کد خبر : 64858
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 فروردین 1400- 41: 16

دست کوتاه گیلان از ارمغان گردشگری نوروزی

دست کوتاه گیلان از ارمغان گردشگری نوروزی

با اینکه گیلان نخستین مقصد نزدیک به پنج میلیون مسافر در تعطیلات نوروزی بود اما انبوه مسافران برای گیلان ارمغان چشمگیری به همراه نیاورد.

به گزارش گیلانستان، مائده اسفندمز؛ تعطیلات نوروزی ۱۴۰۰ با وجود هشدارها و توصیه های مکرر به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹، برای استان های شمالی از جمله گیلان، شلوغ و سرشار از حضور پرشور مسافران نوروزی سپری شد. تردد خودوروها با پلاک های غیربومی در خیابان های شهرها و حتی روستاها و مسیرهای کمتر شناخته شده دشت ها، جنگل ها و سواحل به شدت چشمگیر بود. به طوری که گیلان به عنوان نخستین استان کشور از لحاظ میزبانی مسافران در سطح کشور انتخاب شد.

آمارها نشان‌دهنده حضور نزدیک به پنج میلیون مسافر در طی تعطیلات نوروزی در استان است، آماری که با وجود شیوع کرونا و سپری شدن تعطیلات نوروزی سوت و کور سال ۱۳۹۹ چشمگیر بود.

*نیمی از ظرفیت هتل های گیلان در نوروز خالی ماند

با ورود بیش از چهار میلیون و ۶۲۰ هزار مسافر به گیلان که رکورددار میزبانی از هموطنانی بوده که این استان را برای سفر نوروزی خود انتخاب کردند، انتظار می رفت که حضور پرشور گردشگران در گیلان منجر به رکوردزنی هتل ها و مراکز اقامتی سطح استان از لحاظ اشغال و اقامت باشد با توجه به اینکه گیلان اولین استان کشور از لحاظ ورود مسافران بوده است، اما طبق گفته های رییس هیئت مدیره جامعه هتلداران کشور، استان های مازندران و کیش به عنوان استان های نخست از لحاظ رکوردزنی در اشغال هتل ها و مراکز اقامتی بودند.

هرچند انتظار می رفت که به دلیل ممانعت از برپا کردن چادر در کنار خیابان ها و بوستان ها به دلیل شیوع کرونا، اشغال هتل ها از درصد بالایی برخوردار شود اما « جمشید حمزه زاده» گفته است: تعداد مسافران هتل‌رو به ویژه در مازندران و جزیره کیش در مقایسه با سایر نقاط کشور رکورددار بوده است.

رییس هیات مدیره جامعه هتلداران کشور افزود: استان‌های شمالی به ویژه مازندران و جزیره کیش بر اساس میزان اقامت، جزو پرمتقاضی‌ترین مراکز برای سفر بوده‌اند، به طوری که در برخی روزها و بعضی هتل‌ها ضریب اشغال به ۱۰۰ درصد رسیده است.

حمزه زاده گفت: با توجه به کاهش محدودیت‌های سفر در نوروز و صدور دستور ممنوعیت برپایی چادر مسافرتی و اقامت در مراکز غیرمجاز و مدارس، پیش‌بینی شده بود ضریب اشغال هتل‌ها در کشور دست‌کم به ۵۰ درصد برسد، اما برخی عوامل این انتظار را برآورده نکرد.

حضور مسافر در گیلان که به ویژه در فصل بهار به قطعه ای از بهشت تبدیل می شود، امری عادی است و دور از انتظار نیست اما تبدیل گیلان به نخستین استان میزبان کشور در تعطیلات نوروزی بسیار کم نظیر بود. اما سوالی که در ذهن متبادر می شود، اینست که با توجه به رتبه نختست گیلان در میزبانی از مسافران نوروزی ۱۴۰۰، آورده انبوه مسافران برای صنعت گردشگری استان چه بوده است؟ صنعتی که اشتغال و درآمدزایی آن بر کسی پوشیده نیست و نتیجه توجه به آن در استان ها و کشورهای همسایه به خوبی مشهود است.

در بخش مراکز اقامتی، گیلان دارای ۱۰۷ هتل، ۳۳ هتل آپارتمان، ۴۹ مهمانپذیر، یک هزار و ۶۸۸ خانه مسافر و ۱۲۶ اقامتگاه بومگردی است که در ایام تعطیلات نوروزی میزبان مسافران و گردشگران بوده اندو این در حالی است که معاون گردشگری گیلان میزان اشغال هتل ها و مراکز اقامتی استان در تعطیلات نوروزی را ۵۱ درصد اعلام کرده است.

«حمیدرضا آذرپور» اظهار کرده است: درصد اشغال تخت های تأسیسات اقامتی ثابت تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در مدت تعطیلات نوروزی، ۵۰.۸۸ درصد است. به عبارت دقیق تر، میزان اقامت مسافران در استان (اسکان در مراکز اقامتی ثابت) ۲۷۸هزار و ۴۳۴ نفر شب بوده است.

با توجه به چنین آماری به وضوح مشخص است که با اینکه گیلان‌‌، نخستین مقصد مسافران از جای جای کشور در تعطیلات نوروزی بوده اما تنها نیمی از ظرفیت مراکز اقامتی آن در ایام نوروز اشغال شده و نیمی دیگر خالی باقی مانده است.

*کمتر از یک میلیون نفر از جاذبه های گردشگری گیلان بازدید کردند

در بخش درآمدزایی مسافران و گردشگران برای حوزه گردشگری و تفریحی هم با وجود اینکه در تعطیلات نوروزی، نزدیک به پنج میلیون مسافر وارد گیلان شده اند در نهایت، کمتر از یک میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری گیلان بازدید کرده اند.

به گفته معاون گردشگری استان، ۸۱۲ هزار و ۹۵۴ نفر از موزه ها، بناهای تاریخی، مراکز تفریحی، سرگرمی و جاذبه های گردشگری در تعطیلات نوروزی بازدید کرده‌اند.

با چنین آماری مانند سال‌های دیگر، به نظر می‌رسد همچنان گیلان، استانی برای گذر مسافران است و اقامت مسافران در آن چندان قابل توجه نیست حتی اگر زمانی بیشترین ورودی مسافر را در سطح کشور داشته باشد. هرچند آسیب شناسی چنین بی‌نصیبی یا کم نصیب ماندن صنعت گردشگری گیلان با وجود ورود انبوه گردشگران در تعطیلات قابل توجه نوروزی، نیازمند بررسی‌های دقیق کارشناسانه است و سندهای توسعه گردشگری کوتاه مدت و بلندمدت را می‌طلبد اما مطمئنا تغییر چنین روندی که هر ساله تکرار می‌شود، می‌تواند نشان از بی‌توجهی مدیرانی باشد که آینده صنعت گردشگری استان در دستان سیاستگذار آنها است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار