کد خبر : 79016
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 تیر 1401- 34: 11

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان:

در انتصابات فردی را انتخاب می‌کنم که روحیه تعاملی با فرماندار و نماینده شهرستان داشته باشد

در انتصابات فردی را انتخاب می‌کنم که روحیه تعاملی با فرماندار و نماینده شهرستان داشته باشد

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: ارتقای کیفیت خدمات، ارتقای سلامت اداری در انتصابات، رعایت منافع و مصالح مردم، توزیع عادلانه منابع بین شهرستان ها و ادارات مختلف از رویکردهای بنده در انتصابات بوده است.

به گزارش گیلانستان، سیاوش آقاجانی در نشست خبری با رسانه های گروهی استان در خصوص انتصابات در اداره کل تعاون استان و شهرستان ها اظهار داشت: رویکرد بنده در انتصابات استان و شهرستان ها با توجه به نگاه تغییر دولت و رویکرد تحولی، بر اساس منافع و مصالح مردم بوده است.

وی افزود: باید در راستای ارتقای سرمایه اجتماعی کشور گام برداریم و این مهم زمانی اتفاق می افتد که مدیران خادمان خوبی برای مردم باشند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خاطرنشان کرد: ارتقای کیفیت خدمات، ارتقای سلامت اداری در انتصابات، رعایت منافع و مصالح مردم، توزیع عادلانه منابع بین شهرستان ها و ادارات مختلف از رویکردهای بنده در انتصابات بوده است و در ادامه نیز تلاش خواهم کرد در این مسیر گام بردارم.

آقاجانی همچنین تصریح کرد: در تغییر روسای ادارات شهرستانها کاملا با اختیار خود و بر اساس چارچوب و ضوابط این اداره کل عمل کرده و هیچ فشاری بر من وارد نبوده ولی در انتصابات و جایگزینی افراد، گزینه ای را انتخاب می‌کنم که روحیه تعاملی با فرماندار و نماینده آن شهرستان در مجلس داشته باشد؛ در غیر اینصورت کارها به پیش نمی رود.

وی یادآور شد: در کنار رعایت چارچوب های قانونی و تأمین مصالح و منافع مردم و ضمن حفظ استقلال نظر و جایگاه اداری، کوشیده ام رویکرد تعاملی لازم با سایر دستگاه ها و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را داشته باشم و امورات مهم که به نفع مردم بوده انجام شده و در جاهایی که محدودیتی وجود داشته از رویکرد اقناعی استفاده شده است.

آقاجانی با بیان اینکه نگاه نمایندگان در حوزه های انتخابی، عمدتا منافع مردم است، گفت: رویکرد تقابلی نباید صورت گیرد همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز تاکید کرده اند که مسولان اجرایی از مشورت بهره گیرند.

وی با اشاره به گستردگی حوزه کار در تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فعالیت کمیته هایی در این راستا اذعان داشت: این اداره کل در کارگروه ها و کمیته های استانی با موضوعات آموزش، مسکن، مواد مخدر، صادرات، تنظیم بازار، سالمندان، کودکان، خانواده، مبارزه با قاچاق و… حضور و ایفای نقض دارد اما حوزه های اصلی روابط کار، تعاون، اشتغال و مسائل امور اجتماعی خصوصا مرتبط با حوزه کارگری می باشند.

آقاجانی خاطرنشان کرد: فعالیت تعاونی های توسعه عمران، کانون های بازنشستگان و تعاونی های سهام عدالت با چندهزار عضو در هر شهرستان و سایر تعاونی ها و انجمن های صنفی مختلف و نظارت و بعضا برگزاری انتخابات هایشان نشان از فعالیت گسترده اداره کل تعاون،  کار و رفاه اجتماعی استان دارد.

مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به رویکرد نتیجه گرا در این مجموعه تصریح کرو: اگر در راستای دسترسی به اهداف، عملکرد صحیحی صورت گیرد آمار و ارقام هم محقق خواهد شد اگرچه حس رضایت مردم، شاخص اصلی سنجش عملکرد است نه صرف آمار و ارقام و کسب رتبه.

آقاجانی استفاده موثر و ترویج نتیجه محور تعاون را رویکرد اصلی در بخش تعاون عنوان کرد و افزود: برای نیل به سهم ۲۵ درصدی اقتصاد در بخش تعاون، باید تعاونی های موفقی داشته باشیم که مروج بخش تعاون باشند.

وی افزود: تعاونی های ضعیف، ورشکسته و راکد قطعا باعث ترویج بخش تعاون نمی شوند و در این راستا تعاونی ها باید جایی تشکیل شوند و در زمینه ای فعالیت کنند که موفق باشند چرا که تعداد و افزایش تعاونی ها رویکرد اصلی اداره کل نمی باشد و آنچه مهم است فعالیت موفق تعاونی ها و تشکیل تعاونی هایی است که با موضوع فعالیت شان تناسب داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه تعاون، عدالت محورترین بخش اقتصاد است، خاطرنشان کرد: تعاونی باید بتواند تولید ثروت داشته باشد، تولید ثروت و رویکرد عدالت محور موجب موفقیت تعاونی ها می شود.

وی با بیان اینکه به دلیل سو مدیریت در دستگاه های متولی، تعاونی های مسکن مهر نتوانستند در استان به اندازه کافی موفق عمل کنند، تصریح کرد: به دلیل سوءمدیریت این دستگاه ها، اعضای تعاونی ها با مشکلاتی مواجه شدند که در این راستا بازرسی های لازم صورت گرفته، ایرادات و مشکلات احصا شده و فرایندهای مشکل دار اصلاح شده اند و امید است بتوانیم هر چه زودتر پروژه های تعاونی های مسکن مهر را به اتمام برسانیم.

وی گفت: تعاونی های توسعه عمران با اعضای چندهزار نفره در هر شهرستان با زحمت زیادی تشکیل شده اند و باید در راستای رشد و پویایی اعضا و اقتصاد شهرها تلاش کنند که امید است با همکاری سایر دستگاه های ذیربط این تعاونی ها را به رونق برسانیم.

وی یادآورشد: در چند شهرستان باقی مانده نیز تشکیل تعاونی توسعه و عمران در مراحل انجام است.

آقاجانی عنوان کرد: تلاش اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، حل مشکلات تعاونی ها با استفاده از ظرفیت این اداره کل و سایر دستگاه های ذیربط است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، صیانت از نیروی کار را مهم ترین هدف در حوزه روابط کار بیان کرد و گفت: صیانت از نیروی کار، ایمنی و سلامت نیروی کار همچنین حفظ حق و حقوق کارگران را شامل می شود و رویکرد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان رویکردی پیشگیرانه است تا هم شاهد وقوع بحران های کارگری و حوادث ناشی از کار نباشیم و هم شکایات کارگری به حداقل برسد.

وی خاطرنشان کرد: برخورد با تخلفات و معرفی به دادگاه در خصوص کارگاه های خطر آفرین و کارگاه هایی که حقوق کارگران در آنها تضییع می شود به عنوان یکی از اقدامات پیشگیرانه به صورت ویژه در دستور کار مدیریت روابط کار قرار دارد.

مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: در حمایت از تولید و کارآفرینی نگاه و رویکرد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به گونه ای است که مسیر حمایت از تولید موجب تضییع حقوق کارگر نشود و در این راستا فرآیندهای مشکل دار اصلاح شده اند.

آقاجانی با بیان اینکه افزایش حقوق کارگران در استان منجر به تعدیل نیروی کار نشده است، تصریح کرد: تنظیم بازار کار بر اساس تنظیم عرضه و تقاضا است و تاکنون در استان گزارشی مبنی بر تعدیل نیروی کار به دلیل افزایش حقوق ارائه نشده است.

وی در بحث سه جانبه گرایی نیز گفت : دنبال افزایش تشکیل شوراهای اسلامی کار هستیم و این شورا ها باید با حمایت کارفرمایان تشکیل شوند.

وی تصریح کرد: شوراهای اسلامی کار ضمن مطالبه حق و حقوق کارگران، حامیان خوبی برای تولید نیز هستند.

آقاجانی در ادامه گفت: در گذشته بر عملکرد تشکلات و انجمن های صنفی نظارت نمیشد و این عدم نظارت چالش هایی را به ویژه در انجمن های صنفی کارگران ساختمانی به وجود آورد.

وی با بیان این مطلب از ورود به فاز اجرایی و عملیاتی در بحث نظارت بر عملکرد تشکلات و انجمن های صنفی طی هفته جاری خبر داد.

وی در  ادامه با بیان اینکه مردمی سازی و توضیح عادلانه یارانه از اقدامات مهم دولت در بخش اجتماعی است افزود:

حدود ۷ هزار مراجعه کننده داشتیم که با راه اندازی سامانه های وزارت کار و ستاد هدفمندی یارانه ها، فرایند اعتراض از طریق این سامانه ها برای مردم تشریح شد و معترضین در حال حاضر منتظر نتیجه رسیدگی به اعتراضات خود هستند.

وی در خصوص طرح ریشه کنی فقر مطلق نیز گفت:  با همکاری سایر وزارتخانه ها و دستگاه های حمایتی و با محوریت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ۷۵۰۰ نفر ثبت شدند که پس از صحت سنجی این افراد توسط سامانه رفاه ایرانیان زمینه توانمندسازی افراد واجد شرایط فراهم می شود.

وی اقداماتی نظیر برگزاری دوره های پیشگیری از آسیب های اجتماعی، ارتقای فرهنگ کار، برگزاری همایش های فرهنگی، برگزاری نمایشگاه کتاب و مسابقات ورزشی را بخشی از اقدامات حوزه اجتماعی عنوان کرد که با کاهش بیماری کرونا در سال جاری روند رو به رشد داشته است.

وی اضافه کرد:  هیات ورزشی کارگری استان از  ۲۵ انجمن ورزشی که در ۲۵ رشته ورزشی فعالیت دارند تشکیل شده است.

آقاجانی با اشاره به اختتامیه لیگ برتر فوتسال کارگری در هفته گذشته اضافه کرد: رویدادهای مختلف ورزشی جهت انتخاب تیم ها و نفرات برتر و اعزام به مسابقات قهرمانی کشور توسط هیات ورزش کارگری در استان برگزار می شود .

وی همچنین با اشاره به ۹ سالن ورزشی، ۳ زمین فوتبال، سالن کشتی و استخر  برای بهره مندی کارگران  گفت:  درصدد هستیم با ساماندهی این مجموعه ها شرایطی فراهم کنیم تا ضمن درآمدزایی و  تامین هزینه ها خدمات ارزنده ای به جامعه هدف ارایه دهیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان  تعهد اشتغال این اداره کل در سال ۱۴۰۱  را برابر با ۳۰ هزار و ۹۰۴ شغل عنوان کرد و گفت: این تعداد در سال ۱۴۰۰ برابر با ۲۱ هزار و ۲۹۵ شغل بود که ۹۶ درصد آن محقق شد و برای سال جاری نیز تمام تلاش بر این است که در حوزه ایجاد اشتغال شاهد رشد صددرصدی باشیم.

وی با تشریح زیست بوم ملی اشتغال گفت: کلیه اقدامات مرتبط با ایجاد شغل نظیر اعطای تسهیلات، صدور مجوز، آموزش و حتی ریزش مشاغل در سامانه رصد اشتغال ثبت می شوند تا رصد کاملتری از اکوسیستم اشتغال کشور مهیا شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از وجود ۷۰۰ کارخانه تعطیل و راکد در استان خبر داد و گفت: تلاش ما در استان حمایت از تولید ملی است و در این راستا در کنار استانداری و با حمایت صمت، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های مرتبط می توان از ۷۰۰ کارخانه راکد،  ۳۰۰ کارخانه را راه اندازی کرد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، عمده مشاغل خانگی را ثبت محور عنوان کرد و گفت: در خصوص ثبت مشاغل خانگی؛ با توجه به رصد ها، بررسی ها و همچنین عدم نیاز به صدور مجوز برای این مشاغل در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰، ۶۰ شغل خانگی و  در سه ماهه اول سالجاری  ۴۲۸ شغل خانگی ایجاد شد.

آقاجانی خاطرنشان کرد: در سه ماهه اول ۱۴۰۰، ۱۲۱مجوز مشاغل خانگی و هچنین در سه ماهه اول سالجاری نیز ۶۸۶ مجوز دریافت کردند.

وی گفت: با رصد فعالیت اتباع بیگانه در استان نیز،  طی سال سالجاری، ۴۹ نفر کشف شده و برگردانده شدند.

وی در خصوص صدور مجوز نهادهای کارآفرینی گفت: در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ دو مجوز صادر شد و طی سه ماهه اول سالجاری ۱۰ مجوز صادر شده است.

 مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به آموزش های کارآفرینی که توسط باشگاه کارآفرینان نوجوان انجام می شود،  یادآورشد: طی سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ ، ۷۰۰ نفر ساعت آموزش و در سه ماهه اول سالجاری، هزار و ۱۵۰ نفر ساعت آموزش صورت گرفته است.

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان در خصوص تبصره ۱۸ موضوع تسهیلات با هدف ایجاد اشتغال و تسهیلات یارانه ای خاطرنشان کرد:  در سالجاری ۶۳ طرح با رقم کلی ۳۸ میلیارد تومان با هدف ایجاد ۲۶۵ مورد اشتغال تایید شده که ۲۲ طرح تسهیلاتی به مبلغ ۹ میلیاردتومان دریافت کردند و ۵۱ مورد اشتغال ایجاد شده است ، مابقی نیز بزودی به اتمام می رسد.

آقاجانی گفت: در خصوص بازدید از طرح های اشتغالزایی، رویکرد دولت همه شماری و اطلاع یافتن از همه شغل های ایجاد شده است .

وی با بیان اینکه طی سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ ،  ۱۰ بازدید از طرح های اشتغالزایی صورت گرفته است ، خاطرنشان کرد: طی سه ماهه سالجاری ۲۴ بازدید از طرح های اشتغالزایی صورت گرفته است که توسط دبیرخانه کارگروه اشتغال و بنده انجام شده است.

مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان گفت:‌ در بحث پشتیبانی و اداری،  رویکرد وزارت مردم و همچنین اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان در توزیع منابع بین ادارات رویکردی عدالت محور نسبت به گذشته بوده است.

وی افزود: استاندار، رئیس سازمان مدیریت، مدیر کل اقتصاد و دارایی در توزیع منابع آخر سال نگاهشان بر این بود که ادارات کم برخوردار را بیشتر حمایت کنند که این نشان دهنده رویکرد عدالت محور است و در پایان سال گذشته توانستیم با توجه به منابع وزارتخانه و استان ، توازن نسبی در حقوق کارکنان ایجاد کنیم که جای تقدیر دارد.

مدیرکل در خصوص توزیع منابع و  نیروی انسانی تصریح کرد: نگاه بنده حمایت از اجرا است نه اداره کل ، بخش هایی که با مردم در ارتباط هستند و بصورت مستقیم خدمات ارایه می هند در اولویت هستند و این نگاه وجود ندارد که همه منابع در ابتدا در اداره کل توزیع شود و بعد در ادارات  شهرستان ها ، تلاش بر تقویت ادارات شهرستان ها است و رویکرد عدالت بوده است که به لحاظ توزیع منابع و پرسنل گام هایی در راستای اجرای عدالت برداشته شود.

آقاجانی با بیان اینکه در خصوص ارزیابی عملکرد،  شاخص های ارزیابی ادارات بصورت واقع بینانه تغییر یافت ، خاطرنشان کرد: ارزیابی ادارات شهرستان ها بصورت جدی صورت گرفت و بازرسی ها از ادارات شهرستان ها طی سه ماهه اول سالجاری شروع شده اند و برای اولین بار قرار است بخش های ستادی مورد ارزیابی شهرستان ها قرار گیرند تا ارزیابی جامع تری صورت گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه وزارت مردم در بخش دولت الکترونیک رتبه اول را به خود اختصاص داده است ، عنوان کرد:سالها است که همه فرآیندهای این وزارت بصورت سامانه ای انجام می شود به دنبال این هستیم که بسترهای الکترونیک را در اداره کل و همه ادارات تابعه با حمایت مسوولان استان اجرایی کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار