کد خبر : 84175
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶

عضو هیئت علمی دانشگاه:

دشمن به دنبال سرخوردگی و افول جنبش دانشجویی در کشور است

دشمن به دنبال سرخوردگی و افول جنبش دانشجویی در کشور است

علیزاده بر لزوم برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها در زمینه افزایش سواد رسانه‌ای در بین دانشجویان تاکید کرد و گفت: دشمن به دنبال ایجاد سرخوردگی و استیصال در جنبش دانشجویی ایران است.

به گزارش گیلانستان به نقل از شبستان، عمران علیزاده شامگاه سه‌شنبه( ۱۵ آذر) در برنامه گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: ۱۶ آذر فرصتی برای بررسی هویت تاریخی دانشجو و رسالت ملی دانشجویان محسوب می‌شود.

 

 

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه مطالبه گری بر اساس آرمان و منافع ملی برای دانشجو بخشی از علم آموزی به شمار می‌رود عنوان کرد: قطعا مطالبات دانشجویان در راستای منافع ملی به ساخت یک ملت مقتدر کمک می‌کند.

 

 

 

علیزاده تصریح کرد: در حال حاضر ما با جمع زیادی از دانشجویان مواجهیم که حتی از مفاد آئین نامه‌های دانشجویی هم اطلاعی ندارند و وقتی به مشکل برخورد می‌کنند، بیان می‌دارند که ما نمی‌دانستیم این موارد جزو آئین نامه های دانشجویی است.

 

 

 

وی با تاکید بر اینکه دانشجو نسبت به خود، جایگاهش و نسبت به جامعه تکالیفی دارد ابراز داشت: در دانشگاه‌ها پر از آیین‌نامه‌هایی است که به دانشجو اجازه می‌دهد، مطالبه گری کند، اما بحث اینجاست که آیا دانشجو از آنان مطلع است و وقتی مطلع شد آیا این تکلیف را برای خود قائل می‌شود که از آنان استفاده کند.

 

 

 

این استاد دانشگاه اذعان کرد: دانشجویان با تشکیل تشکل‌های دانشجویی می‌توانند در امورات دانشجویی و در اداره جامعه مشارکت کنند و هیچ کسی هم مانع از این کار و تشکیل تشکل‌های مطالبه گر نیست.

 

 

 

علیزاده حرکت‌های نا به هنجار و سواستفاده را از آسیب‌های جنبش‌ها و تشکل‌های دانشجویی ذکر کرد و افزود: ما در دانشگاه به تشکل واقعی مطالبه‌گر نیازمندیم که کارآمد باشد و یک تشکل دانشجویی زمانی می‌تواند کارآمد باشد که مستقل باشد.

 

 

 

وی اضافه کرد: دانشجو اگر نتواند توأمان ضد استبداد و ضد سلطه باشد، نمی‌تواند اثبات کند که مستقل است از طرفی اگر جنبش دانشجویی استبداد حاکم بر کشور آمریکا را رها کند و به آن نپردازد، نمی‌تواند ادعا کند که استقلال دارد.

 

 

 

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه قدرت تحلیلگری در جامعه دانشجویان بسیار تأثیرگذار است یادآور شد: فضای ادراکی دانشجو قطعا تحت تاثیر فضای حقیقی و مجازی است. از طرفی باید توجه داشت که در دو سال و نیم اخیر مردم مانند دانشجویان کمتر از حد میزان در فضای حقیقی حضور داشتند و فضای ادراکی آنان تحت تاثیر فضای مجازی شکل گرفت.

 

 

 

علیزاده ادامه داد: سیر تحولات در دنیای امروز و خصوصا در نظام بین‌المللی آنقدر با شتاب است که دانشجو اگر نتواند همزمان تحلیل درستی از فضای مجازی و حقیقی داشته باشد، قطعا فضای ادراکی او یکجانبه خواهد بود و این یک جانبه‌گری حتما کارآمدی او را کاهش خواهد داد.

 

 

 

وی در مورد وظایف دانشگاه‌ها برای ارتقا سواد رسانه‌ای اظهار داشت: متاسفانه دانشگاه‌های ما در زمینه افزایش سواد رسانه‌ای کارنامه قابل قبولی ندارند و دانشجویان فکر می‌کنند به آن درجه رسیدند که می‌توانند درست تحلیل کنند.

 

 

 

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید برنامه‌های مستقلی در افزایش سواد رسانه‌ای دانشجویان تدارک ببینند افزود: تاکنون در هیچ دانشگاهی مشاهده نکردیم که برای این کار برنامه‌ای تدارک دیده باشد.

 

 

 

علیزاده آموزش سواد رسانه‌ای در قالب درس روش تحقیق را در دانشگاه‌ها خواستار شد و اذعان کرد: ایجاد فضای امیدآفرینی نکته مهم دیگری است که تشکیل آن در دانشگاه‌ها بسیار کلیدی و ضروری است.

 

 

 

وی اضافه کرد: اگر سیاست‌های تشویقی واقعی را برای دانشجویان پیاده کرده و امیدآفرینی را در آنان ایجاد کنیم، نقشه دشمن و معاندان نظام بر هم خواهد خورد زیرا دشمن همواره به دنبال سرخوردگی و چه بسا استیصال جنبش دانشجویی ایران بوده است.

 

 

 

علیزاده تصریح کرد: اگر تاریخ معاصر کشورمان را ورق بزنیم از ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ تاکنون امید و رو به پیشرفت بودن را در لحظه لحظه کشورمان دیدیم اما دشمن به دنبال مستأصل کردن دانشجوست و می‌خواهد اینگونه به او القا کند که هیچ امیدی برای اصلاح و تغییر وجود ندارد.

 

 

 

وی اضافه کرد: کنش گری سیاسی و اجتماعی آن چیزی است که ما باید آن را در نظام آموزشی و در آموزش و پرورش دنبال کنیم اما متاسفانه در ماه‌های گذشته مدام نظام آموزش و پرورش را از دانشگاه منفک کردیم و تقصیر را بر گردن یکی از اینها انداختیم در حالیکه نظام آموزشی در کشورمان یکپارچه است.

 

 

 

علیزاده خاطرنشان کرد: با همکاری دانشگاه و آموزش و پرورش نواقص عدم آموزش‌های اجتماعی و سیاسی حل و فصل می‌شود و اگر این امر محقق شود می‌توان گفت نظام آموزشی ما توانسته افراد توانمند و شخصیت های اجتماعی و اثرگذار در امور سیاسی تربیت کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار