کد خبر : 7930
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸

درگذشت هاشمی، رسانه ملی، سیاسیون گیلانی و چند نکته! / از اظهارات مدیر کل مادام العمر تبلیغات اسلامی تا سخنان امام جمعه آستانه

درگذشت هاشمی، رسانه ملی، سیاسیون گیلانی و چند نکته! / از اظهارات مدیر کل مادام العمر تبلیغات اسلامی تا سخنان امام جمعه آستانه

متاسفانه در استان گیلان برخی مسئولین و ائمه جمعه در سخنرانی های خود، نسبت به تشریح سوابق آیت الله هاشمی رفسنجانی زیاده روی کردند و حق مطلب را آنگونه که شایسته بود به جا نیاوردند.

به گزارش گیلانستان ، رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از اتفاقاتی بود که طی هفته گذشته بازتاب های مختلفی را در بر داشت. از واکنش های رسانه ی ملی گرفته تا عکس العمل برخی چهره های سیاسی مشهور و صاحب تریبون که در تجلیل از شخصیت مرحوم هاشمی رفسنجانی نظرات مختلفی را ابراز نمودند.

یکی از مسائلی که در این ایام در حاشیه قرار گرفت و کمتر مورد توجه بود، تعریف و تمجیدهای زیاد و بی حد و اندازه از شخصیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی می باشد، به گونه ای که این سوال پیش آمد که اگر هاشمی رفسنجانی اینگونه بود که این روزها به تصویر میکشید، پس نقش وی در برخی اتفاقات دو دهه ی اخیر در عرصه ی سیاست چگونه قابل توجیه و تفسیر است؟!

شاید بتوان زندگی سیاسی هاشمی رفسنجانی را به دو بخش مجزا تقسیم کرد. بخش نخست که در غالب مبارزات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دولت ۸ ساله ی به اصطلاح سازندگی قابل تعریف است و بخش دوم مربوط به بیست سال اخیر و رفتارهای متناقض و گزینشی وی در خصوص تفکرات امام خمینی(ره)، اهداف و ارزشهای عدالتخواهانه انقلاب اسلامی، رابطه با آمریکا و نقش انکارناپذیر مرحوم هاشمی و فرزندانش در فتنه ی ۸۸ می باشد.

البته طبیعی بود که بعد از رحلت آیت الله هاشمی به دلیل شرایط خاص فضای سیاسی کشور و رعایت همدلی و وحدت اسلامی و ملی، در سخنرانی ها و اظهارنظرات کمتر به جنبه ی دوم سوابق سیاسی وی پرداخته شود و یا به احترام ریش سفیدی شخص مرحوم هاشمی رفسنجانی و رسم همدردی و معرفت، اصلا اشاره ای به بخش دوم مورد اشاره وی نشود.

اما از سوی دیگر اغراق در بزرگنمایی و انحراف در بیان واقعیات بخش نخست شخصیت مرحوم هاشمی (همانگونه که در بالا اشاره گردید) نیز امر خطایی محسوب میشود.

چرا اینکه نباید از رفتارها و سوابق سیاسی رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصویری غیرواقعی با آنچه که عینا حقیقت داشته، ارائه کرد و ناخواسته زمینه را برای انحراف افکار عمومی و سردرگمی نسبت به برخی ابعاد شخصیتی مرحوم هاشمی آماه و فراهم کرد.

چه لزومی داشت که صداوسیما از ابتدای فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی تا سومین روز درگذشت وی چندین شبکه را به طور همزمان به تبلیغ و پوشش ابعاد زندگی سیاسی مرحوم هاشمی اختصاص دهد و با فیلم ها و تصاویر گوناگون، چنان در مورد شخصیت سیاسی و اجتماعی وی تبلیغ و زیاده روی نماید که این سوال در اذهان بوجود آید، که اگر واقعا مرحوم هاشمی رفسنجانی دارای این خصوصیات منحصر به فرد و کم نظیر بود، پس چرا تاکنون صدا و سیما بدانها نپرداخته و اشاره ای نکرده و در نتیجه کار به جایی کشیده شود که بغض های فروخورده برخی فرصت طلبان خناس، سربرآورد و موجبات عذر خواهی رئیس رسانه ملی را فراهم نماید؟

صدا و سیما اشتباهات سیاسی ۲۰ سال اخیر هاشمی رفسنجانی را فراموش کرد و آن چنان به تقدیس و اسطوره سازی مرحوم هاشمی پرداخت که گویی حتی به اندازه ی نوک سوزن خطایی در زندگی سیاسی وی وجود نداشته و رخ نداده است!

کاش صداوسیما تنها به همان واقعیات بخش نخست سوابق و فعالیتهای مثبت سیاسی مرحوم هاشمی رفسنجانی بسنده می کرد و دایره ی دلسوزی و محبت بی حد و حصر خود را آنقدر باز نمی گذاشت تا افرادی دعوت شوند و پشت دوربین بگویند: “هاشمی هم سن و سالش از رهبری بیشتر بود و هم سابقه و سهم زیادی در انقلاب داشت ولی به دلیل نظر مثبت حضرت امام نسبت به آیت الله خامنه ای، هاشمی هم گفت: آیت الله خامنه ای باید رهبر شوند”.

حجت الاسلام ناطق نوری در برنامه زنده رسانه ی ملی بدون اشاره به رای قاطع نمایندگان مجلس خبرگان  رهبری به حضرت آیت الله خامنه ای، چنان از شخصیت هاشمی رفسنجانی تعریف و تمجید نمود که گویا جایگاه رهبری حق مسلم هاشمی بوده که مرحوم هاشمی علی رغم شایستگی برای قرار گرفتن در چنین جایگاهی، از قبول کردن آن صرف نظر میکند و گویا تنها به خاطر حرف امام (ره) بوده است که هاشمی از پذیرفتن این مقام خودداری و صرف نظر نموده است!

یا آنجا که یکی دیگر از میهمانان دعوت شده در یک برنامه ی تلویزیونی، نقش هاشمی رفسنجانی را به عنوان خاموش کننده وقایع فتنه ۸۸ تعریف کرد!

چرا باید فضا در صداو سیما آنقدر بی حساب و کتاب باشد که حجت الاسلام طباطبایی در یک برنامه تلویزیونی دیگر بگوید: ” آقای هاشمی وقتی تماز جمعه اش را متوقف کردند، نماز جمعه تعطیل شد! و در ادامه بیان کند: ” آیت الله هاشمی را به اندازه ی ۴ شهید میدانم و او شهید راه حق بود! ادعایی که پس از رحلت حضرت امام (ره) نیز هیچ مرجع و مجتهدی  آن را در باره ی ایشان به کار نبردند.

دقت نمایید، ما با ذکر سوابق مبارزاتی، انقلابی هاشمی و بیان نقش وی در دوران دفاع مقدس و فعالیتهای عمرانی و سازندگی دولت های پنجم و ششم مخالف نیستیم ولی آیا این سوابق مثبت باعث می شود که با فراموشی انتقادات جدی، چهره ای مقدس و الهی (که با واقعیت فاصله دارد) از وی ارائه نماییم؟ حداقل این بود که در این موقعیت حساس، انتقاداتی که در دو دهه اخیر به هاشمی رفسنجانی مطرح است بیان نمیشد- که نشد- ولی آیا واقعا هاشمی رفسنجانی خاموش کننده ی فتنه ی ۸۸ و شهید راه حق بود؟!

متاسفانه در استان گیلان نیز برخی مسئولین و ائمه جمعه در سخنرانی های خود، نسبت به تشریح سوابق آیت الله هاشمی رفسنجانی زیاده روی کردند و حق مطلب را آنگونه که شایسته بود به جا نیاوردند.

امام جمعه ی شهرستان آستانه ی اشرفیه در مسجد خاتم الانبیا(ص) رشت چنان به ذکر فضائل و مناقب مرحوم هاشمی رفسنجانی پرداخت که گویی جامعه بشریت، انسانی در حد معصوم(ع) را از دست داده است!

حجت الاسلام ساجدی که سابقه ی چندباره ی بزک نمودن برجام از تریبون نماز جمعه آستانه ی اشرفیه را در پرونده دارد در بخشی از سخنانش گفته است: بعضی از تازه به دوران رسیده‌ها، آدم‌های بی‌ریشه و غیر اصیل و مجهول‌الهویه در صدر بنشینند و هاشمی رفسنجانی که باید به‌عنوان یک نمونه و نماد از نسل اصیل یاران امام به نسل امروز معرفی‌شده این‌جور مظلومانه منکوب شود؟

مشخص نیست که منظور حجت الاسلام ساجدی از بی ریشه ها و تازه به دوران رسیده ها چه کسانی هستند؟

البته شاید منظور وی از بی ریشه ها و مجهول الهویه های در صدر نشسته دولتمردان فعلی باشند که در راس امور قرار دارند و در صدر نشسته اند، که البته حتی با تصور چنین برداشتی، باز هم اینگونه سخن گفتن بسیار زشت و ناپسند است! در هر صورت توهین و فحاشی به هر جریان و گروهی که در داخل مرزهای سیاسی و عقیدتی نظام فعالیت می کنند کار غلط و نادرستی است که مخالف اخلاق اسلامی می باشد.

حجت الاسلام ساجدی چندین بار جمله ی “پرهیز از افراط و تفریط” را در سخنرانی فوق بیان نموده اند ولی غافل از اینکه خود ایشان در تعریف و تمجید از مرحوم هاشمی و حمله به منتقدین وی، گرفتار افراط شده است.

این افراط و زیاده روی در حمایت از سوابق مرحوم هاشمی به جایی رسید که حجت الاسلام ساجدی در جایی دیگر گفت: مخالفین هاشمی افرادی بی هویت هستند که ژست انقلابی گری میگیرند!

سوال این است که مراسم فوق در مسجدخاتم الانبیای رشت، مراسم یادبود برای آیت الله هاشمی رفسنجانی بود یا مراسم توهین و فحاشی به منتقدین مرحوم هاشمی و یا فرصتی برای اختلاف افکنی بین جریان های سیاسی؟

راهی که جناب حجت الاسلام ساجدی در پیش گرفته همان راهی است که قبلا توسط برخی ائمه جمعه حامی فتنه (امام جمعه سابق لاهیجان و امام جمعه سابق املش) طی شده و نهایتا هم با بیداری و بصیرت مردم انقلابی گیلان، چاره ای جز کتاره گیری از مسئولیت امامت جمعه را نداشته اند.

همچنین حجت الاسلام یاری مدیرکل ثابت و مادام العمر اداره کل تبلیغات اسلامی استان گیلان در مراسم ارتحال مرحوم هاشمی رفسنجانی در مصلی رشت ضمن بیان اینکه مجاهدان راستین ویژگی‌هایی دارند که سبب ماندگاری و محبوبیت در دل‌ها می‌شوند گفته است: اخلاص، شجاعت، آزادگی، استکبارستیری و آینده نگری از خصوصیات بارز این مجاهد متعهد نظام است.

سوال این است که آیا واقعا مرحوم هاشمی طی ۱۰ سال اخیر سخنی در راستای استکبارستیزی بر زبان جاری نموده اند؟

البته مواضع صحیح برخی ائمه جمعه ی کشور مانند امام جمعه ی کرج و نماینده ی ولی فقیه در استان البرز و یا امام جمعه شهرستان شفت در استان گیلان، که با در نظر گرفتن همه ی جوانب، جلوی زیاده روی، افراط و انحراف و سوء استفاده ی فرصت طلبان را گرفتند نیز قابل تقدیر است.

به نظر می رسد در چنین شرایطی حفظ تعادل و بیان مواضع سنجیده و حساب شده بیشترین کمک را به جامعه خواهد نمود و مردم را از خطر تربیت دوگانه و دوگانگی رفتاری و قضاوتهای اشتباه در آینده، به دور نگه خواهد داشت./8دی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمدی دوشنبه , 27 دی 1395 - 14:00

شما مخالفان هاشمی و رهبری عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید.

شما حتی از رهبر انقلاب پیشی گرفتید خیلی ها بعد از پیام رهبری مبنی بر اینکه هاشمی وفادارترین و صمیمی ترین یار ایشان بود و … صحبت رهبری را فصل الخطاب قرار دادند ولی شما!!!!!!!!!!!!!!

به فرمایش رهبری شما همان مصداق خناسانی هستید که ……….

هاشمی زنده است تا نهضت زنده است

اگر دین ندرید لااقل آزاده باشید

محمدی سه شنبه , 28 دی 1395 - 7:19

خواستم خدمت شما یا به تعبیر رهبری خناسان بگم کاش رهبری رو قبول داشتید
حالا چهار میلیون نفر تشییع جنازه اومدن هیچ
تمام مردم عزادار بودن هیچ
رهبری اون پیام تسلیت رو داد که به تعبیر بزرگان دین فصل الخطاب بود و خیلی ها توبه کردن از اشتباهاتشون در مورد هاشمی
صحبت های تمام مراجع و 99 درصد ائمه جمعه و سردار سلیمانی و سپاه و علما و مردم و همه که خیلی بیشتر از اینا در مدح آیت الله هاشمی گفتن هیچ
اگر اینا زیاده روی کردن سردار سلیمانی و مراجع و خود رهبری که خیلی بیشتر تعریف کردن
شما اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید

رفتن به نوار ابزار