کد خبر : 57152
تاریخ انتشار : شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹

دستگیری از محرومان بهترین فرصت ادای دین عاشقان اربعین حسینی

دستگیری از محرومان بهترین فرصت ادای دین عاشقان اربعین حسینی

سلب توفیق حضور در راهپیمایی و اجتماع میلیونی کنگره اربعین حسینی فرصتی برای عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) فراهم کرده تا نیات خیران و واقفان به سمت دستگیری از محرومان هدایت شود.

به گرارش گیلانستان،  ثواب زیارت اربعین امام حسین علیه‌السلام در تعابیر دینی بسیار زیاد است و بعضاً برای آن رحمت و مغفرت، بهشت، شهادت، نماز، روزه و حج مقبول، جهاد، ازدیاد روزى و عمر، اجابت دعا، شفا و چندین فضیله دیگر ذکر کرده‌اند.

اربعین فرصتی برای تداوم عشق‌بازی بصیرتی با حسین (ع)

زیارت امام حسین علیه اسلام از زمانی که جابر ابن عبدالله انصاری و عطیه در چهلمین روز شهادت امام بر ملجأ شریف، شرف یاب شدند رواج یافت و این فرهنگ زیارت در اربعین حسینی که مختص امام حسین علیه‌السلام نیز هست بنا شد و همچنان نیز ادامه دارد.

اربعین امام حسین علیه‌السلام به فرموده امام خامنه‌ای، ولی امر مسلمین همچون مغناطیس، آغاز جاذبه حسینی شد و مصداق آن حضور میلیون‌ها نفر از سراسر جهان در کربلا در ایام اربعین بود و جهان هرساله بزرگ‌ترین کنگره زمان را به خود می‌دید.

با شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی که یکی از آن‌ها پرهیز از حضور در اماکن پرتردد و پرازدحام هست، راهپیمایی عظیم اربعین حسینی لغو شده و اما زیارت و جلوه‌های اربعین حسینی که ارائه خدمت به زوار امام و لطف و ارادت به کسانی که در مسیر امام حسین علیه اسلام هستند تعطیل نشده است.

هرساله ستاد پشتیبانی اربعین حسینی به‌منظور ساماندهی، تسهیل در تردد زوار، جمع‌آوری کمک‌های مردمی و تهیه و پخت غذا به زائرین و مجاورین در دستور کار قرار می‌گرفت و ماه‌ها این ستاد درگیر اربعین بود اما امسال وقت این ستاد مقدس برای بسیاری از امور سال گذشته صرف نمی‌شود و می‌تواند در اختیار سایر امور عام‌المنفعه قرار بگیرد.

هدایت نیات واقفین و خیران به سمت کمبودهای موجود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ستار علیزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان نیز بر این باور است که می‌توان نیت واقفان و نذر گذاران را به سمت رفع محرومیت‌ها و رفع آسیب‌های اجتماعی سوق داد.

وی با اشاره به اقدامات مشابه ای که اوقاف در ماه محرم علیرغم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح استان انجام داده، می‌گوید این اداره کل در ماه محرم نیز باسیاست گذاری‌های صحیح، اطعام در مراسم عزاداری را به تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی جیره خشک تغیر داد.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان، نیت مردم بسیار مهم است اما لازم است با اقداماتی نظیر فعالیت‌های رسانه‌ای و اجرای پویش‌های مؤثر، نیت واقفان را به سمت‌وسوی نیاز مردم تغییر پیدا کند.

علیزاده پیشنهاد می‌کند که جا دارد پویشی در فضای مجازی راه‌اندازی شود تا کسانی که همه‌ساله نذوراتی را به اربعین و زائران حسینی اختصاص می‌دادند و اکنون نیز مایل هستند تا بخش از سرمایه‌شان در امور خیر مصرف شود، ریل‌گذاری شده و درزمینهٔ رفع محرومیت‌های اجتماعی و بعضاً عقب‌ماندگی‌های حوزه سلامت که بخش از آن کمبود اقلام حفاظت فیزیکی کادر درمان است، هزینه شود.

به گفته متولی اوقاف و امور خیرات گیلان، امروزه با توجه به شرایط اولویت همه رفع آسیب‌های اجتماعی است یا با توجه به شیوع ویروس کرونا لازم است بخش بهداشت و درمان با کمک خیران و نیکوکاران تقویت شود.

نیازهایی که باید بیشتر دیده شود

کمک به زیرساخت‌های بهداشت و درمان، تهیه ملزومات بهداشت فردی کادر سلامت، دستگیری از محرومان و مستضعفان و هزاران اقدام خداپسندانه و مردم محور همچون ساخت مسکن محرومین و مستضعفان و یا حتی تلاش برای بهبود شاخص‌های اجتماعی در حاشیه شهرها با اقامه دو رکعت نماز زیارت و قرائت زیارت‌نامه اربعین ازجمله اقداماتی است که می‌تواند جایگزین حضور در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی و حضور در اجتماع میلیونی روز اربعین باشد.

اقدام خداپسندانه کمک به هم نوعان و محرومان، نیاز مبرم و اساسی روزهای زخمی مردم کشورمان ازجمله استان گیلان است. مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان معتقد است در شرایط کنونی حتی  اگر امام حسین علیه اسلام  نیز حضور داشتند، علیرغم اینکه زیارت اربعین ثواب فراوان دارد در کنار مردم می‌ماندند و به خلق‌الله که در مسیر خدمت به اهل‌بیت هست، کمک می‌کردند.

افزایش تورم و نگرانی‌های اقتصادی برای مردم به‌ویژه خانواری که از درامد پایداری برخوردار نیستند از دغدغه خانوادگی به یک دغدغه اجتماعی تبدیل‌شده و لازم هست توجه مسلمین به این اقشار که به‌شدت تحت‌فشار ناملایمات روزگار سخت و نامرد اقتصادی هستند بیشتر شود.

به حل قوه الهی امروزه روحیه ایثار، ازخودگذشتگی، فداکاری و کمک به هم نوع در بین تمامی اقشار، اقوام، اصناف و گروه‌های مردمی وجود دارد اما لازم هست نیات واقفان و خیرخواهانی که مبالغی را روزانه برای صرف در سنت حسنه اربعین ازجمله حضور در راهپیمایی و اجتماعی کنگره عظیم قرن کنار گذاشته بودند به سمت کمک به نیازمندان، کادر بهداشت و درمان و یا دستگیری از محرومانی که در توزیع عادلانه منابع ملی و یا شرایط ناسازگار اقتصادی به هر نحوی محروم و عقب‌مانده‌اند، سوق داده شود.

خدمت به محرومان سنتی الهی

به‌راستی خدمت به خلق و محرومان بالاترین سنتی است که همه پیشوایان دین و عالمان روحانی به آن تأکید و اهتمام داشته‌اند و امروز روحیه ایثار و ازخودگذشتگی که متأثر از عشق و محبت به امام حسین علیه‌السلام است چه پسندیده‌تر که در امور خیرخواهانه و خداپسندی همچون دستگیری از محرومان هدایت شود و عاشقانی که حضور در اربعین حسینی را رزق سالانه خود می‌پنداشتند بهتر است فرصت را مغتنم شمرده و به خدمت محرومان درآیند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار