کد خبر : 74302
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400- 42: 8

دست خالی جوانان از عرصه‌های مدیریتی/ نیروهای مستعدی که کنار گذاشته می شوند

دست خالی جوانان از عرصه‌های مدیریتی/ نیروهای مستعدی که کنار گذاشته می شوند

با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری در بکارگیری جوانان به ویژه فرمایشات ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب همچنان شاهد دست خالی جوانان از عرصه‌های مدیریتی هستیم نیروهای مستعدی که همچنان بدون توجیه کنار گذاشته شده‌اند.

به گزارش گیلانستان، جوان‌گرایی یکی از مشخصه‌ها و پارامترهای اصلی یک جامعه است که به وسیله آن می‌توانیم میزان پویایی جامعه را تخمین بزنیم. همچنین این مؤلفه مهم از پارامترهای اصلی تداوم تحرک در جامعه محسوب می‌شود اما سؤال اینجاست در سال‌های اخیر جوانان چقدر در مدیریت‌های کلان کشور تأثیرگذار بوده‌اند. برآوردها نشان می‌دهد در حال حاضر چیزی حدود ۹۵ درصد از کرسی‌های مدیریتی کماکان در اختیار همان افرادی است که در چهل سال گذشته عهده دار مسئولیت بودند.

استفاده از نیرو‌های مستعد جوان تنها راه اصلی پیشرفت کشور است و دولت می‌تواند با اعتماد به نسل جوان انقلابی در مسیر توسعه و تحول اساسی و حرکت به سمت پیشرفت کشور با روحیه جهادی و انقلابی حرکت کند و حتی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم با خطاب به جوانان، آنان را در تحقق گام دوم انقلاب اساس و اصل قرار داده‌اند.

میدان‌داری جوانان و ورود آن‌ها به عرصه مدیریت در روزهای آغازین انقلاب اسلامی و دوران هشت ساله دفاع مقدس دقیقا همان نقطه عطفی بود که باعث شد انقلاب نوپای ملت ایران بتواند در مقابل انواع مشکلات و تهدیدات داخلی و خارجی مقاومت کند و اتفاقا امتحان‌های مختلف را با سربلندی پشت سر بگذارد.

با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری در بکارگیری از جوانان به ویژه فرمایشات ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب که بارها و بارها از جوان نام برده‌اند همچنان شاهد دست خالی جوانان از عرصه‌های مدیریتی هستیم نیروهای مستعدی که همچنان بدون توجیه منطقی از آینده کشور کنار گذاشته شده‌اند.

* استفاده از جوانان در کشورمان عمدتا به شکل مصرف زده و به صورت شو و نمایش بوده است

«حسین بهمنش» در این خصوص ابراز داشت: هنگامی که ما به واژگان مقام معظم رهبری دقت می‌کنیم ایشان در جاهای دیگر این امر را تکمیل می‌کنند و می‌فرمایند جوان مؤمن انقلابی، جوان متعهد و دلسوز و جوان پای کار در حالیکه مدرنیته و سیاست برای تعریف جوانی واژه‌‌هایی مانند کسب قدرت، حفظ و بسط قدرت را ارائه می‌دهد.

قائم مقام سازمان بسیج اساتید استان گیلان با بیان اینکه در فرمایشات مقام معظم رهبری هم به خود جوانی و هم به روحیه جوانی اشاره شده است اضافه کرد: بدین ترتیب ما نمی‌توانیم به شخصی که مثلا شصت سال سن دارد بگوییم که از کار کنارگیری کند بلکه تا زمانی که روحیه جوانی و تحول خواهی داشته باشد، می‌تواند در رأس قرار گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اگر به جوانان اعتماد کنیم ضرر کرده‌ایم؟ گفت: اساسا در طول تاریخ شکل‌گیری کشورمان و با تاکید بر ۱۵۰ سال اخیر چشممان بیشتر از آنکه به ظرفیت‌های داخلی و نیروی تولیدکنندگی باشد به ظرفیت‌های زیرزمین و آن سوی مرزها بوده به همین دلیل استفاده از عنصر جوانی به یک مؤلفه ویترینی تبدیل شد.

قائم مقام سازمان بسیج اساتید استان گیلان عنوان کرد: ساخت کشور در طول یک قرن اخیر مبتنی بر ذخایر زیرزمینی و دولت رانتی سامان پیدا کرد که این دولت و ساختار رانتی سعی می‌کند با پول پاشی و خریدن نیرو و اعتماد، کشور را سامان بدهد و متاسفانه چنین نگاه و دیدگاهی در طرح نویسان کشور رسوب کرده است.

بهمنش با بیان اینکه تاکنون استفاده از جوانان در کشورمان عمدتا به شکل مصرف زده و به صورت شو و نمایش بوده است اذعان کرد: در بحث به کارگیری جوانان قوه قانونگذار اقداماتی را انجام داده اما آنچه که ما نیاز داریم این است که تمام این قوانین و خواسته‌ها در حوزه اجرا عملیاتی شود.

* در سال‌های اخیر روحیه جوانی در خیلی جاها دچار خمودگی شده و یا از بین رفته است

«سعیده شبرنگ» نیز در همین ارتباط و با بیان اینکه تعریف جوان در انقلاب و جامعه‌شناسی با هم تفاوت دارد عنوان کرد:‌ تعریف روحیه جوانی به این معناست که فرد به لحاظ سنی از دوره جوانی گذر کند اما آن روحیه جوانی را که گره خورده به انقلاب است را هنوز هم با خود به همراه داشته باشد.

این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: بعد از گذر از دوره چهل ساله انقلاب روحیه جوانی در خیلی جاها دچار خمودگی و کمرنگ شده و یا از بین رفته است و همین باعث شده برای جوان امروز مطالبه‌گری ایجاد شود به بیان دیگر منظور این است که اگر روحیه جوانی در فرد وجود داشته باشد می‌تواند مسئولیت‌های مدیریتی را برعهده بگیرد که شهید حاج قاسم سلیمانی چنین بود.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه روحیه جوانی که به آن اشاره شد هم‌اینک در بسیاری از افراد وجود ندارد اظهار داشت: اگر ما از جوانان به درستی استفاده کرده بودیم حتما شاخص‌های ما در وضع موجود به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری نزدیک‌تر می‌شد.

شبرنگ ضمن اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد استفاده از جوانان اضافه کرد: نقد اصلی عملکرهای ما این است که ما اصلا متوجه این امر نشدیم که اولویت‌ها را در این مدت جابه‌جا کردیم و حتی ظرفیت‌های اصلی خود یعنی جوانان را کاملا نادیده گرفتیم بدون شک اگر از نیروی جوان کارآمد و انقلابی غافل شویم و استفاده نکنیم متحمل هزینه‌های دو برابری حتی چند برابری خواهیم شد.

فرمایشات و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر حضور جوانان در عرصه‌های مختلف مدیریتی کشور از آن نکاتی است که نشان می‌دهد عده‌ای هنوز به این باور نرسیده‌اند که جوانان هم می‌توانند سکان هدایت مدیریت کشور را در دست بگیرند.در حال حاضر شاهدیم که حتی تدوین و تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان در امور اجرایی هم نتوانست چندان به کنار رفتن برخی مدیران سنتی و حضور جوانان در عرصه مدیریت کشور کمک کند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت حلقه اتصال بین نهادهای تصمیم‌گیر و قانونگذار و نهادهای اجرایی برقرار نشده است و تا زمانی که این نقیصه اصلاح نشود نمی‌توان به حضور پررنگ جوانان در عرصه‌ها امیدوار بود.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار