کد خبر : 54095
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 تیر 1399- 50: 17

درمان بیکاری با کشت گیاهان دارویی/ تولیدکنندگان گل گاوزبان خواهان توجه مسئولان هستند

درمان بیکاری با کشت گیاهان دارویی/ تولیدکنندگان گل گاوزبان خواهان توجه مسئولان هستند

تولیدکنندگان گل گاوزبان که رتبه نخست تولید کشور را به خود اختصاص دادند همچنان در انتظار تحقق وعده های مسئولان در رفع دغدغه هایشان هستند.

به گزارش گیلانستان، گیاهان دارویی یکی از تولیدات مهم گیلان در کنار محصولات کشاورزی است که کشت این محصول برآورد اقتصادی بسیاری برای استان دارد. تولید گیاهان دارویی به نوعی ثروتی نهفته در استان است که توجه و حمایت بیشتری را می طلبد.

۱۵۰ نوع گیاه دارویی در گیلان شناسایی شده است که طبق گزارش‌های دریافتی این استان به‌لحاظ تولید گیاهان دارویی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است. در برخی از شهرستان‌های گیلان به‌دلیل شرایط آب وهوایی مساعد انواع گیاهان دارویی به همت کشاورزان زحمتکش تولید می‌شود که زمینه‌ساز اشتغال بسیاری از جوانان بیکار با تولید انواع گیاهان دارویی است.

گل گاوزبان یکی از گیاهان دارویی است که بیش از ۶ هزار کشاورز در گیلان به تولید این گیاه دارویی مشغول هستند که برداشت آن از اوایل اردیبهشت آغاز و تا اواسط تیر ماه ادامه دارد.

تصفیه خون، درمان افسردگی، درمان عفونت‌های دستگاه ادراری، کاهش دهنده قند خون، درمان فشارخون بالا، پیشگیری از سرطان، درمان سرماخوردگی و تنگی نفس از خواص مهم گل گاو زبان است.

*برداشت بیش از ۳ هزار تن گل گاوزبان در گیلان

«علی درجانی» با بیان اینکه گیلان دارای ۶ هزار و یکصد تولیدکننده گل گاوزبان است گفت: شهرستان رودسر با ۴۸۰ هکتار سطح زیرکشت و تولید ۲ هزار و ۴۰۰ تن گل گاو زبان قطب اول تولید در گیلان است.

مدیرکل جهادکشاورزی گیلان به مزایای این گیاه دارویی اشاره و اذعان کرد: مصرف گل گاوزبان برای تصفیه خون، آرامش اعصاب، درمان سرماخوردگی و بیماری‌های کلیه مفید است.

وی اضافه کرد: بیش از سه هزار  و ۹۰۰ تن گل گاوزبان به ارزش بیش از ۷۹۲ میلیارد ریال از ۸۸۰ هکتار سطح زیر کشت این محصول در گیلان برداشت شده است.

درجانی خاطرنشان کرد: شهرستان ‌های رودسر، املش، آستارا، سیاهکل، تالش، رودبار و رضوانشهر از جمله شهرستان‌هایی هستند که در گیلان به کشت گل گاو زبان مشغول هستند.

*اشتغال ۷۰نفر را فراهم کردم

«علی رضایی فر» ساکن روستای میلاش رحیم آباد رودسر به فعالیتش در بخش‌ های مختلف کشاورزی اشاره و اظهار کرد: علاوه بر تولید فندوق به کشت گل گاو زبان که یکی از مشاغل ابا و اجدادیم است، مشغول هستم.

این تولیدکننده نمونه گل گاوزبان در گیلان با بیان اینکه کشت این گیاه دارویی را از پدر و مادرم فرا گرفتم گفت: ۱۵ سال به صورت تخصصی وارد این عرصه شدم و اشتغال بسیاری را در این حوزه فراهم کردم.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه خانواده‌ام در کشت گل گاو زبان مشغول فعالیت شدند زمنیه اشتغال بیش از ۷۰ نفر نیز در این حوزه فراهم شد.

رضایی فر اذعان کرد: در بیش از یک هکتار زمین، کشت گل گاوزبان را انجام می‌دهم و باتوجه به نوسانات قیمتی در بازار عرضه تولید این نوع گیاه دارویی در استان به صرفه نیست.

این تولیدکننده نمونه گل گاوزبان در گیلان به وجود دلالان در این بخش اشاره و خاطرنشان کرد: عدم ساماندهی بازار فروش این گیاه دارویی زمینه ورود دلالان را در این بخش فراهم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه بیکاری یکی از معضلات جامعه است و مسئولان امر هر ساله در این بخش برنامه‌هایی را تدوین می کنند که زمینه حمایت تولیدکنندگان را فراهم کنند افزود: اما در عمل شاهد این نوع حمایت‌ها در بخش تولید نیستیم.

رضایی‌فر تصریح کرد: امیدواریم مسئولان امر دغدغه‌های کشاورزان و تولیدکنندگان را بشنوند و با حضور در زمین های کشاورزی، مشکلات را با دقت بررسی و راهکارهای لازم حمایتی را اتخاذ کنند.

وی با تاکید بر اینکه گیلان دارای ظرفیت های بالایی در بخش‌های مختلف است، اظهار کرد: عدم مدیریت در حوزه‌های تولیدی و ساماندهی بازار عرضه، مشکلات تولید را همچنان پایدار کرده است.

رضایی‌فر اضافه کرد: با شناسایی ظرفیت‌های تولید استان و ایجاد پل ارتباطی با سایر استان‌ها و کشورهای حاشیه دریای خزر می‌توان بسیاری از دغدغه‌های بیکاری را در استان مرتفع کرد و از ورود دلالان جلوگیری کرد.

مسئولان مشکل کم آبی را رفع نکنند تولید را رها خواهم کرد

«زلیخا علیزاده » با اشاره به اینکه نخستین تولیدکننده‌ای بودم که کشت گل گاو زبان را در شهرستان رودسر و در در روستای سلکابن بخش شوئیل رحیم آباد آغاز کردم، اظهارکرد: در حال حاضر در هفت هزار مترمربع از اراضی به تولید گل گاوزبان چندسالی است به همراه همسرم مشغول هستم.

تولید کننده نمونه گیاهان دارویی گیلان افزود: در حال حاضر به تولید ۳۰ تا ۴۰ تنوع گیاه دارویی در این شهرستان  مشغول هستم.

علیزاده با تاکید بر اینکه در این مدت به بیش از یکصد خانوار کشت گل گاو زبان را آموزش داده‌ام که مشغول فعالیت و کسب درآمد در این حوزه هستند اضافه کرد: در حال حاضر در حوزه گل گاوزبان ۱۲ نفر را مشغول کار کرده ام.

وی به دغدغه‌های کشت گل گاوزبان و تولید آن اشاره و خاطرنشان کرد: عدم وجود جاده و آب مشکل کشت گیاهان دارویی را در این روستا با مشکلات جدی مواجه کرده است و کسی به فکر تامین جاده و آب مورد نیاز که مطالبه جدی اهالی روستاست، نیست.

این تولیدکننده نمونه گیاهان دارویی گیلان کمبود آب در این روستا را معضلی اساسی یرشمرد و اضافه کرد: ۲۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت این روستا با مشکل کم آبی مواجه است.

علیزاده با تاکید بر اینکه تولید گیاهان دارویی نیازمند حمایت ویژه مسئولان امر است، افزود: عدم وجود دستگاه خشک کن گل گاو زبان از دیگر معضلاتی است که مسئولان امر بایستی بدان توجه کنند.

وی به کاهش چشم‌گیر قیمت گل گاوزبان اشاره و تصریح کرد: سال گذشته قیمت هر کیلو ۲۲۰ هزار تومان بود که امسال با توجه به تورم موجود، بسیار کاهش یافته است.

گیلان ظرفیت و پتانسیل‌ بالایی در بخش‌های مختلف کشاورزی و تولیدی دارد اما متاسفانه طی گفت وگوهایی که با تولیدکنندگان مختلف شده است، عدم مدیریت واحد، نبود حمایت‌های ویژه و همچنین عدم پرداخت تسهیلات با بهره کم از دغدغه‌های تولیدکنندگان این استان است که امیدواریم در سالی که مزین به شعار جهش تولید شده به این دغدغه ها توجه جدی شود و فقط در حد حرف باقی نماند و توصیه‌های مقام معظم رهبری در حوزه تولید جدی گرفته شود.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محسن کتابی جمعه , ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۸:۲۰

سلام و عرض ادب
با توجه به سن بازنشستگی بنده حدود شش هزار متر زمین در منطقه گلدشت ملاسرای رشت ازشما تقاضامندم در مورد کشت گیاهان دارویی سود اور و اشتغال زا بنده رو راهنمایی بفرمایید

رفتن به نوار ابزار