کد خبر : 61480
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 دی 1399- 58: 17

در مناطق حاشیه‌ای کلانشهر رشت چه می‌گذرد؟/ خواب زمستانی مسئولان شهری

در مناطق حاشیه‌ای کلانشهر رشت چه می‌گذرد؟/ خواب زمستانی مسئولان شهری

محرومیت، فقر و حاشیه نشینی در گیلان، زیر تصاویری که اغلب از شمال کشور ایجاد می‌شود، دفن شده و حتی روی مسئولان استانی و شهری نیز تأثیر گذاشته و محلات حاشیه‌ای فراموش شده اند.

به گزارش گیلانستان، حاشیه نشینی علاوه بر تأثیرات مخربی که بر زیبایی فضای شهری می‌گذارد، آسیب‌های زیادی را برای مردم ساکن در این مناطق پدید می‌آورد و آنها با معضلات مادی و معنوی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

کلانشهر رشت محلات محروم و حاشیه‌ای زیادی دارد که «فخب» و «آج بیشه» از جمله آنهاست. در این گزارش سعی کردیم گوشه‌ای از مشکلات و معضلاتی که مردم ساکن در این مناطق روزانه با آن دست به گریبان هستند را به تصویر بکشیم تا شاید روزنه امیدی برای رفع آن ایجاد شود.

زوجی که سال‌هاست در محله «فخب» زندگی می‌کنند و با معضلات مردم این محله از نزدیک آشنایی دارند، به بیان دردهای پیدا و پنهان خود و هم محلی‌هایشان پرداختند.

زباله‌هایی که سلامتی فخبی‌ها را تهدید می‌کند

«علی صفابخش» در ابتدای گفتگوی خود به مشکل نبود سطل زباله در فخب اشاره کرد و گفت: اگر به هر کجای این محله نگاه کنید با معضل زباله‌هایی که در گوشه‌ای رها شده‌اند مواجه می‌شوید و این مشکل حتی در جوار نانوایی‌های این منطقه نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری زباله‌های مردم این محله را به طور مرتب و هر شب جمع‌آوری نمی‌کند، افزود: این زباله‌ها آلودگی زیادی در محیط ایجاد می‌کنند و بسیاری از مردم به ویژه کودکان محله، دچار بیماری‌های پوستی و میکروبی شده‌اند.

صفا بخش با اشاره به نبود سیستم فاضلاب در این محله، تاکید کرد: تمام فاضلاب‌ها مانند فاضلاب بیمارستانی به گوهررود که در این محله قرار دارد، می‌ریزد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری رشت چند سال پیش، لوله‌هایی را به این محله آورد تا آب‌های سطحی را جمع آوری کند، ادامه داد: ما به شهرداری پیشنهاد کردیم حالا که این لوله‌ها را به محله آورده‌اند و آسفالت خراب شده، حداقل فاضلاب فخب را ساماندهی کنند که آنها این درخواست را نپذیرفتند و گفتند این مشکل مربوط به آنها نیست.

صفابخش، نبود مسئول بومی و دلسوز را یکی از مشکلات اساسی گیلان و رشتنبود مسئول بومی و دلسوز یکی از مشکلات اساسی گیلان و رشت است دانست و اظهار کرد: آب آشامیدنی تنها در خیابان اصلی فخب است و انشعاب ندارد و مسئولان می‌گویند مردم خودشان باید برای انشعاب هزینه کنند اما مردم این منطقه اکثراً از قشر ضعیف جامعه هستند و توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند.

البته مشکل فاضلاب فخب به داخل خانه‌های مردم نیز سرایت کرده و طی بازدید از منزل پیرزنی در این محل، از نزدیک شاهد تخریب و نم‌دار شدن دیوارهای داخل خانه بودیم به طوری که این دیوارها حتی با فشار کم انگشت نیز به داخل فرو می‌رفت و این رطوبت‌های ناشی از فاضلاب، باعث تخریب سریع وسایل منزل نیز می‌شود.

این شهروند، به وضعیت آسفالت معابر اصلی و فرعی فخب اشاره کرد و گفت: شهرداری می‌گوید ابتدا باید شرکت آب و فاضلاب وارد میدان شود تا بعداً ما خیابان‌ها را آسفالت کنیم و آب و فاضلاب نیز مسئولیتی قبول نمی‌کند و ما مدام بین دستگاه‌های مختلف پاسکاری می‌شویم و مشخص نیست کدام مسئول و سازمان باید به داد این مردم برسد.

آج بیشه؛ محله‌ای در کلانشهر رشت که حتی آسفالت هم ندارد

سری به آج بیشه می‌زنیم؛ محله‌ای که در ابتدای شهر رشت واقع شده اما هیچ نشانی از زندگی شهری در آن دیده نمی‌شود و مردم ساکن در آن، نه تنها در ظاهر شهرنشین محسوب نمی‌شوند بلکه حتی از امکانات موجود در برخی روستاها مانند آسفالت معابر نیز محروم هستند.

مدیر محله آج بیشه، با بیان اینکه مردم این منطقه از شهرداری ناامید شده و دست به دامن سپاه شده‌اند، اظهار کرد: سپاه به شهرداری منطقه ۳ نامه زد و این نامه ثبت شده است و آنها نیز قول دادند که چاله‌ها را پر کنند اما هنوز هیچ اقدامی از سوی شهرداری منطقه ۳ رشت انجام نشده است.

دستوریان، با گله‌مندی از اینکه بارها با مسئولان شهرداری منطقه ۳ رشت برای رفع مشکلات این منطقه تماس گرفته است اما هیچکدام پاسخگو نبودندمسئولان شهرداری منطقه ۳ رشت پاسخگو نیستند، بیان کرد: کوچه‌های آج بیشه هنوز سیستم فاضلاب ندارند.

وی ادامه داد: یک مدرسه‌ای در این منطقه قرار داشت که تخریب شد و هم اکنون دانش آموزان پایه ابتدایی در یکی از مدارس این محله درس می‌خوانند اما دانش آموزان دبیرستانی باید به شهر بروند و از آنجایی که اکثر مردم اینجا توان مالی کافی ندارند، عملاً از تحصیل محروم شده‌اند.

مدیر محله «آج بیشه» با اشاره به اینکه مردم فاضلاب خود را به نهر این محله وصل کرده‌اند و آب این نهر نیز وارد زمین‌های کشاورزی می‌شود، تصریح کرد: مردم برای هدایت آب به زمین کشاورزی، از زباله استفاده می‌کنند در حالی که شهرداری به راحتی می‌تواند با اقداماتی از این کار غیربهداشتی جلوگیری کند.

مشکلات نشأت گرفته از بی‌کفایتی مدیران شهری است

دستوریان با بیان اینکه همه این مشکلات نشأت گرفته از عدم شایستگی و بی کفایتی مدیران شهری است، بیان کرد: مسئولان رشت دلسوز نیستند و از آنجایی که خود در مناطق خوب شهر زندگی می‌کنند، درد مردم ساکن در مناطق حاشیه‌ای و فقیرنشین را نمی‌فهمند.

معضلات ذکر شده در این گزارش، تنها بخشی از رنج مردم حاشیه نشین رشت را به تصویر کشیده و مسئولین برای درک بیشتر ابعاد مشکلات مردم، باید از نزدیک وارد میدان شوند و به جای فرار از پاسخگویی، مسئولیت کار خود را به عهده بگیرند و تا حد بضاعت و توان، باری از دوش این مردم ستمدیده بردارند.

قشر ضعیف جامعه ولی نعمتان این انقلاب هستند و کم کاری در حقشان نه تنها با آرمان‌های نظام بلکه با وجدان، شرع و اخلاقیات نیز فاصله دارد و زیبنده نیست که پس از گذشت چهار دهه از عمر انقلاب، مردم ساکن در مناطق شهری نیز با مشکلاتی همچون نبود سیستم فاضلاب یا آسفالت مواجه باشند.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار