و دغدغه تبدیل شده حضور افرادی است که تنها به دلیل ورود به مناصب سیاسی، بدون تخصص و تعهد، خود را در معرض انتخاب قرار می‌دهند، حال آنکه در این معرکه رقابت، متخصصین رأی می‌آورند یا غیر متخصصین، موضوعی است که خاطر اهالی فن را مکدر کرده است.

باید باز هم تکرار کنیم که با توجه به اینکه وضعیت شهرهای گیلان مطلوب نیست و ممکن است ورود افراد غیر متخصص شهر باران‌های نقره‌ای را در مرحله درجا زدن قرار داده یا به عقب‌گرد محکوم کند، این موضوع سبب نگرانی شده است.

در این میان تنها باید به مردم امیدوار باشیم تا بدون سلایق شخصی و خانوادگی دست به انتخاب بزنند و برای آینده شهر تصمیم‌گیری کنند. متأسفانه گیلان در دوره‌های گذشته شوراهای شهر، تجربه انتخاب احساسی، بدون توجه به تعهد و تخصص داشته و ضربات جبران ناپذیری بر تن خسته شهرهای آن خورده باید منتظر ماند و دید مردم در این عرصه چگونه قدم بر می‌دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار