کد خبر : 78286
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷

فرمانده انتظامی گیلان خبر داد؛

دستگیری ۲۳۰ نفر از اعضای شرکت‌های هرمی و بازداشت ۹۲۲ جاعل اسناد در گیلان

دستگیری ۲۳۰ نفر از اعضای شرکت‌های هرمی و بازداشت ۹۲۲ جاعل اسناد در گیلان

فرمانده انتظامی گیلان گفت: برخورد قاطع پلیس با سارقان و جاعلان و ایجاد فضای ناامن برای آنها و از طرفی ارتقاء سطح آگاهی عمومی با تشدید اقدامات پیشگیرانه، موجب کاهش وقوع اینگونه جرائم می‌شود.

به گزارش گیلانستان، سردار ” عزیزاله ملکی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، با تاکید بر اینکه مقابله با جرائم و ناهنجاری‌های اجتماعی مثل سرقت و کلاهبرداری عزم همگانی می‌طلبد اظهار داشت: پلیس گیلان در سال گذشته، هزار و ۷۲۲ پرونده کلاهبرداری را کشف و با مجرمان برخورد کرده است.

کشف هزار و ۷۲۲ پرونده کلاهبرداری در سال گذشته

وی در ادامه با تشریح عملکرد پلیس آگاهی در سال گذشته افزود: در سال ۱۴۰۰، هزار و ۹۲۲ پرونده در زمینه کلاهبرداری تشکیل که از این تعداد هزار و ۷۲۲ پرونده توسط کارآگاهان آگاهی کشف شده است.

این مقام ارشد انتظامی شایع‌ترین روش‌های کلاهبرداری را خرید و فروش زمین‌های قولنامه‌ای، پیش فروش آپارتمان و همچنین خرید اجناس از سایت دیوار و شیپور اعلام کرد و بیان داشت: ۹۲ درصد از پرونده‌های جعل و کلاهبرداری در سال ۱۴۰۰ کشف شده است.

دستگیری ۹۲۲ جاعل و کشف ۲۸۳ فقره اسناد و مدارک جعلی

فرمانده انتظامی استان گیلان با اشاره به اجرای ۴ مرحله طرح مقابله با جعل و کلاهبرداری و دستگیری جاعلان در استان اظهار داشت: در این خصوص در سال گذشته، ۹۲۲ جاعل دستگیر و ۲۸۳ فقره اسناد و مدارک جعلی از آنها کشف شده است.

وی تصریح کرد: در زمینه سرقت نیز ۸۴ درصد از پرونده‌های حوزه سرقت کشف و متهمان با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع ذیصلاح معرفی شده‌اند.

سهل انگاری، عدم آگاهی و عدم توجه به هشدارهای پلیسی؛ مهمترین علل وقوع سرقت

سردار ملکی در ادامه مهمترین علل وقوع سرقت را سهل انگاری، عدم آگاهی و عدم توجه به هشدارهای پلیس توسط شهروندان اعلام کرد و اذعان داشت: مهمترین گروه‌های هدف سارقان؛ منازل مسکونی فاقد حفاظ، سرقت کابل برق از محله‌های خلوت و تاریک، سرقت خودروهای فاقد دزدگیر و موتورسیکلت‌های رها شده در خیابان هستند.

فرمانده انتظامی استان گیلان با اشاره به برخورد پلیس با شرکت‌های هرمی و شیوه و شگرد این شرکت‌ها برای جلب و جذب اعضای جدید و سعی در قانونی جلوه دادن فعالیت‌های خود گفت: اغلب کلاهبرداری‌های صورت گرفته توسط شرکت‌های هرمی با استناد به اسناد جعلی و ساختگی، سوء استفاده از ناپختگی و احساسات جوانان در قالب شرکت در اقدامات خیرخواهانه و بشردوستانه یا کسب درآمدهای هنگفت بوده است.

دستگیری ۲۳۰ نفر از اعضای شرکت‌های هرمی

وی با بیان اینکه در سال گذشته، ۸ مرحله طرح ۶ روزه مبارزه با شرکت‌های هرمی در سطح استان به مرحله اجرا گذاشته شد اذعان داشت: در این راستا، ۲۳۰ نفر از اعضای این شرکت‌های هرمی دستگیر شده‌اند.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه مهم‌ترین توصیه پلیس به شهروندان برای پیشگیری از سرقت را مراقبت و بهره‌برداری از سیستم‌های هشداری برشمرد و بر خودپایی و نگهداری اموال با ارزش در محیط‌های امن مانند صندوق امانات بانک‌ها، تجهیز منازل به دوربین مداربسته و تجهیز خودروها به دزدگیر تاکید کرد.

سردار ملکی در پایان با اشاره کلاهبرداری‌های اینترنتی از شهروندان تحت عناوینی همچون برنده شدن در مسابقات رادیویی یا پیامکی گفت: برای دریافت جایزه هیچ نیازی به حضور در محل خودپرداز بانک‌ها نیست.

فرمانده انتظامی استان گیلان در پایان با اشاره به تلاش‌های بی وقفه پلیس برای برخورد با جرایم و آسیب‌های اجتماعی در جامعه از مردم خواست در صورت مواجهه با جرائم مشهود و هرگونه ناهنجاری مراتب را از طریق سامانه به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ گزارش کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار