کد خبر : 57856
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳

مدیرکل ارشاد گیلان:

دوران معاصر طلایی ترین دوران سرودن شعر عاشورایی است

دوران معاصر طلایی ترین دوران سرودن شعر عاشورایی است

مدیرکل ارشاد گیلان با اشاره به اینکه دوره معاصر دوران طلایی شعر عاشورایی است، گفت: شاعر برای سرودن شعر باید با موضوع همزاد پنداری کند تا دچار شعارزدگی نشود.

به گزارش گیلانستان، پیش از ظهر چهارشنبه اختتامیه سوگواره شعر عاشورایی با حضور شاعران و برخی از مسئولان استانی و شهرستانی در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شفت برگزار شد.

مدیرکل ارشاد گیلان در این مراسم با اشاره به اینکه انجام هر کار در هر حوزه و هر بخش برای امام حسین (ع) از روی عشق و ارادت قلبی است، اظهار کرد: در بحث شعر عاشورایی با سند می‌تواند اثبات کرد که نمونه عالی آن را در دوره معاصر داریم.

فیروز فاضلی با بیان اینکه اصالت شعر در دوره معاصر بیشتر سایر دوره‌ها است، گفت: عاشورا را به عنوان یک متن بسته نمی‌بینیم بلکه گفته می‌شود عاشورا یک فرهنگ است لذا هر کسی این فرهنگ را بسته ببیند نمی‌تواند در روزگاران مختلف تعابیر مختلف از آن داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه متن بسته در زمان خود می‌ماند و قابلیت بهره برداری از آن در زمان‌های دیگر وجود ندارد، افزود: متن باز به متنی گفته می‌شود که هر لحظه اجازه بازخوانی به خود می‌دهد به همین دلیل به عاشورا فرهنگ گفته می‌شود زیرا دارای دو خصوصیت عاملیت (انسان) و کلیت در خود دارد.

مدیرکل ارشاد گیلان در ادامه به تحلیل‌ها و بررسی‌های مختلف انجام شده در زمینه عاشورا از سوی بزرگان در طول سال‌های گذشته اشاره و بیان کرد: شعر فارسی چهار دوره بحث عاشورا را در خود دارد.

وی با بیان اینکه در دوره اول که با پیدایش شعری دری شروع می‌شود که با توجه به محدودیت‌های موجود بیشتر دارای تلمیح، تلویح و معناگرا است، گفت: در این نوع از شعر با موضوع عاشورا تنها از امام حسین نام برده می‌شود.

ضرورت پرهیز شاعران از سیاست

فاضلی با اشاره به اینکه با روی کار آمدن آل بویه برای نخستین بار مراسمی با عنوان عزاداری امام حسین (ع) انجام می‌شود، ادامه داد: فرهنگ توسط اهالی سیاست ساخته نمی‌شود بلکه فرهنگ توسط اهالی هنر و اندیشه ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه در دوره دوم شعر با مضمون عاشورا باز هم معنا و اشارات و اندیشه بر سایر موارد غلبه دارد، گفت: در دوره سوم به جای توجه به معنا و اندیشه بیشتر به خوش آمدن سلطان از اشعار سروده شده توجه شده است.

مدیرکل ارشاد گیلان با اشاره به شعر دوره معاصر با موضوع عاشورا و کیفیت بالای آن، اظهار کرد: تا قبل از دوره معاصر اشعار تنها برای رسیدن به یک مقصود سروده شده‌اند اما در دوره معاصر تمام احساس، خیال و عاطفه شاعر با معنا حل شده است.

وی با تأکید بر اینکه شاعر باید برای سرودن شعر با موضوع همزاد پنداری تا از شعار دور شود، گفت: شعر عاشورایی معاصر در مجموع شعر فارسی کم نظیر است. شاعران این دوره باید از حالت حکیم بودن، مبلغ بودن، سیاسی بودن خارج شوند زیرا آنها شاعر هستند.

محبوب روستا دبیر سوگواره شعر عاشورایی عقیق در ادامه این مراسم با بیان اینکه مقرر شده هر ساله این سوگواره در شهرستان شفت برگزار شود، اظهار کرد: قطعاً کوتاهی وجود داشته که تلاش می‌کنیم در سال‌های آینده با کیفیت بهتری برگزار شود.

وی با تأکید بر اینکه هدف از برگزاری این سوگواره قرار گرفتن نسل جوان زیر پرچم امام حسین است، گفت: تلاش می‌شود تا از همه ظرفیت‌های در این زمینه استفاده شود.

در پایان این مراسم از ۱۴ برگزیده تجلیل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار