کد خبر : 33744
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 بهمن 1397- 43: 12

درآمدهای مالیاتی در بودجه ۹۸ جایگاه مطلوبی ندارند

درآمدهای مالیاتی در بودجه ۹۸ جایگاه مطلوبی ندارند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ‌با بیان اینکه در بودجه ۹۸ درآمدهای مالیاتی جایگاه مطلوبی ندارند گفت: حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد بودجه سال آینده از محل مالیات‌ها تأمین می‌شود.

به گزارش گیلانستان محمود شکری اظهار داشت: در لایحه بودجه ۹۸ درآمدهای مالیاتی جایگاه مطلوبی ندارند و سهم چندانی از درآمدهای کشور را به خود اختصاص نمی‌دهند به طوری‌که تنها حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از بودجه پیشنهادی دولت از محل دریافت مالیات‌ها تأمین می‌شود.

نماینده مردم تالش،‌ رضوانشهر و ماسال در مجلس طرح ایجاد سامانه جامع مالیاتی را در کشور ضروری خواند و عنوان کرد: جلوگیری از فرارهای مالیاتی،‌ استفاده از صندوق‌های مکانیزه فروش‌ و اخذ مالیات بر ارزش افزوده راهکارهایی هستند که برای پیاده‌سازی آن‌ها در بدنه اقتصاد باید برنامه‌ریزی شود.

شکری با بیان اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته با شفافیت مالیاتی به امنیت سرمایه‌گذاری بسیار بالا،‌ تأمین تمام نیازمندی‌های بخش سلامت و رفاه اجتماعی دست پیدا کرده‌اند افزود:‌ در کشور ما سیستم واقعی اخذ مالیات وجود ندارد به همین علت آمار فرار مالیاتی در آن بسیار بالا است.

وی درآمدهای مالیاتی را درآمدهایی پاک، پایدار و منطبق با عدالت اجتماعی‌ دانست و تصریح کرد:‌ اگر در سال‌های گذشته برای پیاده‌سازی و شفاف کردن سیستم اخذ مالیات اقدام کرده بودیم امروز کشور در شرایط جنگ اقتصادی و اعمال تحریم‌های همه‌جانبه هیچ نگرانی در مورد درآمدهای خود نداشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اروپایی‌ها و برخی از همسایگان ایران نظیر ترکیه را از جمله کشورهای موفق در حوزه شفاف‌سازی درآمدهای مالیاتی خواند و گفت:‌ در این کشورها از منابع زیرزمینی و فسیلی نظیر نفت خبری نیست و ۹۵ تا ۱۰۰ درصد درآمدها از محل دریافت مالیات محقق می‌شود.

شکری با تأکید بر اینکه با اجرای سامانه جامع مالیاتی در کشور هیچ فردی قادر به فرار مالیاتی و کتمان درآمدهای خود نیست افزود: این طرح از سال‌های گذشته به صورت پایلوت در برخی استان‌های کشور در حال اجرا است که طبق گزارشات واصله به کمیسیون اقتصادی نتایج خوبی نیز در بر داشته است.

نماینده مردم تالش،‌ رضوانشهر و ماسال در مجلس نصب صندوق‌های مکانیزه فروش را یکی از راه‌های شفافیت مالی و اقتصادی کشور اعلام کرد و گفت: طرح استفاده از این صندوق‌ها که به شفافیت مالیاتی کمک می‌کند در کمیسیون اقتصادی و صحن علنی مجلس مصوب و برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

شکری اخذ مالیات‌ بر درآمد در چارچوب قوانینی کاملاً مشخص و ضوابط تعیین شده را مورد تأکید قرار داد و افزود:‌ برقراری عدالت اجتماعی در گرفتن مالیات از همه اقشار و صنوف جامعه نه‌تنها نگرانی تحقق بودجه‌های سالیانه را برطرف می‌کند بلکه کاهش نارضایتی‌های اجتماعی را نیز به دنبال دارد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار