کد خبر : 5502
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳

دولت از ارائه گزارش عملکرد خود در برنامه پنجم امتناع می‌کند

دولت از ارائه گزارش عملکرد خود در برنامه پنجم امتناع می‌کند

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمتر از ۵۰ درصد از برنامه پنجم تحقق پیدا کرده است و در برنامه ششم کمتر از ۳۰ درصد احکام مربوط به اقتصاد مقاومتی است گفت: دولت از ارائه گزارش عملکرد خود در برنامه پنجم امتناع می‌کند.

به گزارش گیلانستان، جبار کوچکی نژاد ظهر امروز در یک نشست خبری در رشت با بیان اینکه کمیسیون تلفیق برنامه ششم در مجلس تشکیل شد و نمایندگان سئوالاتی در مورد این برنامه مطرح کردند اظهار داشت: هنگامی‌که بودجه و برنامه به مجلس می‌آید مجلس و کمیسیون تلفیق، وزرا و مسئولان دولتی را دعوت می‌کنند تا با نمایندگان و دولت در این مورد بحث و گفت‌وگو شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: دولت براساس اصل 126 قانون اساسی بر این ادعاست که نیازی به برنامه ششم برای ارائه به مجلس نیست و دولت می‌تواند برنامه را براساس سیاست‌های بالادستی قوانین برنامه تدوین و اجرا کند اما در برنامه ششم اختلافات جدی بین دولت و مجلس است.

کوچکی نژاد با بیان اینکه چیزی که دولت به مجلس ارائه کرد احکام برنامه است نه خود برنامه، خاطرنشان کرد: براساس ماده 216 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است لایحه برنامه را به مجلس ارائه کند که دولت راه‌هایی را در این خصوص پیش بینی کرده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه که یکی از آنها رشد 8 درصدی است و رشد 8 درصدی در طول اجرای برنامه ششم بیش از 700 هزار میلیارد تومان در بخش عمرانی و زیربنایی به منابع نیاز دارد مطرح کرد: اجرای این مهم در طول برنامه امکانپذیر نیست و گام‌ها باید طوری برداشته شود تا به انتظارات نزدیک باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، سیاست‌های مسئولان نظام جهت عبور از شرایط سخت اقتصادی و رکود شدیدی که بر کشور حاکم است نیاز به عملی کردن اقتصاد مقاومتی دارد مطرح کرد: در برنامه ششم دولت کمتر از 30 درصد احکام آن مربوط به اقتصاد مقاومتی است.

کوچکی نژاد با اشاره به اینکه در مورد برنامه ششم جلسه‌ای با رئیس مجلس برگزار شد و ایشان نظر بر نگارش مجدد برنامه دادند افزود: قرار است در این مورد با شورای نگهبان نیز به تفاهمی برسیم چون اگر بخواهیم کلیات لایحه دولت را تغییر دهیم احتمال مقاومت دولت وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: جهت بررسی برنامه ششم، 4 کمیته تخصصی تشکیل داده شد تا بتوانیم نگاه 5 ساله‌ای در بخش‌های، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی داشته باشیم و از همه نیروهای توانمند در داخل کشور بهره کافی را ببریم تا مشکلاتی را که برای مردم وجود دارد برطرف کنیم.

کوچکی نژاد با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال 1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و مورد تائید مقام معظم رهبری قرار گرفت و دولت ابلاغ کرد تا این سند اجرا شود افزود: نگاه وزرا به سند تحول بنیادین، نگاهی سلیقه‌ای‌ است و وزرا نیز بر این اعتقاد هستند که بیش از 70 لایحه قانونی وجود دارد که باید به مجلس آورده و تصویب شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بخش آموزش و پرورش رتبه بندی فرهنگیان باید یکی از احکام در سند باشد مطرح کرد: در پرداخت حقوق فرهنگیان نیز باید حکمی آورده شود که اگر بیشتر از سایر دستگاه‌ها نیست کمتر نیز نباشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های فرهنگیان صندوق دخیره فرهنگیان است که دولت سهم خود را در برنامه پنجم پرداخت نکرده است گفت: باید در برنامه ششم دولت را ملزم به پرداخت سهم صندوق ذخیره فرهنگیان کنیم.

وی با بیان اینکه بودجه‌ای با مبلغ 30 هزار میلیارد تومان به وزیر آموزش و پرورش داده شد که براساس سلیقه خود تقسیم کرده است خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد مجلس دخالت و ارزیابی می‌کند چون باید این بودجه‌ها بین مناطق و بر اساس محرومیت‌ها تنظیم شود.

کوچکی نژاد مطرح کرد: در مجلس نهم طرح ادغام وزارت آموزش و پرورش با وزارت علوم و تحقیقات ارائه شد که به‌طور قطع این امر موجب منزلت و فضای جدید رقابتی در فرهنگیان شده و تمام تلاش خود را در به تحقق پیوستن این مهم انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در استان گیلان در دریافت شهریه مدارس دولتی می‌تواند از کسانی که توانایی پرداخت شهریه دارند هزینه دریافت کند و از کسانی که توانایی پرداخت ندارند هزینه‌ای دریافت نکند مطرح کرد: برخی از مردم رشت برای امرار معاش و مایحتاج روزانه خود دچار مشکل هستند و حتی توان خرید دفتر و خودکار معمولی برای فرزندان خود را ندارند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه قصد داریم در برنامه ششم طرحی با عنوان کمک به خانواده‌هایی که توانایی پرداخت شهریه حتی خرید نوشت افزار برای فرزندان خود را ندارند بیاوریم افزود: در حال حاضر 9 میلیون بی‌سواد در کشور داریم که این رقم در حال افزایش است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 70 درصد مردم ما در شهر و 30 درصد در روستاها هستند و در استان گیلان صنایع تولیدی رونقی ندارد مطرح کرد: کمتر از 50 درصد از برنامه پنجم تحقق پیدا کرده است و دولت به برنامه نپرداخته است.

وی با بیان اینکه مطابق قانون، هر سال که دولت بودجه سالانه را مطرح می‌کند باید گزارشی از برنامه خود را نیز ارائه دهد اما دولت در این مورد امتناع می‌کند، افزود: با اینکه تاکنون 6 ماه از سال گذشته رسیده حتی 1 درصد از بودجه‌های عمرانی ابلاغ نشده است و این حاکی از آن است که بخشی از برنامه‌های دولت نیز اجرایی نمی‌شود./تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار