کد خبر : 24716
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 فروردین 1397- 19: 13

دستگاه قضایی کاملا مستقل است/ نباید افراد صاحب قدرت و نفوذ، در رای قضات دخیل باشند

دستگاه قضایی کاملا مستقل است/ نباید افراد صاحب قدرت و نفوذ، در رای قضات دخیل باشند

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با تأکید بر لزوم امانت‌داری، تداوم مطالعه و حفظ استقلال در دستگاه قضایی گفت: قضات بر اساس مر قانون و شرع عمل کنند.

به گزارش گیلانستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رسول فلاحتی صبح امروز در آئین تحلیف دوره اول کارآموزان قضایی استان در رشت با بیان اینکه کار قضاوت شغلی دشوار است اظهار کرد: به دلیل توجه کم مبانی قضایی مبتنی بر پایه اسلام در اوایل انقلاب اسلامی و نیاز جامعه برای قضاوت عادلانه و شرعی طلاب اولین گروهی بودند که مسئولیت قضا در جامعه اسلامی ایران بر عهده گرفتند.

وی با اشاره به ریزش‌ها و رویش‌های قضایی در اوایل انقلاب افزود: دستگاه قضایی با گذر انقلاب بر دانش قضایی خود افزود و بر اساس آیین اسلام خود را به‌روز و در مقابل ظلم ایستاد.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به کمبود منابع انسانی و مالی در دستگاه قضایی گفت: دانش قضا به حدی گسترده است که اگر یک فقیه بخواهد مبانی قضایی را تدریس کند نیاز به ده سال زمان دارد.

امام‌جمعه رشت با تأکید بر اینکه قاضی باید مجتهد باشد افزود: چون قضات در کار خود مجتهد هستند مشاهده می‌شود که هیچ قاضی‌ای در کار قاضی دیگر دخالت نمی‌کند.

فلاحتی قضاوت کردن را موردستایش و عنایت خداوند برشمرد و بیان کرد: خداوند در قرآن به رحم در قضاوت تاکید داشتند و امر کرده‌اند که به عدالت قضاوت شود.

وی با تأکید بر نظارت دستگاه قضایی گفت: نظارت دستگاه قضا بر دستگاه‌ها و افراد زیرمجموعه خود اصلی‌ترین رویکرد قضاوت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با تأکید بر اینکه قضات در برابر حق باید پاسخگو باشند افزود: قضات باید بدانند که پس از اتمام دوره خدمت سی‌ساله خود باید در مقابل خدا پاسخگو باشند.

امام‌جمعه رشت با بیان اینکه طمع انسان عاقل را به زوال می‌کشاند گفت: انسان طمع‌کار درگرو ذلت است و کسی که در اجرای حکم مؤثر است تهدید درونی به نام طمع آن را تهدید می‌کند.

فلاحتی با بیان اینکه در قیامت با کسی که با عدالت و با غیر عدالت قضاوت کرده برخورد می‌شود خاطرنشان کرد: همه علما و کسانی که درد دین‌دارند بر اجرای عدالت در جامعه اصرار دارند و این مهم از بزرگ‌ترین دغدغه‌های آن‌ها است.

وی با امانت‌داری در قضات تاکید کرد و گفت: انسان همیشه در مقابل تهدیدات و لغزش‌ها قرار دارد و باید اصل امانت‌داری را در همه حال مدنظر قرار داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به اصرار افراد ذی‌نفوذ در دستگاه قضایی افزود : دستگاه قضایی دستگاهی کاملاً مستقل است و نباید به افرادی که داری قدرت و نفوذ هستند در رأی قضا دخیل باشند.

امام‌جمعه رشت با اذعان به اینکه قضات باید بر اساس مر قانون عمل کنند بیان کرد: کسانی که بر اساس مبانی اسلامی و مر قانون عمل می‌کنند همیشه موفق خواهند بود.

فلاحتی با تأکید بر اینکه قضات هرروز باید بر دانش خود بیفزایند گفت: قضات نباید مانند کسانی که آیین‌نامه رانندگی می‌خوانند امتحان می‌دهند، پس از دریافت گواهینامه بیکار بنشینند بلکه باید پیوسته بر مطالعه و دانش‌افزایی اهتمام ویژه داشته باشند.

در انتهای این مراسم ۱۲ تن از قضات جوان در برابر پیشگاه خدا و قرآن برای اجرای عدالت سوگند یاد کردند و نیز از نفرات اول تا سوم این دوره نیز تقدیر شد. / فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار