کد خبر : 43152
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 مهر 1398- 39: 11

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

دولت از صندوق توسعه ملی برداشت‌های ‌‌بی‌وقت دارد

دولت از صندوق توسعه ملی برداشت‌های ‌‌بی‌وقت دارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از رویه فعلی و برداشت‌های وقت و بی‌وقت دولت از صندوق توسعه ملی برای صرف در اموری غیرمولد انتقاد کرد.

به گزارش گیلانستان محمود شکری با بیان اینکه نحوه برداشت از منابع صندوق توسعه ملی نیازمند اصلاح و یک بازنگری جدی است اظهار داشت: در حال حاضر سهم بسیار قابل توجهی از منابع موجود در این صندوق به جای بخش تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری در اموری کاملاً غیر مولد هزینه می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به طرحی که سال گذشته در این کمیسیون تصویب شده بود اشاره کرد و ابراز داشت: بر اساس مصوبه مجلس کل درآمد حاصل ا‌ز فروش نفت کشور باید در صندوق توسعه ملی ذخیره شود تا بتوان برای توسعه امور زیربنایی و اساسی در کشور از منابع انباشت شده در آن استفاده کرد.

شکری از رویه فعلی و برداشت‌های وقت و بی‌وقت دولت از صندوق توسعه ملی برای صرف در اموری غیرمولد انتقاد کرد و بیان داشت: مجلس سازوکارها و زمینه ذخیره درآمدهای نفتی در صندوق توسعه ملی و نحوه برداشت و هزینه‌کرد صحیح منابع آن را فراهم کرد اما به دلایل مختلفی این کار در کشور عملیاتی نشد.

وی بحث فرارهای مالیاتی در کشور و افزایش رقم‌ آن به نسبت سال‌های گذشته را نیز مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: به عقیده بنده فرار مالیاتی هیچ فرقی با اختلاس و دست‌درازی به بیت‌المال ندارد و بهترین راه برای کنترل و کاهش فرار مالیاتی در کشور، طراحی یک سامانه جامع و هوشمند دریافت مالیات است.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس با تأکید بر اینکه هم‌اینک رقم فرار مالیاتی در کشور بسیار قابل توجه است ابراز داشت: فرار مالیاتی و عدم پرداخت سهم مالیات توسط برخی از افراد هیچ فرقی با اختلاس از منابع دولتی ندارد و وجود بدهکاران بزرگ مالیاتی نشان‌دهنده ضعف سیستم اداری در کشورمان است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس برخورد فیزیکی با متخلفان و یا کنترل سنتی نحوه پرداخت مالیات توسط افراد و صنوف مختلف را روشی ناکارآمد خواند و اظهار داشت: در سال‌های اخیر به علت اعمال مدیریت‌های اشتباه روند فرار مالیاتی در کشور سرعت بیشتری به خود گرفته و ارقام آن افزایش پیدا کرده است.

شکری ایجاد یک عزم ملی برای بستن راه‌های فرار مالیاتی و اصلاح فرهنگ پرداخت مالیات در کشور را امری ضروری اعلام کرد و گفت: اقتصاد کشورمان به درآمدهای حاصل از فروش نفت تکیه شدیدی دارد و تا زمانی‌که این حجم وسیع از وابستگی مورد بازنگری و اصلاح قرار نگیرد نمی‌توان به توسعه همه‌جانبه فکر کرد.

وی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و واقعی کردن نرخ آنان را در شرایط کنونی امری واجب و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: البته اقشار مختلف مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه نباید نگرانی خاصی در این مورد داشته باشند زیرا دولت قبل از اجرای هر طرح و برنامه‌ای در درجه نخست موظف است سازوکار آن را فراهم کند.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس کنترل تورم و جلوگیری از وارد آمدن فشار به مردم و اقشار آسیب‌پذیر را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: در صورت آزاد شدن قیمت حامل‌های انرژی و از طرفی دیگر با حمایت از قشرهای ضعیف جامعه عدالت نسبی در بحث توزیع انرژی در کشور برقرار می‌شود.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار