کد خبر : 64762
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 فروردین 1400- 32: 18

مذاکره زیر سایه تهدید؛

دولت روحانی پیام اقدام تروریستی در نظنز و تحریم‌های جدید اروپا را دریافت کند/ چرا ادامه نشست وین برخلاف منافع مردم ایران است؟

دولت روحانی پیام اقدام تروریستی در نظنز و تحریم‌های جدید اروپا را دریافت کند/ چرا ادامه نشست وین برخلاف منافع مردم ایران است؟

دولت روحانی در جایگاه طلبکار قرار دارد و خواهان لغو همه تحریم هاست، با این وجود از مواضع خود کوتاه آمده و گفت‌وگو را پذیرفته است. اما طرف مقابل به جای اعتمادسازی و جبران اشتباهات گذشته به اقدامات تروریستی و تحریم ری آورده است.

به گزارش گیلانستان، رهبرانقلاب روز گذشته در سخنانی به اهداف آمریکایی‌ها از طولانی شدن مذاکرات جاری در نشست وین پرداختند. ایشان ضمن تاکید مجدد بر سیاست قطعی کشور که رفع همه تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و سپس انجام اقدامات ایران است به فلسفه و چرایی این راهبرد ایران پرداخته و فرمودند: «منطق جمهوری اسلامی مبنی بر این است که که اول باید آمریکا تحریم‌ها را بردارد زیرا به آنها اطمینانی وجود ندارد و قبلاً بارها نقض عهد کرده‌اند» ایشان همچنین به این موضوع اشاره کردند که دولتمردان مدعی هستند از طریق مذاکره می‌توانند این سیاست ایران را تحقق بخشند! رهبرانقلاب همچنین تاکید کردند: «تشخیص مسئولان این است که بروند مذاکره کنند تا همین سیاست را اِعمال کنند که در این زمینه بحثی نداریم اما باید مراقبت شود که مذاکره فراسایشی نشود چرا که برای کشور ضرر دارد.» حضرت آیت الله خامنه‌ای هدف فرسایشی شدن مذاکرات از سوی آمریکایی‌ها را تحمیل حرف باطل خود داستند. این مساله مهم در کنار مسائل دیگر به خوبی نشان می‌دهد که منافع مردم ایران در طولانی شدن مذاکرات آن هم زیر سایه تهدید نیست. رجانیوز به توضیح این مساله خواهد پرداخت.
در روزهایی که مقامات وزارت خارجه مشغول رایزنی با همتایان غربی خود در مذاکرات وین بودند شریک راهبردی آمریکا برای چندمین بار اقدام به خرابکاری در مجتمع نطنز کرده تا دست هیات ایرانی در مذاکرات را خالی کند و با تقسیم کار نوشته و یا نانوشته بین آمریکا و رژیم صهیونیستی، ایران را در موضع پایین‌تر قرار دهد. همچنین اتحادیه اروپا با وضع کردن تحریم‌های جدید به بهانه حقوق بشر نشان داد که تحریم‌ها در هر صورت به بهانه‌های مختلف ادامه می‌یابند. مواضع متعدد دولتمردان آمریکایی نیز این موضوع را اثبات می‌کند. با وجود این وضعیت مشخص نیست ادامه مذاکره زیر سایه تهدید و فشار و ترور و تخریب که ادامه همان راهبرد فشار حداکثری ایالات متحده است چرا باید ادامه داشته باشد.
ماجرا از کجا شروع شد؟
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک شنبه شب تاکید کرد که مقابله با ایران هسته‌ای بزرگترین کار این رژیم است. وی افزود: نبرد علیه ایران و نیروهای نیابتی این کشور و غیرهسته‌ای شدن آن یک کار بزرگ است؛ اما شرایط امروز به این معنی نیست که فردا هم همین شرایط خواهد بود.
دو روز قبل از این صحبت‌ها بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت بخشی از شبکه برق تأسیسات غنی‌سازی دچار حادثه شده است.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از دو منبع اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل مدعی شده است که قطع برق گسترده در سایت غنی‌سازی نطنز که روز یکشنبه رخ داد به علت یک انفجار قوی در اثر عملیاتی خرابکارانه و عمدی بوده که به پروژه غنی‌سازی هسته‌ای ایران آسیب‌های جدی وارد کرده است و جبران آن دستکم ۹ ماه زمان لازم خواهد داشت.
نیویورک تایمز در گزارش خود احتمال داده است که قطع برق در سایت نطنز در نتیجه عملیات خرابکارانه اسرائیل اتفاق افتاده باشد.
خطیب زاده در خصوص ابعاد این حادثه تروریستی با ذکر این نکته که منابع متعدد تایید می‌کنند رژیم صهیونیستی پشت این داستان بوده خبر داد: این حادثه تروریستی هیچ آسیب انسانی یا محیط زیستی نداشته ولی می‌توانست به فاجعه‌ای بینجامد که جنایت علیه بشریت است که از ذات گردنکش رژیم دور نبوده است. سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است تمامی سانتریفیوژها که از مدار خارج شدند از نوع IR1  بود‌ه‌اند.
با اینکه اخبار حکایت از بزرگی حادثه داشته و می‌توانسته ابعاد بدتری نیز به خود بگیرد اما مواضع برخی مقامات دولتی کشورمان عجیب و البته تکراری به نظر می‌رسد.
جواد ظریف گفته است که نباید نخبگان و مردم در دام مکارانه طراحی شده رژیم صهیونیستی بیافتند! وزیر خارجه همچنین در تحلیلی عجیب‌تر گفته است صهیونیست‌ها می‌خواهند انتقام توفیقات در مسیر لغو تحریم‌های ظالمانه را از مردم ایران بگیرند، ولی ما اجازه نخواهیم داد!
مشخص نیست ظریف از کدام توفیقات و رفع تحریم‌ها سخن می‌گوید. در آخرین موارد رابرت مالی به صراحت به دولت روحانی گفته بود که نباید بر رفع کامل تحریم‌ها تاکید کنند و مقامات مختلف در نشست وین اذعان کردند که دولت آمریکا حاضر به رفع تحریم‌های وضع شده توسط ترامپ نیستند!
صالحی نیز در تحلیلی اقدام کنونی نشان دهنده ناکامی مخالفان مذاکرات دانست و ادعا کرد: این اقدام نشان دهنده ناکامی مخالفان مذاکرات ایران برای رفع تحریم‌های ظالمانه است. صالحی همچنین ضمن محکوم کردن این حرکت تروریستی بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی با این تروریسم هسته ای تاکید کرد.
تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا
فردای این اقدام تروریستی نیز، اتحادیه اروپا نیز به اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان پرداخت. شورای اتحادیه اروپا روز دوشنبه هشت فرد و سه نهاد را به بهانه نقض حقوق بشر به لیست تحریم‌های خود افزود.
همچنین شورای اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تا اقدامات خود علیه ایران را به بهانه آن چیزی که نقض حقوق بشر خوانده شده را تا ۱۳ آوریل ۲۰۲۲ (۲۴ فروردین ۱۴۰۱) تمدید کند.
اما ایران چگونه می‌تواند با این اقدامات تنش ساز آمریکا و متحدانش برخورد کند؟
پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام اقدامات خصمانه این کشور و متحدان ان هر روز ابعاد جدیدی به خود گرفت. از پروژه فشار حداکثری تا ترور حاج قاسم سلیمانی و ترور شهید فخری زاده و خرابکاری در نطنز همه از اقداماتی بود که در دولت ترامپ انجام شد. اما دولتمردان ایران بارها این اقدام را به شخص ترامپ تقلیل دادند.
خانه نشین شدن ترامپ و قدرت گرفتن مجدد دموکرات‌ها باعث شد تا غرب‌گرایان در ایران ادعا کنند که بازگشت به برجام و رفع تحریم‌‎ها نزدیک است. البته این ادعا هیچ شواهدی در کاخ سفید را به همراه ندارد.
اما ابتدایی ترین انتظار دولت روحانی این بود که ورود جوبایدن به کاخ سفید حداقل به کاهش فشارهای بی رحمانه و شیطنت‌ها ختم شود. اما درست در روزهایی که نماینده آمریکا در امور ایران در وین حضور دارد و دولت روحانی بر خلاف خطوط قرمز نظام به مذاکرات غیرمستقیم با آمریکایی‌ها می‌پردازد، انفجار تروریستی در سایت نطنز و تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه کشورمان رقم خورد که خود پیام قابل تاملی دارد.
کشورهای غربی سعی دارند تا با این فشارها ضمن تهی سازی مولفه‌های قدرت ایران دست تیم مذاکره کننده را خالی کنند و به صورت موازی پروژه چماق و هویج را پیگیری کنند.
 این اقدامات به وضوح برخلاف نیت و روح مذاکراتی است که در قلب اروپا و با حضور ایران و آمریکا در جریان است.
در حالیکه دولت روحانی در جایگاه طلبکار قرار دارد و خواهان لغو همه تحریم ها بوده و مذاکره معنایی ندارد، با این وجود از مواضع خود کوتاه آمده و گفت‌وگو را پذیرفته است. طرف مقابل که با بدعهدی و خدعه تعهدات خود را نقض کرده اما به جای اعتمادسازی و جبران اشتباهات گذشته (که دولتمردان آن را به توبه آمریکا ترجمه کرده‌اند) انجام اقدامات تروریستی و تحریم را دستور کار قرار داده‌اند.
پاسخ به چنین وقاحتی نه نشستن دولتمردان پای میز مذاکره که ترک مذاکره به عنوان هشدار جدی در خصوص پایان دادن به جنایت‌هاست. کارشناسان معتقدند در چنین شرایطی مذاکره فاقد هویت لازم است و شرط اصلی هر گفت‌وگویی، که احترام به حقوق طرفین برای نیل به تفاهم است وجود ندارد.
فارغ از اینها، نظرات متعدد دولتمردان آمریکا در خصوص این مساله که حاضر نیستند تحریم‌های ترامپ و اوباما را لغو کنند و صرفا به لغو صوری و گام به گام برخی تحریم‌های اشاره دارند نیز صحت این تحلیل را نشان می‌دهد.
ضمن اینکه خروج از مذاکراتی که زیر سایه تهدید است تا زمان بازگشت کامل آمریکا به تعهدات و رفع تحریمها و جبران خسارت‌های وارده در عرف بین الملل قابل پذیرش است. اما ادامه مذاکره در چنین اتمسفری پیام ضعف و وادادگی را درپی دارد و برخلاف سیاست مقاومت فعال در کشور است و نمی‌تواند رژیم آمریکا و کشورهای اروپایی را به دادن حق ایران وادار کند.
انتهای پیام/رجا نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار